Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-02-18, 17:37
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Problem med öronen vid flygning

Hej

Jag har under det senaste året märkt tilltagande problem med mina öron och då framför allt vid landning. Öronlock har jag drabbats av tidigare men inte av den här karaktären med total lockkänsla 2 - 3 dagar efter flygning. Får inte bara lock utan även rejäl smärta som strålar ner mot halsen samt "klickljud" vid gäspning och snytning av näsan. Landade i torsdags och förberedde mig flera dagar innan med avsvällande cortisonspray (nässpray) samt vanliga näsdroppar + gäspningar, håll-för-näsan-o-blås samt tuggande av tuggummi. Ingenting hjälper... Det har ingen betydelse heller om jag är förkyld eller inte - symtomen är och förblir desamma tyvärr.

Har ni andra några tips på annat man kan göra för att slippa detta elände?

//Zanét
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-02-18, 19:31
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Problem med öronen vid flygning

Kolla med en läkare för det normala är väl att kroppen själv ordnar med tryckutjämning via örontrumpeten. Det kan ju vara förträngningar och inflamationer där som gör att du får problem. En läkare kan ju såna här saker gansk så bra
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-02-18, 19:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 725
Standard Sv: Problem med öronen vid flygning

Finns nån produkt som heter "Earlock" eller nåt liknande, som tydligen ska vara bra för just detta.
Kanske nåt att testa?

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-02-18, 20:00
AnitaC AnitaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 100
Standard Sv: Problem med öronen vid flygning

Har alltid hatt de samme problemene selv, og de ble bare verre med tiden. Så fant jeg de små gummiproppene på apoteket (husker ikke navnene, finnes flere merker). De ble hvis nok laget til astronauter, og for meg er det nå utenkelig å fly uten dem. Setter de inn før take-off og tar de ut når dørene på flyet åpnes etter landing. ANBEFALES

Hilsen AnitaC
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-02-18, 20:33
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Problem med öronen vid flygning

Tack för support

Kollade apotekets sida och där har de tryckutjämnande öronproppar för 89 kr paret. Googlade också och fann då flera träffar för EarPlanes som jag ska läsa mer om. Tror också att det blir ett besök hos trygga husdoktorn då dessa symtom är av senare datum + att man ju inte är superung längre

//Zanét
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-02-19, 09:50
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Problem med öronen vid flygning

Under gårdagens flygning från Sharm till Arlanda hade el liten grabb på sådär sju år väldiga problem med öronen inför start och landning. Stewarden kom då med hjälp. Han medbringade tvenne plastglas av den vanliga typen alla dricker grogg och läsk i.

I botten på glasen hade han anbringat en servett som blötts i vatten. Grabben ombads trä ett glas över varje öra. Och se, det hjälpte. Fråga oss bara icke hur.


Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-02-19, 19:44
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Problem med öronen vid flygning

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
I botten på glasen hade han anbringat en servett som blötts i vatten. Grabben ombads trä ett glas över varje öra. Och se, det hjälpte. Fråga oss bara icke hur.
Super
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-04-12, 16:04
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Problem med öronen vid flygning

Jag köper öronproppar i silicon, på apotek, de ser ut som små mjuka bollar/häftmassa. Man ska inte stoppa in dem i hörselgången utan de blir som ett tättslutande lock i ytterörat. jag sätter i dem innan vi lyfter och har kvar dem tills planet är på marschhöjd. Sen är det dags att sätta i de igen innan planet börjar gå ner för landning. På detta sätt har i stort sett alla mina öronproblem vid flygning försvunnit.
Lycka till!
Våga
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT