Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-11, 21:47
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tunga väskor

Lite halvt om halvt off-topic......

På Samos flygplats nyligen såg jag att de ställt ut en "dummy".

Helt enkelt en stålbur med de tillåtna mått ett handbagage får ha. Ställer man dit sitt handbagage i den och det får plats enligt de tillåtna måtten, så får man ta med det in i kabinen. Annars får man inte, "simple as that".

Någon mer flygplats i Grekland denna "attrapp" finns ?

Hasse
Svara med citat
Gammal 2009-07-11, 22:21
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Hej! Jag har set den på flera flygplatser i Grekland och den finns även på Kefalonia.
PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2009-07-11, 22:53
Carins avatar
Carin Carin är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg

Hasse
Blir inte de flesta trådar lite off topic efter ett par svar?

Jag har bara sett en och det var på Landvetter, och då var det jag som var dummyn.. Förstod ingenting när "incheckarn" bad mig kolla stl på min kabinväska... det såg ut som en hemmasnickad trälåda som jag trodde var papperskorg.... hahahahaha... Sååå pinsamt..
Svara med citat
Gammal 2009-07-11, 23:01
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg

e
Helt enkelt en stålbur med de tillåtna mått ett handbagage får ha. Ställer man dit sitt handbagage i den och det får plats enligt de tillåtna måtten, så får man ta med det in i kabinen. Annars får man inte, "simple as that".
Någon mer flygplats i Grekland denna "attrapp" finns ?

Hasse
Sett dom i Ioannina bl.a....och i Sverige finns dom..om inte på "alla" SAS-stationer så dom flesta i alla fall.
Men, bara för att väskan "går ner i mallen" så gör ju inte det att det är ok att ta ombord den...fortfarande gäller rekommenderad vikt gott folk!!
Hade förra veckan en man som tryckte och tryckte för att få ner väskan..visst han klarade det MEN sen sprack det på vikten - 22kg!!! Hur han lyckats få ner så tungt i den väskan förstår jag inte..antagligen guldtackor..men han fick ge sig till slut!!
Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 09:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

På små plan flyttar de om personerna efter vikt. Det har jag varit med om flera gånger på sträckan Umeå-Östersund. På större plan antar jag att det har mindre betydelse. Vi är ju inte där än att passagerarna vägs men det kanske kommer med tiden. Har ju pratats en del i USA om att extremt tjocka personer ska få betala för två säten. Verkar ganska rimlig om de inte ryms på ett.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 10:49
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad

Jag minns att jag nyligen läst om vikt på plan, och kom på att det var på luftfartsverkets hemsida. Detta kan man läsa på ovannämnda sida:

VIKT OCH BALANS: Att endast tillåten vikt lastas på rätt ställen är av högsta betydelse. Allt som finns ombord anges i vikt, inklusive passagerare och besättning, som anges i schablonvikter. Som kuriosa kan nämnas att charterbolagen idag arbetar med schablonvikter på män (83 kg), kvinnor (69 kg), barn 2-12 år (35 kg) och spädbarn 0-2 år (10 kg). Samtlig utrustning som lastas ombord får ha en maxvikt. Med hjälp av dessa siffror och med hänsyn till flygväg, väder och vind räknar piloterna ut fart, startsträcka, bränsleförbrukning, alternativflygplatser mm.

//Outi
som väger mer än 69 kg och definitivt alltid har tungt bagage.
Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 14:41
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Tunga väskor har en del hur flygbolagen räknar in bränsle o flygtid mm.
Men flygbolagen har olika regler angående vikt på väskorna o det bestämmer inte luftfartsverket om. Så man måste kolla varje bolagsregler hur dom gäller.

Tyvärr så är det endast fem kilo med väskan o innehåll som räknas annars så får man betala rejält med övervikt fast man inte har någon resväska med ombord på planet. Vet en som fick betala 500kr för övervikt på sin kameraväska med Thomas Cook till Rhodos.

Lådan som de har på dom flesta flygplatser är för att se om handbagaget håller måttet för att tas ombord på planet. Många som handlar köper handbagage frågar aldrig om det får tas med ombord utan skall ha en stor storlek. Tänk om alla skulle ha dessa Trolleyombord då hade ingen kunnat köpa taxefree ombord för dom hade inte fått plats på hyllorna som skall räcka till minst sex personer för ett fack är till två säten.

Bryr mig varken om vad där står i ordlistan men i fackspråk i butikerna heter det trolley eftersom den går på hjul o har draghandtag. Lika så heter det Resväska med draghandtag o antingen två hjul eller fyra hjul som är det senaste för det är lättare o köra väskan då..

Jag hade inte skrivit här om jag inte hade visst sanningen har även kontrollerat med en flygvärdinna som jobbar på SAS.
Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 16:19
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Har jobbat i över 10 år på flygplats å nu 1 år i resebyrå. Kabinväska/handbagage säger man eller cabinluggage på engelska. Många väskbutiker vet inte att det är olika mått som gäller på olika flygbolag å kan säga 1 väska är godkänd men som regel är den inte det på charterbolagen, som har små mått. Många incheckningsdiskar har nu mera en box som skall visa hur stort handbagage de tillåter, så skall man slippa ha diskussioner om ens handbagage är i rätt storlek eller inte. British airways har också en regel som inte säger hur tungt handbgaget får vara men man skall kunna lyfta det själv upp i hyllan...
Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 19:36
magdalenas avatar
magdalena magdalena är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

"Många väskbutiker vet inte att det är olika mått som gäller på olika flygbolag"

Att vissa väskbutiken inte kan måtten kan beror på att personalen kanske inte har den informationen. Jag jobbar själv i en väskaffär där vi får informationen från Samsonite som samarbetar med IATA. Alla cabin luggade godkända trolleysar finns det ett häfte som sitter på där det står för dom störra kända bolagen, vilka mått just dom godkänner plus kg i ekonomiklass. Men det kan också skilja mellan olika bolag inom samma allians. Och skulle det vara något bolag som inte finns med har vi tillgång till internet för att kolla på flygbolagens hemsidor där det står under "cabin luggage". Charter är dom som har 45*35*20cm vilken är den minsta storleken på en trolley!!!

Men det finns även resebyrårer tex TICKET som har fått för sig att dom inte kan ge besked för vilka mått flygbolagen har för dom byter varje vecka

Dom kunder som kommer in till oss som vill ha godkända handbaggage vill ha en trolley på hjul antingen med 2 eller fyra så den kan rulla.

Men det finns även speciella mått när det gäller det incheckade bagaget
som kan ha max 158cm i omkrets.
Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 19:59

Sorry den som kan sin sak är faktiskt den som skrev alla måtten o det kan tyvärr inte den som jobbar i branschen o på resebyrå för dom lär sig inte måtten som dom skall vara..
Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 20:09

Hade någon frågat mig om måtten hade jag också kunnat skriva det.... Å jag jobbar inte på Ticket, så jag kan dessvärre inte svara för varför de inte kan det.
Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 23:08
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Jag läser och ler...
Mycket ordbajseri ser jag. Om man följer bagagereglerna för "sitt" flygbolag bör det inte vara några större problem med vare sig handbagage.. vad man nu än vill kalla sin kabinväska.. eller det incheckade bagaget.
Mitt handbagage packas i en vanlig väska.. utan hjul.. och med gällande mått. Handbagaget är väl oftast begränsat till 5 kg. Och det kan de flesta av oss bära i handen. Om man inte har speciella problem så att man inte kan bära det förstås. Behövs inga tyngande hjul på det..
Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 08:55
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

När du flyger med SAS får du ta med dig 8 kg. I somras fick vi bara ha med 5 kg, men det var ingen som varken brydde sig om antalet väskor eller vikt.
Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 10:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Vårt handbagage har aldrig vare sig vägts eller mätts på någon av alla våra resor. Ingen har ens frågat efter handbagaget, vare sig på SAS, Sterling, Malev eller Swiss Air.Bara de väskor som har checkats in har vägts.
På vår senaste 21-dagars resa hade vi bara 2 handbagage med oss och var väldigt noga att de inte skulle väga mer än 8 kg var, men de kunde vägt 20 utan att nån kollat! (Tänk, ändå hade vi oanvända kläder med oss hem)

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 15:24

Om inte flyget är fullt, tror jag inte så många bryr sig om att väga handbagaget, om det inte ser väääldigt tungt ut. Heavy-lappen skall förresten hängas på när bagagen väger över 23kilo. Den skall hänga där för att de som lyfter bagagen inte skall knäcka ryggen Enligt IATA-reglerna får dessutom bagagen inte väga mer än 32 kilo. Det är samma regler i hela världen. Hjälper alltså inte hur mycket pengar du än skulle vilja betala i övervikt.
Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 15:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Något som är väldigt irriterande är när man lägger upp sin kappa i bagagehyllan och sen kommer någon med hjulväska och slänger upp den. Hände mig vid en Stockholmsresa och vips var den fina, ljusa kappan smutsig. Gick inte ens att få ren så nu hänger den i klädkammaren med en trist fläck.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 15:36

Eller om en flygvärdinna skall lägga upp den för dig och bara knöklar ihop den, så den blir rynkig....
Svara med citat
Gammal 2009-07-13, 18:28

Om man har så mycket o gnälla över varför inte stanna hemma istället för ut o resa. Tänk om folk hade lärt sig att sluta o gnälla så mkt trevligare allting hade varit istället o sagt ett vänligt ord till den som sitter bredvid på flygplanet.

Ifjor när vi flög hem från Rhodos så var det en pappa som slog till sin lilla flicka för hon skulle vara tyst o en vågade säga till honom o då sa han till flygvärdinnan jag skall ge den gubben när vi går av planet för det verkar dom det är en j-la PRO resa. Men jag får säga dom är trevligare att resa med än dom som bara gnäller för de ser fram emot sin resa.
Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 19:11
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad

[QUOTE=rhodosfanast;173649]Tunga väskor har en del hur flygbolagen räknar in bränsle o flygtid mm.
Men flygbolagen har olika regler angående vikt på väskorna o det bestämmer inte luftfartsverket om. Så man måste kolla varje bolagsregler hur dom gäller.

Naturligtvis är det flygbolaget som bestämmer den tillåtna vikten på bagage - om vi nu ska vara riktigt petnoga så kan samma flygbolag även ha olika maxvikter beroende både destination och biljettyp. Om man överskrivder dessa får man (eventuellt) betala.

//Outi
Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 17:25
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Mycket intressant!

Undrar hur stor viktskillnad det är på samtliga passagerare om man jämför ett plan från Mogadishu med ett plan från från Dallas.

Utan att ha fördomar så vet alla att överlag så är amerikaner betydligt fetare än somalier!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17.