Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-13, 16:25
fnulan fnulan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 2
Standard Skiathos igen - el. annan ö (med flygplats)?

Hej!

Min kille och jag har varit på Skiathos 1 vecka i juli 2005 resp. juli 2008. Vi gillar bägge ön väldigt mycket, även om jag nog är mer entusiastisk än han Vi har bott i Megali Ammos bägge gångerna och tycker att det läget, lagom bra strand c:a 7 minuters gångväg från den charmiga stadskärnan, är helt perfekt. Första gången hyrde vi bil och åkte runt hela ön, andra gången körde vi en slapparvecka och höll oss enbart i närområdet.

Nu är frågan om det ska bli Skiathos igen eller om man ska våga testa någon annan ö. Därför vill vi gärna ha förslag på "nya" öar, och gärna konkreta orter på öarna ifråga.

Vi är 43 resp. 57 år, barnfria, gillar "det goda livet" och är inte överdrivet priskänsliga.

Liten "kravlista":
- Ön ska ha egen flygplats (kan möjligen frångås om det finns oerhört goda skäl)
- Alltför stor tonvikt på toksupande ungdomar eller blöjbytande småbarnsfamiljer undanbedes vänligt men bestämt
- Vi vill gärna ha en strand max 2-300 meter från hotellet men har inga krav på att den ska vara extremt playa-mässig
- Svindlande vacker och/eller originell natur uppskattas
- Vi gillar "taverna-mat" men ser gärna att det finns åtminstone ett par tre lite mer högklassiga (gärna grekiska) restauranger inom ett par kilometers radie, och kanske någon nattklubb på samma nivå
- Finns det shopping som höjer sig något lite över "nyckelringsnivån" så är det trevligt men inget krav
- Det får gärna finnas närliggande trevliga öar att göra korta dagsutflykter till

Våra Greklandserfarenheter bortsett från Skiathos är samtliga runt 20 år gamla och har kanske ingen relevans idag, men dock:

Mina:
- Kreta (Rethymnon, historiskt intressant men rätt ocharmigt)
- Paros (kändes lite som en standardö som inte "stack ut" på något sätt)
- Antiparos (kul som dagsutflyktsmål, men....)
- Santorini (extremt vackra vulkansandstränder men rätt turistigt)

Jag har även varit några dagar i Aten.

Min killes:
- Rhodos samt Korfu, verkar inte ha gett några bestående minnen.....

Blanda 3 delar Skiathos, 1 del Ibiza, ett par Gordon Ramsay-restauranger med (grekisk) finmat samt en shoppinggata á la Newbury Street i Boston, krydda med lite rökelse och härlig lounge-musik á la Buddha Bar..... jag inser att det kanske bara är i mina drömmar som den ekvationen går ihop?

// Fnulan
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-13, 16:54
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Skiathos igen - el. annan ö (med flygplats)?

Tjae, vad ska man säga? Ni har ju verkligen hittat "er" ö. Skiathos har mycket av det som ni söker - och ni trivs bra där. Och Skiathos har egen flygplats = stor fördel.

Ni måste nog kompromissa på kraven om ni vill välja en annan ö, ingen ö lever upp till alla era krav. Sifnos är en fin ö, men har ingen flygplats.

Jag tror det ligger en fara i att ställa för stora krav - då riskerar man lätt att bli besviken.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-13, 17:40
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Skiathos igen - el. annan ö (med flygplats)?

Gud förbjude

Men med hela din önske/kravlista (som jag själv känner igen mig ganska mycket i) så kommer jag osökt att tänka på Taormina-Sicilien.

Vi ska själv till Skiathos för första gången i juli, men vi bor så centralt man kan i Skiathos stad.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-13, 18:25
fnulan fnulan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 2
Standard Sv: Skiathos igen - el. annan ö (med flygplats)?

Stort tack för svar!

Jo, jag är i högsta grad medveten om att man inte kan få allt här i livet..... i alla fall inte samtidigt

Ja, det är kanske så att vi har hittat vår ö. Har googlat en del på Kefalonia och Samos men får ingen riktig känsla för huruvida någon av dem s a s skulle ge oss något som vi inte kan få på Skiathos. (Samos verkar vara ofantligt populärt som mål för bröllopsresor, vilket gör att det blir svårt att värdera omdömena som ju då per definition blir av typen "det var den bästa veckan i våra liv - solen sken, blommorna blommade och allt var perfekt" )

Tack för tipset om Sicilien, ska kolla upp det!

// Fnulan
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-13, 18:43
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Skiathos igen - el. annan ö (med flygplats)?

Varför inte Kefalonia med boende i Lassi. Bra stränder nära, tavernor och även en urläcker nattklubb. Nära till Argostoli och dess rest/tavernor.
Mycket att se på ön om man hyr bil och reser runt.
Nära från flygplatsen också.
Mitt förslag blir helt klart Kefalonia. Längtar dit när jag tänker på det, men nu är Skopelos och Lesvos inbokade för året, inte dumt det heller.

Hälsningar

Carina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-13, 18:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Skiathos igen - el. annan ö (med flygplats)?

När jag läste Din "önskelista" fick jag genast Kefalonia i huvudet och mycket riktigt, det var fler som fick det!

Bor ni nära Argostoli så kan ni få allt ni önskar....Den fantastiska naturen kommer att ta andan ur er om ni tar er till rätt ställen.... Testa ni Kefalonia.....så kan det ju bli Skiathos nästa år om ni känner att det är bättre

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-15, 17:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 399
Standard Sv: Skiathos igen - el. annan ö (med flygplats)?

Jag tycker att det luktar Skala Eresou på Lesbos lång väg. Hinner inte förklara varför, hänvisar till ett blogginlägg jag gjorde därifrån förra sommaren. Läs här...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT