![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Arne; nu får du lov att vara lite nyanserad. Jag har förståelse för att du har haft en "skräckfärd" med nämnda flytetyg, meen så illa är det ju inte. Det finns mängder av människor som haft liknande färder med "stabila" fartyg uti Östersjön. Express Skopelitis är en livlina för många uti småcykladiska övärlden. Att "hugga upp" den? av vilken anledning? Finns det några dokumenterade incidenter?
Tror inte på att något rederi är intresserat att köra någon förskräcklig SuperJet med dålig lönsamhet mellan småöarna. Döden för många turistberoende öbor alltså.. Tycker att Skopelitis är ett välskött rederi, pålitliga tidtabeller, och manskapet ombord inger förtroende. |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Birgitta (kriget här hemma går vidare) |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har åkt med Skopelitis mellan Amorgos-Santorini och jag måste säga att det var en jättefin resa. Allt fungerade perfekt och det var härligt att sitta på en sådan liten båt i fint väder
![]() |
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Citat:
Den är väl egentligen varken speciellt farlig eller speciellt obekväm men små båtar har alltid en tendens att gunga mera än stora båtar vid hård sjö. Citat:
Jag har också kräkts på Skopelitits men då var det mest för att jag inte klarade av att se då alla andra kräktes, sjösjukan har jag lyckats skrämma iväg från min kropp och det ska mycket till för att den ska få komma tillbaka. Citat:
Förresten så har jag aldrig sett visiret stängas på Blue Star båtarna. Visiret är det som är längst i fram som skydd för den förliga porten och något sådant har man inte på grekiska båtar, all lastning o lossning sker genom akterporten. Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Har saknat Express Scopelitis på "marin traffic" i flera dagar nu. Vad har hänt? Har dock inte varit in på webcam och kollat. Men just i detta nu borde den befinna sig mellan Iraklia och Schinoussa, men som sagt inget på radarn.
Dessutom ligger det en färja kallad "Alexander" vid Skopans kaj. Vad fyller den för funktion? Nån som vet? |
|
||||
|
||||
![]()
Det är en utflyktsbåt.
|
|
||||
|
||||
![]()
Enligt Live Ships Map är Skopan "Out of range". Det är enligt mitt förmenande på tiden....
Den här skutan Alexander, den används oftast till att frakta charterturister mellan Santorini och Naxos samt därtill för dagsutflykter från Naxos till näraliggande öar. Arne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ...men som blivande småcykladsressenär, ja faktiskt på dagen om en månad, så blir man lite orolig ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jaaa! Verkligen orolig!
![]() Planerar att åka en hel del med Skopan i sommar! Pyttan |
|
|||
|
|||
![]()
Var inte oroliga
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jojo, jag älskar att sitta på Skopan. Problemet är att vi inte vet var hon är...
|
|
||||
|
||||
![]()
Det är faktiskt lite konstigt att hon inte syns till.
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi får verkligen hoppas att hon inte är där Arne säkert kommer att föreslå
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi får väl kolla webcamen i Naxos hamn vid 12-snåret..
|
|
||||
|
||||
![]()
Elaka tungor vill göra gällande att Skopan står att återfinna på havsbottnen utanför Donoussa.
Det lär även vara diskussioner om bilden nedan är den sista som togs... Arne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Gick in på webkameran nu och såg att hon ligger i Naxos. Skönt! Han har väl kommit åt någon knapp å stängt av signalen kanske? ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Dessvärre har du helt rätt! Den gamla rostburken ligga ånyo på sin kajplats i Naxos Town.
Arne |
|
|||
|
|||
![]()
Hurraaaa!
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag skickade för säkerhet skull ett mejl till en välunderrättad källa i Grekland, och jag fick detta svar:
"Skopelitis is travelling as usual every day, there is no problem." ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fantastiskt vilket engagemang hon väcker...
|
![]() |
|
|