Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-26, 21:31
Lodenskan Lodenskan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Falkenberg
Inlägg: 67
Standard Salmonella

Förra året när vi var på Kreta en vecka drabbades både mannen o jag av Salmonella och blev svindåliga. Har ingen aning om vad vi blev smittade av. Vi åt oftast olika rätter... men antar att det kan finnas i sallad, frukt på stranden osv. Jag åt räkspett första dagarna... ni vet sånt där underbart i smällt fetaost/ tomat. Kanske fick jag det där o mannen av mej senare. Vad är er erfarenhet av Salmonella? Har tidigare aldrig blivit magsjuk i Grekland men på vårdcentralen i Sverige sa de att de fått in massor av Salmonella smitta fr Grekland -08. Nåt särskilt man bör tänka på? Skall jag kanske avstå mina älskade räkor? Tips mottages tacksamt.
Kram Lodenskan
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-26, 21:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Salmonella

Här gäller väl att "ta i trä" ordentligt när man skriver,(knackar mig i huvudet) men peppar, peppar, vi har aldrig blivit dåliga. Äter allt.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-26, 21:38
Lodenskan Lodenskan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Falkenberg
Inlägg: 67
Standard Sv: Salmonella

Då är det bara att hoppas att det var en engångsföreteelse då. Vi har heller aldrig drabbats förrut. Semestern blev ju onekligen lite stukad av 39 graders feber o frekventa diarréer
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-26, 22:19
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Salmonella

Ni måste haft riktig otur. Eller druckit för lite Ouzo!? Jag har under snart 40 resor till Grekland inte råkat ut för något värre än lite "turist-dålig-i-magen-sjuka"...

Vilket oftast kommer sig av att man äter annorlunda där. Mer grönsaker och på andra tider. Men inget som en stor Ouzo och en koltablett inte kurerat.

Men visst. Seafood och/eller dåligt sköljda grönsaker KAN ge Sallmonella. Helt klart. Glass och is är också fällor. Man kan även drabbas av Hepatit A eller B om man har riktig otur och inte är vaccinerad.

Jag äter av princip INTE icke uppvärmd mat vare sig i Grekland eller ens hemma. Med vissa undantag hemma för gravad Lax tex.

Ni måste haft väldig otur och det var så att det var dålig hygien på hotellet eller på något annat ställe ni åt på. Jag tycker trots allt är rätt sällan man hör om Salmonella eller annat i Grekland.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-04-26, 23:27
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Salmonella

Jag åkte på en riktig salming i måndags (tror jag).
Slog ut rejält på tisdagkväll. Helt utslagen i onsdags och torsdags. Diarré, feber o kräkningar. Jävelskapet kan sätta sig på leder också vilket det naturligtvis gjorde och jag fick grym värk i axlarna. Kändes lite bättre i fredags och i lördags så fick jag den geniala idén att jag skulle rensa ut kroppen
OBS! Prova inte denna metod för nära inpå insjuknandet!
Jag slängde i rask takt och med stor förnöjelse i mig nägra rejäla Jäger och bira. Detta toppades med två saftiga räkmackor med mycket ägg o räkor!

Behöver jag nämna att jag var inackorderad mellan 02.00 - 05.00 på muggen! Puuuhh!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-04-27, 06:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Salmonella

Jag fick salmonella på Karpathos för några år sedan. Diagnostiserades så diagnosen är helt klar. De hade en lite epidemi det året men annars är salmonella inte en vanlig sjukdom i Grekland. Risken att insjukna är betydligt större i exempelvis Danmark. Jag var ordentligt sjuk i flera dagar innan jag fick behandling och var i princip i behov av sjukhusvård de sista dagarna innan jag tog mig till läkare.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-04-27, 10:41
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Salmonella

Jag fick Salmonella i Indien i vintras och smittades av kalla skaldjur. Flygresan hem med olika inrikesflyg och dessutom den långa resan hem till Sverige var inte rolig... Se till att inte bli smittad i slutet av resan!

Buffémat ska man se upp för - och som sagt KALL MAT. Så länge maten är varm är risken att bli smittad liten.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-02, 13:52
Lodenskan Lodenskan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Falkenberg
Inlägg: 67
Standard Sv: Salmonella

Sant, kall mat är alltid farligare. Men man vet eg ingenting om vart ananasen som säljs på stranden el den grekiska salladen är uppskuren på samma skärbräda som salmonellasmittad kyckling. På vårdcentralsen sa de förra hösten att de fått in rekordmånga smittade fr Grekland. Hmmm, bara att hoppas att man klarar sej denna gången. Kram o tack för alla svar/ Lodenskan
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-05-02, 17:21
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Salmonella

Ja..vad ska man säga.."peppar peppar ta i trä"..har aldrig råkat ut för det varken där eller här hemma i Sverige.....och jag äter mycket grönsaker och kyckling..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-05-02, 17:52
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Salmonella

Jag hade en rejäl salmonella 1986 när jag varit på Italienska/ Franska rivieran. Över 40 gr feber fick jag. Jag var dock inte sjuk mer än i några dagar...som jag märkte av. Jag jobbade då på dagis samt på en grillbar och fick inte jobba alls. Det var mycket hårdare regler då än nu. Jag skulle ha 8 godkända prov innan jag fick återvända till jobbet. Sjukskriven i drygt 3 månUnder tiden jag bar på smitta fick jag inte resa till annan kommun (om jag skulle sova över) utan tillstånd av denna kommuns hälsovårdsnämd. Egen toalett fick jag också ha...tur att vi hade 2 toaletter annars hade det blivit svårt Inget jag skulle vilja ha igen.
Min sambo fick salmonella i Turkiet 2005 och nu var det inga restriktioner alls. Han fick naturligtvis inte jobba med mat men i övrigt inget alls.

Malin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT