Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-09-27, 21:25
AndersB AndersB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 10
Standard Greklandsturismen ökar igen!

Antalet utländska turister i Grekland kommer att öka med minst 8 % jämfört med i fjol. Och antalet ankommande flyg var 60% högre denna månad än september 2004!
(Saxat ur Ekateherimerini)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-09-27, 21:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Greklandsturismen ökar igen!

Det är otroligt glädjande!

Jag kom hem i torsdags efter första Greklandsresan på två år. Och jag förstår faktiskt inte riktigt allt snack om höjda priser - jag tyckte inte att det var särskilt dyrt! Visst, det är billigare i exvis Turkiet och Bulgarien. Men jag kan ändå inte se att priserna helt ska behöva avskräcka nån från att resa till Grekland.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-09-28, 09:52
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Greklandsturismen ökar igen!

Citat:
Jag kom hem i torsdags efter första Greklandsresan på två år. Och jag förstår faktiskt inte riktigt allt snack om höjda priser - jag tyckte inte att det var särskilt dyrt! Visst, det är billigare i exvis Turkiet och Bulgarien. Men jag kan ändå inte se att priserna helt ska behöva avskräcka nån från att resa till Grekland.
Så sant så! Det är inte så farligt höga priser, särskilt om man är någotsånär vaken (och inte köper donuts av gubben på stranden som tog dubbelt betalt mot affären). Vanlig mat var överkomligt, i alla fall inte dyrare än här hemma, utom kanske pålägg (som skinka) och fruktjoghurt. Men det kunde man ju välja om man ville köpa.

Då är det dyrare att semestra i Finland tex! Huga!

/Gita
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-09-28, 10:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Greklandsturismen ökar igen!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jag kom hem i torsdags efter första Greklandsresan på två år. Och jag förstår faktiskt inte riktigt allt snack om höjda priser - jag tyckte inte att det var särskilt dyrt! Visst, det är billigare i exvis Turkiet och Bulgarien. Men jag kan ändå inte se att priserna helt ska behöva avskräcka nån från att resa till Grekland.
Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Så sant så! Det är inte så farligt höga priser, särskilt om man är någotsånär vaken (och inte köper donuts av gubben på stranden som tog dubbelt betalt mot affären). Vanlig mat var överkomligt, i alla fall inte dyrare än här hemma, utom kanske pålägg (som skinka) och fruktjoghurt.
Om man jämför priserna i Grekland med priserna där för fem år sedan, så är de ju väldigt mycket högre! Men den höjningen skedde ju då (2001) och sedan dess har priserna inte stigit mycket, om alls.
Jag hör även Spanienresenärer som förfasar sig över att det är så dyrt; "lika dyrt som hemma" - och det är nog så att det finns en hel del svenska turister som har "lärt sig" att det är billigt utomlands och tror/anser att det alltid ska vara så.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-09-28, 10:13
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Greklandsturismen ökar igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Då är det dyrare att semestra i Finland tex! Huga!
For ikke å snakke om Norge!!!

Men for å være helt ærlig, så har jeg faktisk bare hørt svensker som har klaget på høyt prisnivå i Hellas... (Legger meg i dekning og vinker med det hvite flagget allerede nå...) Men dere er vel vant til lavere priser enn det vi i Norge er. Eller er det bare vi nordmenn som synes at det er så rasende billig hos dere?Her i landet er jo alt dyrt!

Senast redigerad av xristina den 2005-09-28 klockan 10:24. Anledning: korrigering og presisering
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-09-28, 10:21
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Greklandsturismen ökar igen!

Nä Xristina, tror att det faktiskt ÄR väldigt dyrt i Norge. Många som åker dit för att jobba (för att ta del av era trevliga löner) lever på nudlar för att verkligen spara så mycket som möjligt av lönen tills de kommer hem till Sverige och kan spendera igen. Eller så åker de till Thailand. För att spendera ännu mer. Och då försvinner alla trevliga norska pengar ändå.

Undrar egentligen varför vi är så desperata kring pengar. Det är lite sorgligt att det ska behöva vara så. Tänk vad härligt om alla hade råd att göra vad de ville, inget liv i lyx menar jag utan att kunna ta sig en semestertripp med god mat och verkligen UNNA sig. Utan att behöva räkna varje krona

Lite tankar såhär på "morgonen"...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-09-28, 10:23
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Greklandsturismen ökar igen!

Jeg mente at jeg bare har hørt svensker som har klaget på prisnivået i Hellas. Sorry - har korrigert det nå. I Norge er det dyrt, det er det ingen tvil om!!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-09-28, 10:52
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Greklandsturismen ökar igen!

Citat:
Ursprungligen postat av xristina
I Norge er det dyrt, det er det ingen tvil om!!!
Men ni har ju bättre sommarskidåkning så det gör inget
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-09-28, 11:28
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Greklandsturismen ökar igen!

Citat:
Om man jämför priserna i Grekland med priserna där för fem år sedan, så är de ju väldigt mycket högre! Men den höjningen skedde ju då (2001) och sedan dess har priserna inte stigit mycket, om alls.
Jag hör även Spanienresenärer som förfasar sig över att det är så dyrt; "lika dyrt som hemma" - och det är nog så att det finns en hel del svenska turister som har "lärt sig" att det är billigt utomlands och tror/anser att det alltid ska vara så.
Håller med dig fullständigt. Det var billigare när vi handlade med drachmer. Och de senare åren har inte priset höjts så mycket.

Och du har rätt i att förr tänkte man "åka utomlands = leva JÄTTEbilligt". Nu är det inte längre så, det är bara lite billigare eller samma som hemma. De billiga dagarna är nog ett minne blott, eller så får man åka till Bulgarien etc.

Och vi alla har olika möjligheter och önskemål, en vill främst ha billigt leverne och sedan kommer de andra önskemålen, medans andra tycker att valet av resemål är viktigare än att man kan handla billigt.

/Gita
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-09-28, 13:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Greklandsturismen ökar igen!

Visst var det billigare med drachman. Men som jag ser det är skillnaden bara att Grekland inte längre är ett extremt lågbudgetland för oss att resa i - det var det tidigare. Men mellan lågbudgetland och exklusivt på skalan finns FLERA steg där Grekland fortfarande inte hamnar särskilt högt.

I supermarketen köpte jag Kourtaki kapsylretsina för 1.01 () och 2-pack yoghurt för 2.34.

Frappe på stan 2 €, pita gyro 1.70, liten Mythos 2. Sallad på restaurang 3.70 - 4.50 - och då var de STORA och fina överallt. Fullmatad omelett med potatis och allt till lunchen ca 4.50.

Jämför det med exvis Frankrike. Medan jag var i Grekland fick jag rapporter därifrån, ett sällskap på fyra varav två är bofasta och alltså hittar "rätt" restauranger lyckades aldrig äta billigare middag ute än 130 €!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-09-28, 13:37
YsterSysters avatar
YsterSyster YsterSyster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 156
Standard Sv: Greklandsturismen ökar igen!

Något som jag reagerade på var att bensinen var dyr. 1 liter kostade 1.13 euro för billigaste bensinsorten (antar det är billigaste sorten som gäller till mopparna). Hamnar ju faktiskt nästan i nivå med svenska bensinpriset. Ställ då detta literpris i relation till lönenivån i Grekland som för den stora massan inte är så hög. Någon som vet genomsnittsnivån för löner i Grekland förresten?

När man gör det och funderar över hur många minuter vi svenskar måste jobba för att få en liter bensin tycker jag det är löjligt med dessa kampanjer som
bl a kvällstidningarna bedriver för att sänka bensinpriset och skyller på höga skatter.

Ibland är det bra med lite perspektiv på sina utgifter !
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-09-28, 13:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Greklandsturismen ökar igen!

Citat:
Ursprungligen postat av YsterSyster
Någon som vet genomsnittsnivån för löner i Grekland förresten?
Den frågan togs upp bara häromdagen.
Dimitris har goda kunskaper om det och svarade så här
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT