Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-19, 09:04
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Massage? Fresh fruit? Bags?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Vi ska vara glada och oerhört tacksamma att vi inte behöver vara i deras situation.
Jag tror faktiskt att vi är det! Oerhört tacksamma!

Och jag tror också att vi ofta tänker på hur bra vi har det. Jag gör det ofta och jag är säker på att de allra flesta också gör det, specielt idag när vi stort sett dagligen hör om så mycket elände i världen att man nästan inte kan klara fler nyheter ibland. Jag är oerhört tacksam över att jag är så priviligerad att jag kan ha semester överhuvudtaget.

Men du ska ju inte tro, att vi som har sådan tur att vi kan resa ifrån vardagen ibland och gläder oss över ett par veckors välförtjänt frihet, värme och avkoppling inte har vårt att slåss med i vår vardag. Helt andra problem än de som går runt på stränderna och säljer olika varor och tjänster, men ändå... tro inte att vi lever bekymmerslöst året runt!!!

På stranden i Georgioupouli hade man satt upp ett ”tält” där man erbjöd massage. Helt OK, tycker jag, om man själv går dit och får sin massage. Men det är absolut inte OK att bli petad på och kontaktad (väckt) som Gita skrev om i något av sina första inlägg i den här tråden!

Så mycket trevligare det skulle kännas om de som säljer olika varor stod vid ett litet stånd (bord, matta eller liknande) och sålde sina varor i stället för att gå runt och vara mer eller mindre påträngande.

Visst är det folks rätt att slappa, sova, prata, läsa på stranden om det är det de vill utan att man ska börja prata om I-landsproblem!
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 13:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Även jag som har råd att åka på semester ibland har rätt till en fredad zon och ingen har utan min tillåtelse rätt att peta på min kropp eller på ett påträngande sätt påkalla min uppmärksamhet för att få sälja sina grejer.
Det är motbjudande och inget att försvara. Vill själv välja av vem och var jag handlar så ett stånd skulle defintivt locka mig mer även om inte stränderna bör fyllas upp med det heller.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 15:55
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Oj, det väckte känslor va bra.
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 21:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Fast inte har någon försvarat det som beskrevs i starten?

Jag tycker att Monica C har en poäng. De där människorna hoppar ju inte på oss på stränderna för att det är kul, det är ju mer eller mindre desperata människor det handlar om. Och desperation är inget försvar, men det är en förklaring.
Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 09:14
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Nä usch vad jag tycker sånt är jobbigt! Har svårt för inkastare också...
Eller när man blir förföljd i affärer och påhängd en massa saker som man tycker är skitfula. Men vi är alla olika.. som tur är!

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 17:11
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva Visa inlägg
Ohh... nostalgin kickar in. Rhodos 1992, min första resa till utlandet utan föräldrar. Cola-bira-fanta-killarna minns jag väl. Men det kändes mer som en service än nåt påträngande, åtminstone då

/Ylva
ha ha ha påminner om mitt första möte med Rhodos 1994
Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 09:25
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad

I Parga fanns de också. Det var en afrikansk man som försökte sälja bongotrummor! Vem vill köpa sådana på en strand!?! Alla försäljare var jättedryga. Massagemänniskorna gick inte på lika hårt. En teknik som fungerade för oss, låtsas sova och att inte få ögonkontakt. Det fungerade för det mesta för oss.

Jag tycker faktiskt lite synd om dem. Gå fram och tillbaka i värmen konkandes på alla grejer. Det kan inte vara lätt! De kanske inte har något annat val? Fast jag vore glad om jag slapp detta ganska nya fenomen. OK med läsk, öl och smörgåsföräljare men krimskrams-skitprylar går bort i min värld! De som köpte grejer var oftast britter. Beror det på att de är så snälla eller att de har så dålig smak!?!

Jenny
Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 10:59
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Ja, det kan ju inte heller vara lätt att vara försäljare....

I augusti på den långa stranden i Georgioupoli gick en afrikan med minst 4 hattar på huvudet och massor av tingeltangel runt huvud och armar.
Det var nära 40 grader varmt! Den stackars mannen gjorde aldrig, vad vi såg, något försök att sälja det han släpade runt på! Märkligt!?

"Klockman" med likaledes tung börda uppträdde på samma sätt!

Det asiatiska inslaget med massage har också ökat i år. Mot att ha varit riktigt försynta har de blivit betydligt tjatigare - och färre utnyttjar deras tjänster vilket kanske är följden av deras försäljningsmetoder!

Frukt och donuts förekommer också, men dessa försäljare bara
skyndar förbi badgästerna. Ibland kan de närmast viska vad de har att erbjuda.

Det är trist när försäljare blir så påträngande att turisterna blir irriterade på och störda av dem! Det är som med inkastare, men detvar ju en annan tråd!

Jag hoppas att strandnasarna en dag ska kunna försörja sig på något bättre sätt!

Hälsar Lena

PS. Har också hört den "språkkunnige" strandsäljaren på Rhodos, och upplevde honom snarst som ett pittoreskt inslag än störande DS.
Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 20:59
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Afrikan med minst 4 hattar, ja! Det såg vi också, och han bara gick förbi. Såg inte så glad ut... och så var det killar med affischer och klockor och väskor och frukt och...

Men de som var jobbigast var massörerna, de som petade och masserade utan att fråga. Inte alla, visa var försiktiga och gick bara förbi.

Och visst är det synd om dem, men det måste vara någon måtta, bara för att det är synd om dem så skall inte jag behöva störas var 5:e minut. Jag har sparat ihop till min semester och vill inte känna mig obekväm eller ha dåligt samvete för att jag kan ta semester.

Kanske dags för semester i Ålands skärgård istället - där tror jag att man kan få vara ifred!
Svara med citat
Gammal 2010-09-19, 17:56
Åsas avatar
Åsa Åsa är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Hallå Gita !!
Jag var i Platanias i agusti och upplevde detsamma, tror jag sa NO THANK YOU !! 60ggr min första timme på stranden, gick inte att slummra till där inte. HA,ha, ha bravo !!! Jag lekte med tanken att skriva i sanden. Men efter tredje dagen började det mattas av.
Jag har varit på ett antal öar och aldrig upplevt detta. 2 år sedan i Rethymnon var 1a gången jag såg att asiater erbjöd massage, men dom var inte lika påstridiga. Men idet stora hela är det inget större bekymmer, en varm dag med fossingarna i medelhavet !!!
Ha det gott !!!
Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
vi tog en bonusvecka på Kreta, närmare bestämt i Agia Marina som vi aldrig har besökt tidigare. Fint hotell, fina omgivningar, fin stand. Men dessa strandförsäljare!

De kom i grupper och spred sig bland de som försökte njuta av solen och havet. De ville sälja massage, frukt, donuts, klockor, tavlor, hattar, väskor - you name it! Hur många gånger orkar man le och säga "No thank you"? Sen börjar man skaka på huvudet... och sen blir man sur! Man blir väckt när man slumrar som skönast... norskan brevid oss sa nej 54 gånger på en förmiddag!

De kom och störde när man åt lunch, de kom och störde när man satt och pratade, de började massera innan man sa "Ja". Helt vansinnigt! Jag blev så ilsk till slut att jag sökte mig till en udde och skrev "NO" i med STORA bokstäver i sanden som jag pekade på (och som de tyckte var väldigt humoristiskt) samt sa ifrån ordentligt ett par gånger, sen fick vi vara ifred. De pratade väl med varandra och sa att "där är en ilsken käring som vill vara ifred?"

Vi har aldrig upplevt något sådant här mer än på Playa del Ingles, men vi har ju hållit till i lugna Agii Apostoloi, Chryssi Akti. På Kefalonia fanns inget av detta tidigare i sommar. Är detta något som finns i Agia Marina och Platanias endast? Väldigt, väldigt trist - man får avsmak och blir irriterad, man vill ju slappna av, läsa sin bok, kanske slumra lite. Inte bli petad i magen av någon som kan ge "good massage"!

Har ni upplevt något liknande på era resor?
Svara med citat
Gammal 2010-10-08, 01:32
marängen marängen är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Hejsan!.
Det var kineser,tjejer och killar som tjatade om "massage".Sedan var det afrikaner som sålde klockor,väskor och skrämde livet ur en när man väcktes när man råkade slumra till på stranden.De sökte asyl och eftersom Grekland är med i EU är de skyldiga att ta emot dem.Jag håller med er att det var mkt jobbigt att tacka nej flera ggr per dag.Vi är så artiga så vi säger inte till på skarpen tyvärr när de tjatar.Som sagt detta var inga "Kretanare"/greker.
Agia Marina var det bästa jag har upplevt på Kreta med den fina sandstranden och det långgrunda sanden i havet.Underbart var det och jag råder er att åka dit.Giasas
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:39.