Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-15, 18:41
Seukel Seukel är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Det är ju förträffligt att Du kan vara så cool, men när nu det politiska kaoset bara tilltar - Papandreou vill ta sin hatt - handlar det om mer än de gamla vanliga demonstrationerna. Den som fortfarande tror att det här slutar bra måste ha skygglappar.
Gammal 2011-06-15, 18:48
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Papandreou vill inte ta sin hatt o bara gå!!!men det är inte uteslutet att det skulle kunna hända....följer nyheterna här hela tiden
Gammal 2011-06-15, 18:52
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Det är ju förträffligt att Du kan vara så cool, men när nu det politiska kaoset bara tilltar - Papandreou vill ta sin hatt - handlar det om mer än de gamla vanliga demonstrationerna. Den som fortfarande tror att det här slutar bra måste ha skygglappar.
Klart det slutar bra. Det är politik, måhända lite mer turbulent politik än här hemma i Svedala. Sen, som jag skrevi en annan tråd så vill inte Papandreou "ta sin hatt". Han har erbjudit sig avgå för att öppna för en Samlingsregering, för att dela det politiska priset och tvinga oppositionen att ta sitt ansvar. återigen ett politiskt vapen på ett politiskt problem.

Du verkar ju helhispig och tycks tro på varenda domedagsprofetia i boken...
Gammal 2011-06-15, 18:56

Ur Svenska Dagbladet:

"Konservativa Ny Demokrati svarade raskt att partiet bara ställer upp i en samlingsregering som omförhandlar lånevillkoren med EU och IMF. Partiet accepterar inte heller Papandreou som premiärminister."

Vad tror Du att EU och IMF svarar på det?

Som WSJ skrev: With available cash expected to run out in early July, the Greeks may be on a one way street to bankruptcy.
Gammal 2011-06-15, 19:00
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ur Svenska Dagbladet:

"Konservativa Ny Demokrati svarade raskt att partiet bara ställer upp i en samlingsregering som omförhandlar lånevillkoren med EU och IMF. Partiet accepterar inte heller Papandreou som premiärminister."

Vad tror Du att EU och IMF svarar på det?
Nu bevisar du ju bara hur hopplöst off du är. Det är ju precis det jag säger, det kommer bli en politisk lösning på detta. EU/Eurozonen kommer aldrig acceptera att ett medlemsland går under, prestigeförlusten vore för stor.

Sedan vem som blir premiärminister i en regering handlar väl för farao inte om att ta sin hatt och gå!
Gammal 2011-06-15, 19:21

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
EU/Eurozonen kommer aldrig acceptera att ett medlemsland går under, prestigeförlusten vore för stor.!
Hur kan Du veta det? Om Grekland nu plötsligt vill omförhandla - som ND kräver - så kommer EU att låta Grekland fara all världens, prestigeförlust hit och dit. Tyska Bundesbanks chef Weidman har redan antytt att Euron skulle klara sig ändå i så fall.
Gammal 2011-06-15, 20:42
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Att du bara orkar!

Mats
Gammal 2011-06-15, 20:47
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Seukel - BLIR PREMIÄRMINISTER I GREKLAND för tusan Världens chans att vinna respekt inför det enligt dig, stundande inbördeskriget i Grekland. Du kan ju bli ihågkommen som nationens hjälte för all tid och evighet

Rock On

Hasse
Gammal 2011-06-15, 21:31
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Seukel - BLIR PREMIÄRMINISTER I GREKLAND för tusan Världens chans att vinna respekt inför det enligt dig, stundande inbördeskriget i Grekland. Du kan ju bli ihågkommen som nationens hjälte för all tid och evighet

Rock On

Hasse
Gammal 2011-06-15, 14:02
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

[QUOTE=nikki73;242983]
Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg

Annelie! Var i Grekland bor du?
Peloponnesos, 4 mil från Kalamata i en by som heter Vounaria
Gammal 2011-06-14, 02:37
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ingen vet ... det har Du rätt i, men skall folk alltså ge sig iväg till Grekland och tro att allt är som vanligt, utan att tänka efter? Ganska oansvarigt och blåögt. Särskilt de som reser med små barn borde fundera noga på vad de möjligen utsätter sig för. Erfarenheterna från förra året med askmoln och strandsatta och förtvivlade svenskar här och var förskräcker. Att fastna i dagar på flygplatser med över 30 graders hetta, är inte trevligt, särskilt om flaskvattnet fort tar slut.

Och en statsbankrutt i "kotrollerade former" finns knappast. Finansexperterna och Tyslands finansminister varnar för en grekisk bankrutt just som en okontrollerbar process. Särskilt med tanke på vad Greklands ganska oregerbara och oförutsebara befolkning kan drivas till (plundringar, upplopp, gatustrider ...)
Får jag föreslå - om igen - att du stannar var du nu hör hemma om nu läget i Grekland oroar dig. Om bristen på flaskvatten, i ett gästfritt land med rent drickbart kranvatten, är ditt största bekymmer föreslår jag All Inclusive i Turkiet istället.

Om man med eftertryck vill citera tidigare inlägg kan man väl åtmistone lägga sig vinn om att stava rätt och se till fakta i första hand. Kreta, Rhodos och de mindre öarna har inte varit utsatta för vare sig plundringar, upplopp eller gatustrider ens under de tidigare årens oroligheter. Det närmaste vi kommit dylikt i Chania var när besökande ungdomar från ATEN våldförde sig på våra soptunnor efter en omtalad dödsskjutniga av en 16-åring i Aten. Det small och brann runt knutarna på mitt hyreshus, men bara butiksägarna var oroade... Ytterst få av Greklands turiste hamnar mitt i smeten bland oroade arbetslösa greker och invandrare och som tidigare - och senare - inlägg påpekar så kommer inte en eventuell katastrof att slå till med omedelbar verkan.

//Kikh, som f ö tycker att dina inlägg börjar te sig som rent löjliga...
Gammal 2011-06-12, 20:10
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Man får väl avvakta och se hur läget blir om man har en resa till senare i år. Vet man att man är i Grekland precis den tiden runt 28 juni så får man väl ha reskassan med sig om man är orolig....Att oroa sig innan är ingen idé för hur det exakt blir framöver är ju ingen som vet i dagsläget.

Jag tror ändå att det bästa för Greklands befolkning är att fortsätta åka dit!

Lissi
Bra Lissi, ett sansat inlägg utan övertoner. Självklart är det så, att vart Du än reser i världen, att problem med valutan kan uppstå. Du skall ALLTID ha med Dig kontanter så att Du klarar transporter , hyra o mat för några dagar var Du än befinner Dig i världen. Du kan aldrig lita på kort och automater till 100%. I dag är kort oftast globala och jag har svårt att tro att VISA och Mastercard låter sina system falla samman i Grekland även om bankerna har problem. Allt förutsätter dock att elekroniska transaktioner fungerar. Res till Grekland och njut, ta problemen om de kommer men var förberedd.
Gammal 2011-06-13, 18:44
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:

Jag och min fru skall själv åka till Chania (inte charter) den 22 juni och stanna tills mitten av juli. dessutom skall min dotter och hennes små flickor komma och stanna med oss i Sougia.

Kan du förklara för läsekretsen på ett trovärdigt sätt varför du ska åka till Chania när du samtidigt är så ivrig att skicka ut domedagsprofetior och uppmanar andra att undvika Grekland den närmaste tiden???

Att du fortsätter att hänvisa till din förträffliga analytiska förmåga att göra liknelser med ett askmoln och Greklands ekonomiska kris, det är en analys som i alla fall jag inte förstår mig på. Jag förutsätter att du är bevandrad med en stor portion humor som kan påstå något dylikt.

Hasse
Gammal 2011-06-14, 02:46
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Kan du förklara för läsekretsen på ett trovärdigt sätt varför du ska åka till Chania när du samtidigt är så ivrig att skicka ut domedagsprofetior och uppmanar andra att undvika Grekland den närmaste tiden???

Att du fortsätter att hänvisa till din förträffliga analytiska förmåga att göra liknelser med ett askmoln och Greklands ekonomiska kris, det är en analys som i alla fall jag inte förstår mig på. Jag förutsätter att du är bevandrad med en stor portion humor som kan påstå något dylikt.

Hasse
För mig räcker det med en trovärdig förklaring till varför vi i Chania skulle vilja ha hit en turist som honom... Dylika gnällspikar brular börja semestern med att undra varför man inte får kasta toalettpapperet i toaletten...

Vi har överlevt kriser med indragna flygningar pg a askmoln,strejker, Euron med påföljande prishöjningar och till och med ett långt tidigare vulkanutbrott på Santorini utan att Kreta har förlorat sin dragningskraft på presumtiva besökare. Vi klarar oss absolut utan Kalimeras egen Nostradamus men hejar fram klartänkare som bl a dig Hasse.

//Kikh, som idag såg den Olympiska facklan bäras fram genom Platanias
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:02.