Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-08, 22:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Kvalitetstid

Det finns ett begrepp som jag inte kan erinra mig att vi penetrerat speciellt - men som jag tror har en given plats i Kalimeravokabularen.

Och det ar kvalitetstid.

Det slog mig igar nar jag puttrade Santorini runt att varenda sekund jag upplevde var kvalitetstid. Och sa ar det nastan alltid i Grekland.

Innan jag kom hit var jag orolig for tva saker>

* hur skulle det kannas att bara vara i Grekland en ynka vecka?

* hur skulle Santorini vara? On som kommit mycket lagt pa min lista och mest varit transfero pa vag till "riktiga" Grekland.

Men under dagen igar kande jag att jag hade svaret pa bada fragorna. Nej, jag ar inte alls stressad over den korta tiden har - jag har ju kvalitetstid! Varje minut ar vard som flera timmar hemma.

Korde anda upp till Oia igar, har aldrig varit dar forut. Och jag blev helt tagen. Trots att man val sett tusentals bilder fran Oia forut sa foll jag anda totalt. Sa otroligt vackert! Vyerna, husen, granderna - till och med krimskramsaffarerna var smakfullt gjorda. Fantastiskt.

Pa vag fran Oia akte jag till Pyrgos. Aven det forsta gangen. Och dar var ju bara underbart! At en sen lunch pa ouzeri Pinelopi i den gamla bydelen - och det var fantastiskt. Vacker vy, dampad Dalaras, tanten och farbrorn skallde lite pa varann inne i koket, den vita muren intill mig var alldeles sval, en grekisk flagga slog stolt i vinden - vad kan vara mer Grekland an det har?

Sa visst ar Santorini Grekland. Och som det mesta andra i Grekland har man kvalitetstid har...

Vad sager ni, kanner ni igen kanslan?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-09, 07:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 468
Standard Sv: Kvalitetstid

Hinner inte skriva så mycket mer än att jag är glad att du gillar Santorini, mer än vad du trodde att du skulle göra.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-09, 09:33
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Kvalitetstid

Kunde inte beskriva det bättre, kvalitetstid - kanonbra
Inger
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-09, 10:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Kvalitetstid

Håller helt klart med! Visst är det kvalitetstid. Precis som hon som avgick som infochef från hovet sa "...livet går inte i repris".

/NW
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-10, 08:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kvalitetstid

Precis!

I gar hade jag kvalitetstid. Jag tillbringade formiddagen uppe i Emborio, i gamla bydelen Castelli (Mesana) och innanfor dessa gamla murar har tiden statt still. Det ar fantastiskt att strova runt i de gamla granderna och forsoka forestalla sig hur det var nar byn var levande och fastningen en tillflyktsort nar piraterna slog till.

Efter det tog jag en frappe vid torget i Emboreio innan jag korde vidare ner till stranden. Bilar, bussar, turister, gronsaks- och fiskhandlare, tanter och farbroder pa kafeet diskuterade, nagon rasslade med sin komboloi...

I sadana stunder blir man sa intensivt medveten om nuet, varje por kanns oppen och liksom suger i sig Grekland.

Det ar verkligen kvalitetstid!

Nu ska jag aka upp till stora supermarketen i backen och handla med mig lite hem. Sen lamnar jag tillbaka moppen och parkerar mig pa stranden for en sista baddag.

Janne - ja, man kan saga att jag gillar Santorini. Har finns precis det Grekland som gillar - och dessutom det som bara ar Santorini: Det dramatiska landskapet.

Har ar underbart
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-01-22, 21:44
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Kvalitetstid

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Och det ar kvalitetstid.

Korde anda upp till Oia igar, har aldrig varit dar forut. Och jag blev helt tagen. Trots att man val sett tusentals bilder fran Oia forut sa foll jag anda totalt. Sa otroligt vackert! Vyerna, husen, granderna - till och med krimskramsaffarerna var smakfullt gjorda. Fantastiskt.

Vad sager ni, kanner ni igen kanslan?
Absolut Inkfish, mitt-i-prick för mig, där kom du åt min greklandsnerv till 100 %!
Det var i Oia jag blev "kär" i Grekland" och året var 1996...inte så hiskeligt längesen ändå!

PS. Har inte sett den här tråden tidigare, hade väl fullt upp med besök i Rethymno då kantänka. DS

Yanna
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-01-23, 11:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kvalitetstid

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

* hur skulle det kannas att bara vara i Grekland en ynka vecka?

Varje minut ar vard som flera timmar hemma.
Så undrade jag också året som gick då jag bara kunde ta ledigt en vecka i taget.. Parga i juni, Tinos i september, och Patmos/Samos i oktober.
Ensamveckorna på Tinos har ju varit en vecka tidigare också men jag måste säga att varken på Pargaresan eller Patmosresan kände vi att tiden var för kort...Varje timme var fylld av upplevelser och vi kände att vi tog vara på all tid mycket bättre än när man har flera veckor...ändå hann vi vila så mycket vi ville.
Jag tror kroppen och sinnena liksom ställer in sig på den tid man har och under EN vecka väljer man en annan typ av aktiviteter och gör bara det man absolut vill.

Sen får man givetvis ur miljösynpunkt dåligt samvete att det blir så många flygresor men det är ju en annan diskussion

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-01-24, 09:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kvalitetstid

Jag har också haft trevliga enveckorsresor men det känns inte särskilt ekonomiskt. Även om inrikesflyget nu ofta inte är så dyrt kostar det nästan alltid minst en 1000-lapp och dessutom tillkommer nästan alltid en övernattning på Arlanda så av den anledningen undviker jag själv att resa kortare tid än 14 dagar. Om jag bodde nära en stor flygplats skulle det säkert bli betydligt fler resor.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-01-24, 10:31
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Kvalitetstid

En vecka är bättre än ingen vecka alls resonerar jag, även om man skulle vilja stanna längre. Kvalitetstid - absolut, på högsta nivå När vi var på Samos och besökte den lilla byn Manolates fick jag en liknande aha-upplevelse....underbart

Fortsätt njut av kvalitetstiden <3

//Maggan
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-01-24, 12:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Kvalitetstid

Kvalitetstid är också att planera en resa. En gång när vi skulle till Parga, så läste vi in oss så mycket på orten att man nu i efterhand undrar om man verkligen varit där eller inte. Detta trots att resan blev inställd - den gången.
Men för att travestera Ulf Lundell "En inställd resa är också en resa!"
/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT