![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() (bara skämt!!?). Men jag menar allvar: det är ju viktigast vilken summa vi har efter alla obligatoriska räkningar, hyror, förkortning av bostadslån osv för vardagligt liv. Det är så relativt och det också, hur dyrt eller anspråklöst man vill leva. Jag har som pensionär (lärarinna) som betalar ännu efter sin död bostadslån för en liten tvåa inga svårigheter med detta: allt som kommer också går ![]() Men allra viktigast är dock, att man kan resa till Grekland åtminstone en gång om året och detta behov fordrar dock kreativa lösningar!! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns många stats-och kommunalanställda, som har haft olika tillägg och bidrag på sin grundlön, och sånt rensas det i nu, hårdhänt.
Jag har som andra svårt att förstå hur exempelvis en barnfamilj klarar ekonomin, och sanningen är ju, som nån sa, att de inte gör det...mormor och farmor tar ett grepp i pensionsportmonnän, man bor ihop, man avstår från allt möjligt, man svartjobbar, man emigrerar- inget är nytt, för grekerna har inte haft det så lätt tidigae heller, och desvärre har många lockats in i en lånekarusell för att kunna ha västeuropeisk standard, ny bil, tjusigt hem, utbildning åt barnen. |
|
||||
|
||||
![]()
Honung av utsökt slag finns här på Kalymnos i 1 kg-burkar för högst 14 euro, säls direkt från biodlaren eller dennes representant lite varstans på ön.
|
|
||||
|
||||
![]()
En tid sen kollade jag priserna i fem olika supermarket här på Kalymnos. Sen höjdes momsen, men jag noterar några vardagsvarors lägsta priser. Det skulle vara intressant att få veta vad motsvarande kostar i Sverige, på ett ungefär! Det finns givetvis dyrare varor med annan status, detta är lågprissegmentet.
20-kilos säck med kattfoder 20 € Kattkonserv 0,49 Barilla nr5, 3-pack 2.41 Socker 0,83 Orzo/kritharaki 400 gr 0,95 H-mjölk 0,75 Färsk mjölk 1.25 ION mjölkchoklad med mandel 1.20 Olivolja Altis, 2-pack 1 l 9.30 Olivolja 5 l dunk 13.88 Nektar, persika 0,99 Marmelad 1,52 Blandfärs 4.29 Kotletter 4.43 Stora kycklinglår, frysta, 3.55 Liptons te i lösvikt 150 gr 3.35 Liptons tepåsar 100 st 6.50 Vitam margarin 1 kg 2.80 Ägg 6-pack 0,94 Småmakaroner 400 gr, 3-pack 2.26 Yoghurt 2% 1 kg Total 3.24 Gouda 4.90 - 8.75 beroende på märke Tandkräm. 2-pack 2.71 Tvättmedel Planet storpack 10.79 Toapapper 12-pack 6.41 Mjukmedel Planet 2.10 800 gr hushållspappersrulle 3.31 Babywipes, 3-pack 6.67 Majonäs 500 gr 2.40 Boxvin, 8.95 Mythos 6-pack 4.43 Parmesan Grana Padano 7.95-10.38 beroende på märke Δigestivekex 1.41 Feta Dodoni 400 gr 3.95 Så där, nu vet ni vad vi föredrar i kylskåp och badrum. Orkar någon göra en jämförande test? |
|
||||
|
||||
![]()
Är inte just mjölken subventionerad i Sverige? Så var det i allafall förr. Har vi nån kunnig person i gänget?
( Tråden har halkat iväg, ursäkta) |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat: