Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-01, 23:06
becka_salt becka_salt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 6
Standard Transfer?!

Hej!

Ska resa till Tilos 26e juli med apollo. Har läst lite här på forumet om transern.
Vi landar på Rhodos 13.05 den 26e juli, alltså söndag.


Är det mågon båt som är på lagning som ställer till problem, eller hur ser det ut? Vilken båt brukar apollo använda sig av? Har det varit strul tidigare för er som rest med dem.

Tacksam för svar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-02, 10:41
Görel R Görel R är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 3
Standard Sv: Transfer?!

Jag kom hem från två underbara veckor på Tilos i söndags.
Då var öns båt "Sea star" inte tillbaka. Anledningen till dettta var lite olika beroende på vem man frågade. Jag reste också med Apollo från Stockholm. Från flygplatsen fick vi Tilosresenärer ta en buss till ett hotell i utkanten av Rhodos stad där ny buss skulle hämta oss kl. 17 och ta oss till färjan Chalki som skulle gå kl.18.15. Nu blev det inte så eftersom det blåste för mycket och vi fick åka till ett annat hotell för övernattning.
På hemresedagen gick färjan kl.7 (Den gick kl.6 veckan före.)
När vi nådde Rhodos tog bussen oss direkt till flygplatsen dit vi anlände ca 10. Ha en skön semester och glöm inte att följa med Stelios på hans badutflykter. Jag åkte med på BBQ två gånger och det var lika trevligt och gott vid varje tillfälle.
Hälsningar/Görel
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-02, 12:18
becka_salt becka_salt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 6
Standard Sv: Transfer?!

Görel, tack för snabbt svar.
Det låter som att allt löser sig på ett eller annat sätt med andra ord. Vad skönt. Kanske bara kan vara lite trevligt att se lite av Rhodos också.
Nu längtar jag som bara den efter resan, det är ju varmt och skönt hemma nu också. Men Grekland är ju något extraordinärt.

Hur var priserna på Tilos och vart bodde du? Vi ska bo på Eleni.

Hälsningar Becka
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-03, 09:51
Görel R Görel R är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 3
Standard Sv: Transfer?!

Vi bodde på "Dream island" för att de har två-rumslägenheter, annars hade jag nog valt "Heleni" som har ett perfekt läge vid stranden. Förra gången bodde vi hos "Stefanakis" i hamnen. Rummet var litet men det låg centralt och vi satt i timmar på balkongen och tittade på allt som hände i hamnen och på torget. Det här med priser är svårt, men det jag kan säga är att maten på Tilos är den godaste jag ätit i Grekland, särskilt den på "Armenon".
Görel
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-07-03, 20:15
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 450
Standard Sv: Transfer?!

Hvordan var det å bo på Dream Island?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-07-03, 21:57
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Transfer?!

Heleni? Finnes dette hotellet blant Apollos sortiment fra Sverige, jeg finner det ikke på Apollos noske sider. Kan du si noe mer?

Tilos virker som en flott øy, fortell gjene
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-07-03, 22:24
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 198
Standard Sv: Transfer?!

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Heleni? Finnes dette hotellet blant Apollos sortiment fra Sverige, jeg finner det ikke på Apollos noske sider.
Tilos virker som en flott øy, fortell gjene
Hotellet heter Eleni och finns med i Apollos utbud, även från Norge. Vi har bott på Eleni alla tre gångerna vi varit på Tilos därför att vi trivts fantastiskt bra där, bra läge alldeles vid stranden, nära till byn och solstolar och AC ingår. Vill du veta mer om ön så har jag skrivit två resebrev därifrån. Tilos är en underbar liten ö!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-07-03, 22:35
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 198
Standard Sv: Transfer?!

Citat:
Ursprungligen postat av Görel R Visa inlägg
maten på Tilos är den godaste jag ätit i Grekland, särskilt den på "Armenon".
Görel
Det håller jag med om, vi ha inte heller ätit så mycket god och hemlagad mat någon annanstans under alla våra resor i Grekland. To Armenon är också vår favorittaverna, just för den goda matens skull, Beba lagar fantastiskt god mat och det finns många smårätter att välja på. Ett tips är att se vad tavernorna erbjuder som "Tonight special", det är ofta långkok, dvs. rätter som tar lång tid att göra och som inte alltid finns på menyerna annars.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-07-04, 13:34
Görel R Görel R är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 3
Standard Sv: Transfer?!

Citat:
Ursprungligen postat av coanma Visa inlägg
Hvordan var det å bo på Dream Island?
Hotellet var nytt, fint och otroligt välskött. Rummen var inredda i Ikea-stil. Jag tror att jag har samma sängbord hemma...
Vi fick dock betala för både AC och solstolar och jag hade önskat mig mera havsutsikt.(Vi bodde i rummen längst från havet.) Om man inte vill köpa frukost på hotellet är det ganska långt att gå till bageriet. Å andra sidan får man ju en trevlig morgonpromenad längs havet varje dag.
Hälsningar/Görel
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-07-04, 14:24
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Transfer?!



Tilos ER en nydelig og fredelig øy. Er nettopp tilbake derfra selv. Det er bra bosteder nok å velge mellom, det er ikke nødvendig å forhåndsbestille. Og siden øya er så lett tilgjengelig fra f.eks Rhodos, tar man seg fint hit selv. Charter er m.a.o ikke noe stort poeng og ofte kun et fordyrende element.

Min rapport fra øya:

http://www.islandwalking.com/tilos.html

Mine nye bilder herfra:

http://www.islandwalking.com/zen/index.php?album=Tilos
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-07-05, 20:26
becka_salt becka_salt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 6
Standard Sv: Transfer?!

Vad härliga tips och vad mysigt det ska bli!

Eleni verkar jättemysigt och idag har jag läst guideböcker och resebrev från Tilos låter helt suveränt! Tack
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-07-05, 21:47
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Transfer?!

Jag läste någonstans, minns inte var men det brukar vara ganska säkra källor att Sea Star var arresterad i Pireus. Det fanns ingen anledning angiven men det troliga är väl att banken vill ha sina pengar.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-07-06, 09:59
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 198
Standard Sv: Transfer?!

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Jag läste någonstans, minns inte var men det brukar vara ganska säkra källor att Sea Star var arresterad i Pireus. Det fanns ingen anledning angiven men det troliga är väl att banken vill ha sina pengar.
Exakt, det är ekonomiska problem som ligger bakom.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-07-10, 19:47
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 198
Standard Sv: Transfer?!

Nu blir det förhoppningsvis enklare att ta sig till Tilos för er som är på väg........
från och med idag är Sea Star åter i trafik!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-07-18, 17:11
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Transfer?!

Vi flyger till Tilos samma dag och ska oxå bo på Eleni. Har pratat med Apollo och de säger att det ev kan bli övernattning på hemväg..Om inget oförutsett händer ska båten gå på söndagen. Det håller vi tummarna för!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-07-22, 20:39
becka_salt becka_salt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 6
Standard Sv: Transfer?!

okej så då kanske dte blir tal om att åka från tilos på lördagen med andra ord och sova på rhodos till söndag! Vi får se, får se det som att vi får två öar
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-08-13, 21:15
elofsdotter elofsdotter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 3
Standard Sv: Transfer?!

Reser till Tilos från Landvetter på söndag. Är det någon sem vet om det blir övernattning i Rodos stad?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-08-14, 09:18
Marouli Marouli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 62
Standard Sv: Transfer?!

Hejsan.

Tror inte du behöver övernatta i Rhodos stad. Flygen från Landvetter går ju på morgonen och catamaranen Seastar avgår från Mandrakihamnen kl 17:30 mot Tilos. Viss väntan i stan några timmar alltså,men då har man ju tid för en god lunch
Detta förutsätter ju att resebyråerna använder Seastar,nu när den går,men det tror jag nog. Vi fick den 24/5 först åka transfer in till stan,vänta där,sedan kl 17 åka taxi i 45 km ner till Skala Kamiros för att där kl 18 ta tufftuffbåten Chalki som var framme ca kl 20.30 på Tilos.Tidsmässigt inte så mycket senare,men bra mycket krångligare för både resenärer och arrangörer. Ha en underbar semester på Tilos!

Marouli
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT