![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Louise, det är ju misär som du beskriver.
![]() (Välfärden i Sverige är ju f ö kanske inte riktigt som du minns den (statliga skolor t ex är väldigt nedgångna och undebemannade), men det är kanske lite off topic.) Men vad är alternativet? Hur låter det bland dem som är emot sparpaketet? Vad anser de vara en hållbar plan? Vi har f ö bokat resan till Chania för längesen och kan inte avboka, för att vara ON topic. ![]() När man reser med småbarn är man ju alltid mer nojig. Jag är mest orolig över att bli strandad på en flygplats eller hotell på flygplatsen med barnen. Annars är jag inte orolig över att något skall hända under semestern och jag får väl dricksa generösare i år, tänker jag. God natt på dig också. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
LÄS LOUISAS SVAR! Hennes analys är faktiskt den bästa jag hittills läst.
Vad gäller offentliga handlingar har det inte varit lätt tidigare att förstå de tabeller man eventuellt kommit över. Tidningarna har publicerat en del. Numera ska ALLA regeringsbeslut och kommunala beslut vara tillgängliga på internet. Än så länge måste man vara speciellt intresserad för att hitta rätt, men det ska bli bättre. En reform som kallas Kallikratis beskriver bland annat hur medborgare ska kunna få information. Som exempel kan jag ge några adresser där info ges på grekiska och engelska. www.giavgeia.gov.gr www.opengov.gr Så ska varje kommun också ha sin hemsida,men där släpar det efter. Senast redigerad av Monica P den 2011-07-02 klockan 06:18. |
|
||||
|
||||
![]()
Annron du skriver statliga skolor. Menar du universiteten för det är väl de skolor staten driver? De driver några andra specialskolor också. Du skriver att de är väldigt nedgångna eller menar du de grund och gymnasieskolor som kommunerna driver? Känner inte alls igen mig i din beskrivning. Här i Umeå har vi många bra kommunala skolor och ett universitet som också är väldigt bra exempelvis designutbildningen som är världsberömd. Sen finns det problem som underbetalda lärare för stora barngrupper i förskolan etc.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Eva L, när du säger det så, de kommunala skolorna är värst. och dagis har de knappt någon tillsyn över alls, ej heller någon gräns för hur många barn det får vara per personal.
Även landstingsdrivna enheter är ej sig lika. Vårdcentraler läggs ner, äldre behandlas skandalöst. När skattetrycket sjunker sjunker även välfärden, så även i Sverige har det ett samband. Det hör ju inte hit egentligen, men jag reagerar lite på at att vi skulle få saker gratis. Någonstans kommer pengarna ju ifrån. Vad jag vet har vi inte lurat IMF ang våra tillgånger. |
|
||||
|
||||
![]()
Nu är jag inte alls mot privatiseringar men jag måste få fråga vad du grundar dina påståenden på om att de kommunala skolorna skulle vara så mycket sämre än de privata. Finns både och där med exempelvis finns det fler lärare som saknar behörighet i de privata skolorna.
Här finns fakta att hämta. http://www.skolinspektionen.se/Tills...ste-rapporter/ Sjukvårdsfrågan orkar jag inte kommentera för det ligger så nära mitt arbetsområde och jag har semester. ![]() Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Vi är riktiga Greklandtokar..o vi lider med det grekiska folket...o vi tänker INTE låta bli att resa dit iår pga detta.
Förstår inte varför vi ska "svika" ett land dit vi åker alla år o njuter av allt det goda som landet har att erbjuda....nu behövs vi turister mer än någonsin,det är så många som lever på att vi kommer o sliter dygnet runt under sommarhalvåret för att vi ska trivas o gör allt för att vi ska komma tillbaka nästa år igen o nästa....o nästa....vilket vi tänker göra till den dagen kommer som vi för möjlighet att stanna för alltid... sviker aldrig GREKLAND, våra hjärtan bor ju där... ![]() bopia( som åker om 47 dar till Naxos) ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Visst....men så mycket bättre alla i Grekland haft det om alla som får våra pengar också betalat skatt för dem......eller ![]() Jag älskar ju också Grekland och har två resor ytterligare redan betalda men jag är ÄNDÅ kluven.....Ska vi fortsätta att gynna skattefusket eller inte? Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
När man pratar om hur grekerna tycker och tänker i den här soppan så måste man tänka på att det är en otrolig skillnad på hur de resonerar i städer och ute i små byarna.
Visa stasbudgeten på tv har ingen som helst verkan ute i byarna där de tror att allt på tv är fejk (utom fotbollsmatcher ![]() Endast i någon enstaka supermarket fick jag kvitto.....då var det långt ifrån turistorter....har hört att det fortfarande fungerar så där. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Personligen är jag inte besviken på det grekiska folket, men så har jag inte heller väntat mig något. De har en mycket svår tid framför sig och möjligtvis kommer de och övriga skuldsatta ländet i Europa att dra med sig oss andra också i turbulenta ekonomiska tider. Det finns ju ingen lösning på det egentligen. Skulden är helt enkelt så stor. Man får bara hoppas att de kommer att kunna rensa sitt bord på något sätt så att de kan fortsätta med nya tag, men det kommer att bli hårt och det kommer att ta en lång tid.
Var på Egina i juni och vi fick ordentliga kvitton (med undantag av två ställen där vi fick en skriven papperslapp) överallt. På hotellet fick vi kvitto på betalningen, på öl och annat som dracks i baren utan att vi frågade efter dem. Kommer absolut att resa till Grekland igen, bara landet hålls någorlunda lugnt. Aten kommer jag att undvika de närmaste åren om det är möjligt. Och nu citerar jag en av mina favoritförfattare: Göran Schildt, boken "Ikaros hav" (1957). "Europa liksom Troja har undergått ett öde som man kan förbinda med mytens Ikaros: de har störtat därför att de flög för högt". Har just börjat läsa boken, den är underbar, tack semester! Anne |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, vad ska man säga...
http://www.svd.se/naringsliv/generos...di_6288398.svd |
|
|||
|
|||
![]()
Ja vad säger man!! Tänk så rik jag skulle varit som alltid tvättar händerna noga på jobbet och som alltid kommer i tid!
Inte undra på att tillståndet är som det är.... Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Det är inte mycket jag tror på sådarna skriverier
![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
7000 sjutusen? euro för en lokförare, säkert....
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nä det måste vara 700..+ de tillägg som fanns kopplade till tjänsten
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ja precis! ![]() ![]() http://blog.sirn.se/?Blog/r%C3%A4ttv...r-alla-lyxliv/ Yanna |
|
|||
|
|||
![]()
Här ett reportage om bl a grekiska järnvägen från brittiska Daily Mail:
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ous-waste.html |
![]() |
|
|