Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-25, 09:15
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Hej PO!! Såklart att Kreta är nerlusat med turister under säsongen!!
Visst förstod vi att det skulle vara tjockt med turister, bara inte riktigt hur tjockt.. jag trodde nog att september skulle vara lite lugnare än det var.
Nästa ev. gång får det bli tidigast mitten av oktober.

//PO
Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 02:00
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Visst förstod vi att det skulle vara tjockt med turister, bara inte riktigt hur tjockt.. jag trodde nog att september skulle vara lite lugnare än det var.
Nästa ev. gång får det bli tidigast mitten av oktober.

//PO
Hej!
Kom ner i slutet av oktober, typ sista veckan! Få turister, varmt och skönt (i alla fall i år!), solen skiner oftast (med vissa brutala regn-oväder under några dagar!) och medelhavet är fortfarande varmt att doppa sig i!!

Calle!
Svara med citat
Gammal 2005-10-23, 17:39
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Agios Kyrikos på Ikaria .
Mycket berodde nog på att vi var tvugna att åka dit, för att komma tillbaka till Santorini igen. Vi hade varit ute och båtluffat i nästan 2 veckor och sista anhalten var Samos. Därifrån skulle vi ta båt toll Naxos, men den var fullbokad. Nästa skulle gå en vecka senare, men från Ikaria skulle det gå en om 2 dagar, så vi åkte dit. Där hade vi svårt för att hitta rum, men till slut hittade vi ett i alla fall. Ett sjabbigt rum, men det fick gå. Det skulle bara vara för 2 nätter.
Det var för grekiskt där . Nästan inga turister alls och det var svårt att göra sej försådd .
När vi klev på båten tidigt på morgonen kände vi en stor lättnad att äntligen vara på väg HEM till Santorini igen .

Barbro
Svara med citat
Gammal 2005-10-23, 17:46
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd

Jag gillar alla öar mindre
Fastlandet är bäst

Tommy
Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 13:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Den ön hade jag älskat!
Annars är nog Paros den ö jag gillat minst..eller rättare sagt Parikia, resten av ön var fin..

Senast redigerad av Kalimera den 2006-01-17 klockan 09:52. Anledning: Lång citering
Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 09:33
Nightfly Nightfly är inte uppkopplad

Visst är det lustigt hur vissa öar hamnar på både bästa- och sämstalistor. Det beror väl mycket på tillfälligheter, var man har råkat bo och vem man har träffat på.

Jag gillade inte alls Santorini, men det beror mycket på det extremt otrevliga bemötandet vi fick på ett par ställen, framför allt i Fira. Däremot tycker jag mycket om Patmos, som jag såg att någon hade på sin sämstalista... Och jag älskar Rhodos med gamla stan, som jag såg att någon tyckte illa om. Det gäller bara att smita iväg från turiststråken.
Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 18:24
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Den ön hade jag älskat!
Annars är nog Paros den ö jag gillat minst..eller rättare sagt Parikia, resten av ön var fin..

Håller med om att Paros är den "sämsta" ön jag besökt än så länge mkt beroende på blåsten som härjade då (-97) men också en fruktansvärd båttur från Mykonos med en minst sagt dålig båt

MVH Martin
Svara med citat
Gammal 2006-02-13, 14:33
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Reiser sannsynligvis ikke tilbake til Syros eller Koufonisa. Opplevde begge som dels uvennlige. - På Syros i august et år, dyrt og svært vanskelig å finne sted å bo. Trange strender, reserverte grekere (?) . - På Koufonisa - gikk på impuls av en ferge der i juni en gang - ble det problematisk å få tilbake passet av pensjonatvertinnen Maria da jeg skulle reise videre, selv om rommet var forhåndsbetalt . Til alt hell gikk en lokal dame til aksjon. Etter en halv dag og kvelden med, diverse samtaler damene i mellom, ble passet returnert rundt midnatt . Så gikk ferden til Naxos grytidlig (det var tre dager til neste fergeanløp). Beste båtturen noengang....

Har heldigvis mange hyggelige og morsomme erfaringer fra andre øyer. Vennlighet er jo så absolutt normen.
Malou
Svara med citat
Gammal 2006-02-13, 17:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Malou: det låter ju inte klokt. Vad skulle hon med ditt pass till
Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 11:56
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad

Hmm, jag måste nog säga Zakynthos som den ö jag gillat minst. Ocharmig turistig by (Alykanas) och ofräscht hotell. Inte mycket att göra, eller titta på, medioker strand. Nä, tillbax till Kykladerna igen!!

/A
Svara med citat
Gammal 2006-03-24, 14:55
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Byn Agia Marina på Egina. Jag kan inte döma ut hela ön men A. M. var inte kul. Tavernorna hade matsedlar på svenska och allt var inriktat på turister. Jag hade rum i 14-dagar men åkte därifrån efter 3... Och anslöt sedan till flyget hem i Athen.

Peter
Svara med citat
Gammal 2005-10-23, 19:05
bm bm är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Min röst går till Santorini, passar bäst som flygplats ö...
MVH BM
Svara med citat
Gammal 2005-10-23, 19:43
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Ikaria var en ö som för mig kändes helt fel.
Kanske hade jag för höga förväntningar, något blev fel.
Jag ville bara därifrån.
Jag hade tänkt bo i Armenistis, men när jag kom dit blev jag så besviken, det var inte vackert.
Jag gav väl egentligen inte Ikaria en ärlig chans, för jag var trött och hungrig och alla hotell var fulla alternativt hade hundförbud(min hund var ju med).
Jag tog första bästa båt till Syros och väl på Syros kände jag åter frid.
Så kan det bli...

Mvh. Stina
Svara med citat
Gammal 2005-10-23, 22:55
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Egina lockar mig inte tillbaka, framför allt inte den hemska turisthålan Agia Marina
Var besviken även på själva staden Egina, som kändes märkligt själlös...

Ivi
Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 15:20
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad

Egina hade absolut inget att tillföra mig.
Tråkig ö med tråkiga stränder.
När man dessutom blev uppskörtad av den så "berömda" fiskerestaurangen som man bara var tvungen att besöka, blev inte humöret bättre.

Men till dess försvar måste jag säga att vi på andra restauranger åt mycket god mat på ön och att det dessutom gick så snabbt att ta båten till Aten för att hälsa på kompisar!

//Gunilla
Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 08:10
Mimmi Mimmi är inte uppkopplad

Kreta utan vidare! Såå mycket turister, menyer på alla olika språk och knappast något genuint...Usch!
Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 08:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Håller med Erik om att Kreta har många sidor och ett unikt historiskt arv samt en stor mängd endemiska växter. Knossos är fantasiskt men tyvärr har jag mött många greker som inte förstår dess enorma betydelse. Även Rethymnons lilla museum är väldigt fint. Här kan man börja den historiska vandringen och allt är ordnat i kronologisk följd. Rekommenderar även ett besök i Heraklions museum med guidning före besöket på Knossos.

Eva (maten på Kreta är också mycket bra om man undviker värsta turistfällorna)
Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 08:50
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Det finns ju absolut mycket att se på Kreta,och även om jag varit där varje år sen 89,ibland ett par gånger om år ,så finns det platser som jag inte besökt.Och det finns faktiskt restauranger efter strandpromenaden i Rethymnon som har riktigt bra mat också.Även "lädergubben"tycker jag faktiskt är mysig,känner hans son sen många år tillbaka,även han har en läderaffär.Kreta i mitt hjärta!!(besökt andra grekiska öar också,har inte hittat nån jag inte gillar)

Senast redigerad av Athanasia den 2005-10-25 klockan 08:58.
Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 02:21
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA
Och det finns faktiskt restauranger efter strandpromenaden i Rethymnon som har riktigt bra mat också.
Hej!!
Det finns flera restauranger längs med promenaden som är kanon-bra! Jag och Git har två favoriter, varav den ena dessutom är öppen dygnet om, 365 dagar om året! Vi firade julafton där förra året!
Och sedan finns det ju det lilla svenska konditoriet där man kan få nybakade kanel-bullar och svenskt kaffe!! Och låna pocket-böcker!

Calle!
Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 06:05
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Hej!!
Jag och Git har två favoriter, varav den ena dessutom är öppen dygnet om, 365 dagar om året!
Calle!
Får namnen nämnas på Kalimera, jag har alltid svårt att förstå när det finns regler och vad de föreskriver i olika fall. Om det inte är emot Kalimeras policy skulle jag gärna ta emot namnen på dessa tavernor.

Erik
dold diplomat
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:34.