Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-06, 13:20
bessoni bessoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 52
Standard Köpa sprit på flygplats?

Blir mycket förvirrad när jag söker information om att köpa sprit/vin på flygplatsens taxfree shop! Jag har kollat på Novairs hemsida, på Landvetters hemsida och på Transportstyrelsen och det som kan läsas är väldigt motsägelsefullt. Undrar om någon på forumet kan reda ut begreppen! Kan man på flygplatsen köpa Vin/sprit och ta med på planet och in i Grekland? Har läst att man kan handla vad man vill efter säkerhetskontrollen och att man får det plomberat. Har också läst att inom EU får man inte köpa sprit på flygplatsen och ta med på planet. Man får endast förbeställa så att vin och sprit finns i flygstolen när man går på planet. Hjälp mig att förstå!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-06, 13:42
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Köpa sprit på flygplats?

Utan att ha läst några regler så lever jag i följande föreställning; (ngn får rätta mig om jag har fel, men hitills har jag inte råkat ut för ngt som bestrider detta):
I Sverige får du inte handla alkohol på flygplatsen om du flyger till annat EU-land. Dom vill se ditt boardingkort. Flyger du via icke EU-land (ex Zürich) får du handla. Detta styrs av svenska alkohollagar. Att få vätskor (t ex parfym eller sprit) plomberat, har med flygsäkerheten att göra.
Att köpa på flygplanet är upp till flygbolagets sortiment att göra, alltså där får du köpa om det finns.
När du flyger från annat EU-land, (ex fr Aten) får du köpa på flygplatsen när du åker hem. Förmodligen är det inte frågan om tax-free även om butikerna ofta heter "duty free". Men spriten är ju som bekant billigare i Spanien, Tyskland osv.
Köpte själv whisky, gin och rom på El Prat-flygplatsen i Katalonien för några veckor sedan till fina priser.
I Aten är det f ö inte speciellt billigt på flygplatsen. Men byter man i t ex Frankfurt så kan man passa på där...
Fick du någon klarhet??
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-06, 17:11
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Köpa sprit på flygplats?

Det är nog helt rätt det du skriver para poli.

PANAKAKIS
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT