Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-28, 09:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: All inclusive

Någon skrev att det är mindre risk för magproblem på AI hotellen. Det tror jag inte att det finns belägg för i något land. Många turister som kommer hem sjuka från ex Egypten har bott och ätit på stora anläggningar. I många länder som Indien och Thailand är gatumaten bra och mycket populär hos alla.
Visst i Egypten som är ett muslimskt land där miltären tyvärr fortfarande styr kanske det känns tryggast av andra anledningar.

Nu gäller det ju Grekland och där är varken språket, hygienen eller säkerheten oftast inte något problem. Maten är enligt min mening billigast på enkla små tavernor så långt från tingel-tanglet som mölligt. Om gumman som sköter stället inte har någon meny eller inte kan engelska är det bara att kika i grytorna det är fortfarande tradition på många små ställen i landet.

Jag har under många år rest till Grekland med mina barn, numera oftast ensam då de är vuxna sedan länge och även med barnbarn. Då har jag gjort som hemma ransonerat glassen och de andra utsvävningarna för naturligtvis har inte plånbonken varit oändlig. Det har fungerat för oss och jag tror att de haft det bra ändå.

Vill ni välja AI ska ni naturligtvis göra det men jag tror att ni går miste om det som är en del av charmen med Grekland och det kan kännas dumt att äta på andra ställen när maten redan är betald. AI är också fortfarande mycket ovanligt i Grekland vilket också begränsar möjligheterna.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 10:11
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
AI är också fortfarande mycket ovanligt i Grekland vilket också begränsar möjligheterna.

Eva
Tyvärr stämmer detta inte på vår del av ön.
Men det är underhållande att studera "åkbanden" på handlederna och gissa vilket hotell turisterna kommer ifrån när vi sitter på tavernan.
Det kan ju vara en fördel med armbanden för inkastarna så de slipper anstränga sig.

PS! Som i en av de tidigare trådarna erkänner jag mig som oblyg syndare när dottern var liten.
Svara med citat
Gammal 2012-01-28, 11:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Det kan ju vara en fördel med armbanden för inkastarna så de slipper anstränga sig.
Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 11:21
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Tråden handlar nu väldigt mycket om "Vad vi tycker om AI", många skriver att det kan vara bra för t ex barnfamiljer men de skulle aldrig själv välja AI.
Helt OK med en diskussion om AI, men tillbaka till frågan som ställts av Nimbus:
Citat:
Ursprungligen postat av nimbus Visa inlägg
När man åker till Grekland tycker ni då att man ska boka hotell med all inclusive? och i så fall är det värt det?
Det går ju inte att svara på "vad man ska och om det är värt det" så där generelt för alla!

Nimbus, jag tror att du kanske skulle kunna få lite mer personliga tips om du skrev lite om dig själv och vad du förväntar av din semester.
Är det första utlandsresan, första resan till Grekland, reser du ensam, med familj, med barn, vilken ålder, är ni själva unga eller äldre, vart reser du, till en ö, stor ö, vilken ö, vad är målet med semestern, total avkoppling, upptäcka livet på platsen, är ni nyfikna på orten/landet eller vill ni helst umgås med andra som har semester, utflykter - ju fler upplysningar du kommer med ju bättre kan Kalimeras medlemmar spåra sig in på vad du vill ha och ge goda råd till dig.
Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 11:41
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

En god og balansert artikkel om AI på Rhodos, synes jeg: http://politiken.dk/turengaartil/rej...lokalmiljoeet/

Jeg, som for øvrig aldri ville bodd på AI, la særlig merke til denne uttalelsen, som henger sammen med at AI tapper lokalmiljøet for penger/arbeidsplasser:

Hvis du som turist ikke kun har intentioner om 14 dage ved poolen, men også gerne vil ud de forskellige attraktioner, men du til sidst ikke kan finde nogle steder at sætte dig ind og få en forfriskning undervejs, fordi de steder er lukket, vil du så komme tilbage året efter?
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:08.