Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-13, 18:15
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Fyra oliver?!

Under tre veckors båtluff i västra Cykladerna i somras blev det minst en Greek Salad varje dag. Efter några dagar reflekterade min sambo över att det alltid verkade vara exakt fyra oliver i den.

Så vi fortsatte att kolla detta varje dag. Det stämde, varje Greek Salad vi blev serverade - utom en - innehöll alltid fyra oliver! Inte tre, inte fem - utan EXAKT fyra styck! Stora och fina i och för sig, men ändå... I den enda som innehöll fler än fyra oliver fanns det istället 10-15 pytte, pyttesmå saker.

Har antalet oliver i en Greek Salad standardiserats till fyra styck över hela Grekland?

/kimmen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-13, 18:31
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Fyra oliver?!

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg

Har antalet oliver i en Greek Salad standardiserats till fyra styck över hela Grekland?

/kimmen
Japp, verkar så . Jag reagerade också på det...
I alla fall på Naxos, Koufonissi och Santorini.

/Z
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-13, 18:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fyra oliver?!

Nya eu-direktiv
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-13, 20:08
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: Fyra oliver?!

Men OJ vad generöst! 4 oliver är dubbelt så många mot vad vi fick på Samos! Vi fick bara två i våra sallader!

/Marie
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-13, 21:32
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Fyra oliver?!

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Under tre veckors båtluff i västra Cykladerna i somras blev det minst en Greek Salad varje dag. Efter några dagar reflekterade min sambo över att det alltid verkade vara exakt fyra oliver i den.

Så vi fortsatte att kolla detta varje dag. Det stämde, varje Greek Salad vi blev serverade - utom en - innehöll alltid fyra oliver! Inte tre, inte fem - utan EXAKT fyra styck! Stora och fina i och för sig, men ändå... I den enda som innehöll fler än fyra oliver fanns det istället 10-15 pytte, pyttesmå saker.

Har antalet oliver i en Greek Salad standardiserats till fyra styck över hela Grekland?

/kimmen
Jag ska kolla upp det när jag åker till Kalymnos i höst. Kul grej att kolla!

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-13, 23:00
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Sv: Fyra oliver?!

Började skratta när jag läste denhär kedjan eftersom jag lite smått har börjat vänja mig vid oliver före höstens resa (har nämligen aldrig ätit en hel oliv, det är bara för äckligt, olivoljan är ljuvlig). Jag tänkte nämligen leva ganska långt på grekisk sallad och man kan ju inte beställa en grekisk sallad utan oliver I GREKLAND, så mig passar det här perfekt! Men, kan dock sympatisera med alla olivälskare...

Vi ska till Kreta och måhända dom har fler oliver där i salladerna så det blir lite pillande över till sambon, som älskar oliver

När vi var i Halkidiki (Hanioti) vill jag minnas att jag såg fler oliver än fyra i salladen mitt emot mig

Hälsn P
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-14, 08:42
aake aake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 132
Standard Sv: Fyra oliver?!

Hej!
FYRA oliver!!!! Så snålt.På Kreta får vi i allafall minst 7-8 st.Det gäller i Rethymnon på de restauranger vi besökt.Kanske vi får många pga.att vi är igenkända sedan många,många besök.Himelskt gott med oliver i salladen.

aake
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-14, 09:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 731
Standard Sv: Fyra oliver?!

Jag har reagerat på att man på senare år dragit ned på oliverna i greksalladen. Jag har ofta fått sallader med endast två st. På nåt ställe fick jag små oliver, men då var det desto fler.
Har även noterat att det förekommer mer och mer tomater i greksalladen. Ett ställe var det mer tomatsallad än greksallad.
På Sifnos förväntade jag mig öns egna oliver och dessutom fler än fyra, men så var det ej. Jag ville då beställa extra, men kyparen sa att de flesta gick på export, så de hade ont om dem.

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-14, 09:14
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Fyra oliver?!

Men, det är ju märkligt egentligen...

Jag äter alltid oliver i mängd, såväl här hemma som i övärlden. Att inhandla lokalt odlade oliver i lösvikt direkt ur tunnan kostar ju bara en spottstyver, och därav ter det sig obegripligt att tavernorna skulle snåla med oliver i salladen.

Arne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-14, 09:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fyra oliver?!

På tavernan ovanför Agios Nikolaosstranden på Folegandros, den som Siri rapporterade om att den inte längre är öppen, åt jag förra sommaren en underbar grekisk sallad med ett berg av mjuk fetaost och minst 10 oliver. Ett underbart matminne har jag med mig från den dagen som var en perfekt dag med nästan ingen vind, 26 grader i luften och en klarblå himmel.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-14, 09:42
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Fyra oliver?!

Har aldrig reflekterat på att det just är 4 st oliver i en greksallad, men varför är det alltid bara EN oliv i en tsatziki ???

-Finns det månne ett system för detta ?
En oliv i tsatzikin, 2 oliver resp. 3 oliver i något annat, 4 oliver i greksalladen etc. etc. !!!

-Vad finns det då 2 resp. 3 oliver i ?

Åt förvisso svärdfisk på en restaurang på Skiathos i somras och reflekterade då på att det serverades med lite pommes, lite ris, lite riven sallad, en bit citron, 2 st tomatskivor samt 3 st oliver !
-Kanske är det så att just svärdfisk ska serveras med 3 st oliver ???

Förövrigt åt vi 2 st middagar på en annan restaurang och där hade man som regel att servera lite tilltugg i väntan på sin mat. Det bestod av en liten skål grön olivkräm samt en liten skål svart olivkräm samt båda gångerna en liten skål med exakt 6 st oliver i !!!
-Var det en slump att det just blev 6 st oliver båda gångerna, och i så fall varför just 6 st när vi båda gångerna var 4 personer i sällskap.

Ja dessa oliver ger mig huvudbry, men goda som attsingen är de iallafall.

/Homeros
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-08-14, 12:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 391
Standard Sv: Fyra oliver?!

En tidigare kollega till mig hade invandrat till Sverige från Turkiet. Hon hade sedan barnsben hört att man ska äta minst sju oliver om dagen för att håll sig frisk och leva ett långt liv. På den tiden var jag inte speciellt förtjust i oliver. När jag berättade det för henne blev hon arg. Nästa dag hade hon med sig en påse med sju oliver som jag var tvungen att äta upp medan hon tittade på. Hon fortsatte att ta med sig oliver under lång tid, till sist tyckte jag om dem. Och gör fortfarande.

Jag har aldrig reflekterat över hur många oliver det är på salladen, men nu när jag tänker på det så brukar det sällan vara fler än fyra, om oliverna är av normal storlek, ibland ligger det 15-20 skrynkliga små oliver på tallriken, goda förvisso, men små. Undrar om inte antalet hänger ihop med var man är. Ju större turistort desto färre oliver.



En av de godaste greksallader jag har ätit (Kira Pothiti på Schinoussa) innehöll åtta stora oliver.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-08-14, 13:03
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Fyra oliver?!

Åh så gott det ser ut!
Längtar otroligt mkt nu till Kreta som bara har 16 dagar kvar.
Birgitta 63 .
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-08-14, 14:41
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Fyra oliver?!

4 oliver har vi också uppmärksammat när det gäller sallad och 1 när det är tzatsiki. Och det är i Rethymnon, så vi har kanske inte ätit på samma ställe som Åke.

3 veckor tills vi åker
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-08-14, 15:15
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Fyra oliver?!

Jag har tidigare inte reflekterat över hur många oliver det är i en sallad, men i en av dem vi åt var det minst 10 st, det kan ligga någon dold under all den goda osten


Senast redigerad av Hellen den 2008-08-14 klockan 15:21.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-07-23, 15:25
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Fyra oliver?!

Nyss hemkommen från en treveckors båtluff kan jag konstatera att ingen större förändring har skett på detta område. Det blev väl 20-25 greksallader, alla utom tre innehöll fyra oliver. I två av dessa fanns endast två stackare. Vid ett tillfälle fanns dock hela sex styck oliver. Vi funderade på att påpeka detta - dom måste ju ha räknat fel...

Apropå att en del skriver att de fått "massor" av små skrynkliga oliver - ni har inte förväxlat dem med de stora grekiska kaprisarna?

/kimmen
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-09-24, 10:15
Lillstrumpa Lillstrumpa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Åland
Inlägg: 68
Standard Sv: Fyra oliver?!

Hade denna tråd i bakhuvudet nu när vi skulle ner till Samos igen och döm av min förvåning att det stämmer ju

4 ynka oliver i VARJE grekisk sallad vi beställde.
Helt sanslöst snålt tycker jag.

Tur man kund göra egen sallad och kunde vräka på hur många som helst
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-09-24, 12:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fyra oliver?!

Tror ni inte att det kan bero på att många faktiskt inte äter upp oliverna? Alla gillar ju inte oliver. Oliver är dyrt och när tallrikarna kommit ut med lämnade oliver i köket tillräckligt många gånger kan jag tänka mig att köket tänker till.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-09-24, 14:05
Lillstrumpa Lillstrumpa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Åland
Inlägg: 68
Standard Sv: Fyra oliver?!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Tror ni inte att det kan bero på att många faktiskt inte äter upp oliverna? Alla gillar ju inte oliver.
Alla gillar inte oliver?????
Trodde jag alla gjorde ju
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-09-24, 14:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fyra oliver?!

Vi åker till Patmos om några dagar...Måste räkna oliverna då

Tänkte inte på det på Tinos alls, fast jag åt nog bara en sallad där...

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT