Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-29, 13:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Pensionsålder Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Alla rumsuthyrare vet naturligtvis hur man skriver ett kvitto så det behöver turisterna inte hjälpa till med. De driver ett företag och där ingår det naturligtvis som en självklarhet att skriva kvitto i många sammanhang.
Eva
Fast kvitto för hyran är i alla fall inget de ser som självklart ...och inte får de svartanställda städarna (vilket det är i de flesta fallen) kvitto på sin lön heller så, så himla SJÄLVKLART som Du säger tror inte jag att det är.....Men detta kan vi ju inte hålla på att tvista om här......tråden handlar ju om pensionsålder så jag ber om ursäkt för att jag varit med om urspårningen.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-03-29, 14:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg

Kan inte se att en vänlig fråga efter kvito är någon pekpinne eller att skuldbelägga enskilda greker.
Men nu hoppade du över ett led. Janérik skrev att man kunde begära kvitto för att visa vad man tycker.

Det var det jag svarade på med att jag inte hade nåt behov av att göra ett statement om Greklands ekonomi varje gång jag betalar något, eller ställa enskilda näringsidkare till svars för krisen.
Svara med citat
Gammal 2010-03-29, 16:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men nu hoppade du över ett led. Janérik skrev att man kunde begära kvitto för att visa vad man tycker.

Det var det jag svarade på med att jag inte hade nåt behov av att göra ett statement om Greklands ekonomi varje gång jag betalar något, eller ställa enskilda näringsidkare till svars för krisen.
Det var nog mer Peters inlägg jag hade i tankarna än ditt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 22:36
Equinoxe Equinoxe är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Jag intervjuade några grekiska vänner häromveckan. De sa att de människor som ALLTID betalat skatt i grekland är statligt, kommunalt anställda och liknande.
Då förstår jag verkligen att Grekland är på väg mot sin undergång. Statligt anställda får sin lön av skattade pengar, sedan betalar de skatt som finansierar deras lön som de betalar skatt för att få lön o.s.v. Om många privatanställda deklarerar som låginkomsttagare och kör resten svart så kommer det in mindre cash till staten och då lånar staten... Ekorrhjulet är i snurrning och när ekorren är hungrig och inte orkar längre så ska EU in och ge mat. Helt otroligt att detta har fått hålla på.

En jobbarkompis med grekisk släkt berättade för mig att det finns ca 2 miljoner statligt anställda i Grekland. Ett jämförelseland i befolkning är Belgien som har 300000 statsanställda. Stämmer verkligen detta, att ett land med 11 milj invånare har 2 milj statsanställda?

Hoppas bara att jag både kommer till och från Grekland när jag ska dit första veckan i juni och att landet fortfarande är lika underbart som tidigare.

Senast redigerad av Equinoxe den 2010-05-05 klockan 22:41.
Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 23:06
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

En liten fundering beträffande pensionsålder (i såväl Grekland som andra länder):

Om vi för ett ögonblick antar att det finns en viss fix mängd arbetstillfällen i en nation, och en viss fix mängd pensionärer, och en viss fix mängd arbetslösa: Vad händer då om man börjar tillämpa en något lägre pensionsålder? Såvitt jag förstår blir effekten att antalet pensionärer ökar med X st, och att antalet arbetslösa minskar med samma antal. Om båda katergorierna försörjs av våra gemensamma medel så blir, såvitt jag förstår, den ekonomiska effekten +/- 0 (förutsatt att pension och a-kassa är ungefär lika stor) samt att den nationella arbetskraften får en lägre genomsnittsålder, unga familjer får en vettigare social tillvaro baserad på arbete, och pensionärer får en önskad ledighet.

Mats
Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 10:43
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Equinoxe Visa inlägg
...Om många privatanställda deklarerar som låginkomsttagare och kör resten svart så kommer det in mindre cash till staten och då lånar staten...

De allra flesta privatanställda ÄR låginkomsttagare, med månadslöner som ligger mellan 650 och 950€. Det är näst intill omöjligt att finna arbetsgivare som vill betala personalens I.K.A (sjuk- och arbetslöshetsförsäkring). Om man mot förmodan får sin försäkring får man i de flesta fall också lägre lön.
För att vara skattepliktig i Grekland krävs en årsinkomst på över 10500€, ett stort antal inkomsttagare är säsongsarbetare med 5-7 månaders säsong...

Alla inkomsttagare är deklarationsskyldiga, oavsett inkomst, vi redovisar från i år även kvitton på våra inköp. I fjol drog staten in skatteåterbäringen för en stor del av skattebetalarna, helt utan förvarning. Under vintern och våren har man på samma sätt dragit in de små summor av bidrag som arbetslösa är berättigade till.

Ponera att greken har 6 x 750 € i lön, 6 x 455€ i A-kassa, bor i hyrd lägenhet och får returskatt/bidrag indragna. Den totala årsinkomsten uppgår då till 7230€... Är det konstigt om de tar chansen att jobba svart, och vems är felet? Jag hör till de lyckligt lottade som tack vare ålder, kunskap och flerspråkighet tjänar aningen bättre sommartid, delar utgifterna med min sambo och vet hur man vänder på ören - men jag tackar högre makter för att min förra arbetsgivare betalade försäkringen så jag hade A-kassan att leva på i vinter.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 13:54
yvonne yvonne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Idag hörde jag på nyheterna att statligt anställda i Grekland, kan välja att gå i pension fr o m 45 års ålder! Det låter ju inte klokt. Kan det verkligen stämma?
Med tanke på det stora antalet statligt anställda, så förstår jag att landet har problem.

/Netwolf - som gärna hade gått i pension med.
Det stämmer till viss del, för att få gå i pension måste du förståss uppfylla anställningsåren som är 30 år. Så har det alltså varit tidigare, nu kommer pensionsåldern att höjas för alla, dvs 65 gäller för alla, privat och statsanställda.

Yvonne
Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 14:06
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Det stämmer till viss del, för att få gå i pension måste du förståss uppfylla anställningsåren som är 30 år. Så har det alltså varit tidigare, nu kommer pensionsåldern att höjas för alla, dvs 65 gäller för alla, privat och statsanställda.
Yvonne
I Italia var det også t i d l i g e r e nok å ha 30 års tjeneste i staten for å kunne pensjonere seg, men de har da vært kloke nok til å endre reglene for noen år siden.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:51.