Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-24, 21:42
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Chania/Platanias 16-23/4

Nu är vi hemma igen efter en underbar vecka... Vi bokade den här resan i höstas till ett överkomligt pris och fick på köpet ett hotell med högre standard än vi normalt vill ha. Troulakis Village - en 4-vingars anläggning med det mesta vi inte är intresserade av. Men vi bodde kungligt och ägnade dagarna år utflykter med bil och solbad (havet var i kallaste laget).

Första dagen åkte vi västerut längs den gamla kustvägen via Kolymbari och Kissamo(Kastelli till Falassarna. Tyvärr missade vi och hamnade i norra delen av stranden närmast resterna av den gamla bosättningen. Förvirrade undrade vi var den fina sandstranden fanns - först efteråt förstod vi att den låg längre söderut... Vilken miss

Andra dagen åkte vi till Paleochora och solade på den västra stranden nästan ensamma. Här verkade det som man avverkat en stor del av tamarisk-träden närmast gatan under vintern. Stranden fin i alla fall

Tredje dagen in till ett halvtomt Chania, strosade i hamnen och i gränderna i gamla stan. På hemvägen stannade vi till i Kato Stalos och solade en stund på stranden.

Fjärde dagen drog vi österut mot Amaridalen... Piece of cake trodde jag som varit där förut... Missade förstås avtagsvägen i Rethymnon, susade glatt förbi på motorvägen/genomfarten innan misstaget upptäcktes och vi letade oss tillbaka på the old road tills vi hittade rätt. Glada i hågen susade vi uppför bergen och passerade en jättestor damm nere till vänster och en dränkt dalgång. Ny och fin väg ledde oss uppåt på "höger" sida tills det tog stopp vid en nybyggd bro - fel igen. Tillbaka ner igen och över dammen istället på den gamla vägen. Grönskande och vackert så det räckte och blev över... Fortsatte ner mot sydkusten till Agia Galini, kort promenad i hamnkvarteren och längs strandpromenaden, fikade på en servering och njöt av den höga mysfaktorn. Tillbaka via huvudvägen till Rethymnon, och mot Chania.
I Georgiopoli svängde vi av och åkte småvägar över höjderna genom Vamos till Kalives, mycket vackert. TIPS! Gör detta om ni har möjlighet I kalives hamnade vi mitt i insamlandet av ris till det grekiska påskbålet, vilket skådespel... Lastbilar och bilar släpade ris och annat brännbart efter sig under högljutt tjoande och tutande. Naturligtvis stod trafiken stilla och desto bättre verkade invånarna tycka... Till sist kom vi "loss" via bakgator. Sen kväll hemma - trötta men glada efter 30 mils körning (galningar tänker ni?)

Femte dagen tänkte vi ta det lugnt, bara en tur till Elafonissi... Tog vägen via Topoliadalen, hänförande vackert och bitvis häftig bilkörning på smala vägar längs berget genom ravinen. Elafonissi precis så vacker som det sägs, nästan avfolkat så när som på några surfare med "fallskärm" och några inhemska besökare. Denna dag blåste det rätt friskt men vi hittade lä bakom ett snår och pressade några timmar och njöt av medhavd lunch (tiropita). Åter samma väg bara för att få uppleva ravinen en gång till. Jag älskar att köra bil i Grekland, och särskilt kreta!

Dag sex tänkte vi oss en kortare tur till Stavros på Akrotiri, men även denna dag blåste det friskt så vi vände åter mot chania och stannade i en skyddad vik halvvägs, vid Kalathas ungefär. Vet inte vad stranden hette, men fint var det På vägen hem stannade vi i Chania och åt en middag på en trevlig taverna med servering i en ruin strax bakom strandpromenaden.


Dag sju bjöd på blåsigt och mulet väder, vi var lite tveksamma till vad vi skulle hitta på, men till sist tog nyfikenheten överhanden och vi tog bilen för att åka en tur. Efter lite velande mellan Platanias, Gerani och Maleme hittade jag en väg som enligt kartan ledde längs "Lagos Canyon". Sagt och gjort - de' ä' bar' å' åk och se var man kommer (vi hörde någon säga på hotellet att det inte går att köra vilse på Kreta - det är ju en ö ). Denna tur uppför dalgången var veckan höjdpunkt alla kategorier! Grönskande och mängder av blommande växter, vattenfall och fåglar. Vi stannade nästan i varje kurva och fotade...
Till sist kom vi fram i Nea Roumata på vägen mellan Chania och Sougia, svängde mot Chania och tänkte att det fick vara bra så... Passerade massor med apelsinlundar med träd som hade både blommor och mogna apelsiner - och så gott det luktade! har aldrig känt något liknande. Efter en stund dök en vägskylt med "Omalos" upp, vi tänkte två sekunder och sedan svängde vi av på en liten väg över bergen och fick en ny dos "vackra vyer" innan vi kom ut på den gamla huvudvägen upp till Omalosplatån. Högt upp är det! Vi körde fram till Samariaravinens startpunkt och upptäckte att en del vandrare kom upp ur ravinen. Den verkade vara öppen några kilometer för den som önskade klättra ner och upp igen. Klockan var nu runt 17 och trots nyfikenhet avstod vi... Tillbaka mot Chania, men nu på den nyare vägen ut från Omalos mot Sougia-Chaniavägen. Så fick vi denna dag att gå också

Dag åtta lika med hemresa! Mulet och lätt duggregn - so what? Vi lastade väskorna i bilen, for in till Chania för en tidig lunch sedan ut till flygplatsen för lämna vår hyrbil åter!

Det samlade intrycket är en vecka över förväntan vad det gäller sol, mycket över vad det gäller naturintryck och så förstås friheten med hyrbill hela tiden. För den som undrar kan jag erkänna att jag kört runt på ön tidigare så lite hemma kändes det.

Göran & Carina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-25, 13:32
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Chania/Platanias 16-23/4

Citat:
Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg

Det samlade intrycket är en vecka över förväntan vad det gäller sol, mycket över vad det gäller naturintryck och så förstås friheten med hyrbill hela tiden.
Göran & Carina
Härligt att höra att ni också uppskattade Kreta i försäsong!
Exakt som ni har skrivit kan vi också summera vår vecka 11-18/4 i Chania med omnejd.

Nu är också bilderna sorterade, så i morgon försöker jag få ihop två album om våra två höjdpunkter. Det första blir från en vandring mellan byarna Sirikari och Polyrrinia söder om Kissamos och det andra från Aptera, en plats med lämningar från både den minoiska och romerska tiden.

Vi kunde gladeligen ha stannat kvar minst en vecka till. Om inte badlivet är det viktigaste så är det en alldeles underbar tid att besöka Kreta under april!

Ivi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-25, 14:55
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Chania/Platanias 16-23/4

Jag måste få säga att som både Göran och Ivi säger.
Kreta är för mig inte bad-semester utan att upptäcka saker.
Jag har som ni vet varit där sedan 1976 men är inte det minsta klar med ön ännu och kommer aldrig att bli det.
Finns alltid något ställe jag inte varit på och vill besöka.
Det ända som begränsar mig är pengar och delvis mitt HC.
Men som grekerna säger siga, siga, siga. Det ordnar sig om
du inte har bråttom.
Avrió är det bästa med den kretensiska mentaliteten. Okej, det händer inte idag men kanske i morgon. Säg samma sak här så går folk i taket.
Detta lär du dig då du bott ett tag där och ska fixa vissa saker. Eller handlar något med hemleverans. Okej, sakerna kommer alltid fram korrekt men kanske inte på angiven tid eller dag.
Rasar världen för det?
Knappast, men ovanligt för oss nordbor.

Uffe

Ps: Kreta är som vackrast feb-apr i den skira grönskan.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-25, 18:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chania/Platanias 16-23/4

Kreta i april är bland det vackraste jag upplevt!!! Ska upplevas igen, helt klart!

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT