Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-13, 09:21
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
...Jag tror att den här artikel är gammal från 4 mars eftersom det står 4 3 2010 i början av artikeln. Enigma
Kan det vara så att nyhetsredaktörerna strejkar

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-05-13, 09:37
gianluccas avatar
gianlucca gianlucca är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

men hallå...visst är det så att dom fått lön 14 gånger om året...men det är ju knappast så att dom fått 14 månadslöner!"!..snarare så att en del från varje månadslön lagts i en pott...så att dom kunnat få ut lite extra till te x jul,påsk eller sommar...!Och ni som hotar med att inte åka till grekland om inte strejkerna upphör,fine..stay away!..ojoj..er lilla semester blir förstörd..vad är det emot hur grekerna har det just nu?????
Svara med citat
Gammal 2010-05-13, 09:43
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gianlucca Visa inlägg
men hallå...visst är det så att dom fått lön 14 gånger om året...men det är ju knappast så att dom fått 14 månadslöner!"!..snarare så att en del från varje månadslön lagts i en pott...så att dom kunnat få ut lite extra till te x jul,påsk eller sommar...!
Tyvärr gäller det inte gemene man Det var bland annat den delen de drog in från A-kassan i vinter, fast det rörde sig inte om en hel månadslön. Den förmånen har bara offentliganställda haft så vitt jag vet.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-05-13, 09:53
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Citat:
men hallå...visst är det så att dom fått lön 14 gånger om året...men det är ju knappast så att dom fått 14 månadslöner!"!..snarare så att en del från varje månadslön lagts i en pott...så att dom kunnat få ut lite extra till te x jul,påsk eller sommar...!Och ni som hotar med att inte åka till grekland om inte strejkerna upphör,fine..stay away!..ojoj..er lilla semester blir förstörd..vad är det emot hur grekerna har det just nu?????
Som sagt skulle kunna skriva mycket mer. Men behövs inte.
Vad du inte fattade var att dom levt över sina tillgångar i många år...Som LAND inte som individer. Men det förstod du inte.. Och när MINA semestrar blir förstörda för att grekerna inte fattar att dom måste betala för sig och inte ha -13% bnp vilket för en 12 åring är förståligt att det funkar inte.. Så ska dom fan börja betala. Visst det är säkert skitmånga lidande men det är det överallt i världen. Strejken kommer INTE att hjälpa grekerna utan mera stjälpa dom. Jag tror att dom " vanliga " grekerna är mycket goda människor och kommer inse att detta är det rätta att göra.. Godkänna avtalet.
Svara med citat
Gammal 2010-05-13, 10:01
Hans995 Hans995 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Citat:
Ursprungligen postat av BADarkness Visa inlägg
Jag tror att dom " vanliga " grekerna är mycket goda människor och kommer inse att detta är det rätta att göra.. Godkänna avtalet.
Det är klart att de kommer att godkänna det till slut. Det finns ju inga alternativ annat än ännu värre.
Svara med citat
Gammal 2010-05-13, 10:09
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Citat:
Och ni som hotar med att inte åka till grekland om inte strejkerna upphör,fine..stay away!
Hur tänkte du nu?
Jag VILL åka till Grekland, men Grekland verkar inte vilja ha mig där. Det är så jag börjar uppfatta situationen.
Hur ska jag göra tycker du? Ska jag åka till Italien och simma över istället? Stay away, det är inga problem när dom inte släpper in oss.
Svara med citat
Gammal 2010-05-13, 11:58
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Citat:
Jag haller helt med dig! Det handlar faktiskt inte bara om hur manga ganger man far lon om aret, utan hur mycket man far varje gang!! De 14 manadsloner som man far har kan inte ens mata sig med de 12 manadsloner som man far i Sverige (overlag).

Och sen forstar jag inte det har snacket om att man inte vill betala for grekerna. Det ar faktiskt ett lan och ingen valgorenhet, med en ganska maffig ranta ocksa, sa Europa tjanar till o med pa Greklands kris.
Svara med citat
Gammal 2010-05-13, 18:10
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Och sen forstar jag inte det har snacket om att man inte vill betala for grekerna. Det ar faktiskt ett lan och ingen valgorenhet, med en ganska maffig ranta ocksa, sa Europa tjanar till o med pa Greklands kris.
Grejen är att i princip alla länder i Europa (utom Norge) har ganska stora statsskulder. Man har alltså inget eget berg av pengar att ösa ur för att låna ut till Grekland, utan EMU-länderna som ska ställa upp får själva låna upp miljarderna som behövs. Det naggar alltså i kanten på möjligheterna att låna till välfärd mm i det egna landet.
Märk också att lånet till Grekland måste ses som en synnerligen osäker fordran, och om man nånsin får tillbaks pengarna så lär det dröja åtskilliga decennier.

Lars
Svara med citat
Gammal 2010-05-13, 18:38
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Jag vet inte vad Janne säger om länkar till tidningar men här är två länkar till DN, den första om strejken den 20 maj (som blev flyttad från den 19de pga av något med nåt högskoleprov). Och den andra angående 20 000 avbokade hotellrum i Athen.

http://www.dn.se/ekonomi/ny-grekisk-...lyst-1.1092921

http://www.dn.se/nyheter/varlden/hot...land-1.1093699
Svara med citat
Gammal 2010-05-13, 19:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Stomatol Visa inlägg
Och den andra angående 20 000 avbokade hotellrum i Athen.
Ännu fler avbokade rum lär det bli om strejkerna fortsätter. Vem vill boka resa om man inte vet att man kommer fram, eller kan åka hem?
Svara med citat
Gammal 2010-05-12, 22:24
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jisses...jag tror inte mina ögon, betalar man ingen skatt alls innan man är uppe i motsv.120.000 svkr om året????? Då borde jag ju bott i Grekland..... Lissi - dåligt betald timvikarie
Lissi, jag är "politisk flykting" från Sverige, vad hindrar dig att följa mitt exempel och bara dra? Just nu är väl inte läget det bästa, men jag ångar mig inte en sekund, trots 14-dagars pass (jag har 2 lediga dagar per månad) och dåliga löner. Nu bor jag ju exakt där jag vill!

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-05-12, 22:25
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Nya strejker med andra ord har ine grekerna inte förstått att det för dom närmare ruinens brant. Enligt nyheterna här hemma har spanjorerna en helt annan förståelse och acceptans för vilka åtgärder som krävs än vad våra kära greker har. Hur är detta möjligt? Eva
För många franska kanaler på TV???

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-05-12, 22:20
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Nej, man brukar inte fråga om ledigt för att strejka, det var kul. Man tar sig ledigt...
Det skulle se ut det, jag tillträder mitt nya jobb som butiksansvarig imorgon
Nej, jag får nog bita ihop och jobba, jag vet hur jag skall få igenom mina krav om det skulle behövas.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 10:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

I dagens DN skrivs det mycket om krisen. Denna artikel var intressant. Där står en del om hur turismen påverkas:

Ett uppenbart problem är att strejker och våldsamma protester är dålig reklam för landet inför början på den stora turistsäsongen. Turismen är viktig för Greklands ekonomi, och förra året förlorade landet 10–15 procent av sina turistinkomster. Man hade hoppats på en uppryckning i år. Men gårdagens händelser kan avskräcka turister.

Det tror jag också. Vi som nästan har Grekland som intresse kanske inte påverkas, men är det "bara" sol och bad som är viktigt tror jag nog att många hellre väljer länder som Turkiet och Kroatien. Det kommer spä på krisen ännu mer.
Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 10:39
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Detta har jag också tänkt på Folk som inte har varit i Grekland förut, kanske väljer bort det alternativet för allt vad man ser på tv.
Vi gamlingar är väl inte så oroliga och vet att det inte är "farligt" och åka dit.

Har glatt mig åt några timmar i Aten på vår resa, men nu kollar man nog noga först ifall det är planerade demonstrationer på gång den dagen

Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 14:48
Rarasarah Rarasarah är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Detta har jag också tänkt på Folk som inte har varit i Grekland förut, kanske väljer bort det alternativet för allt vad man ser på tv.
Vi gamlingar är väl inte så oroliga och vet att det inte är "farligt" och åka dit.

Har glatt mig åt några timmar i Aten på vår resa, men nu kollar man nog noga först ifall det är planerade demonstrationer på gång den dagen

Riitta

Tycker det är så tråkigt om det är så. Ända sen jag var där för 11 år sen så fastnade jag totalt för detta underbara land. Jag stornjuter verkligen när jag kommer dit!!! ( Fast man började ju oroa sig nu när man ser på Tv vad som händer förstås)
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:32.