Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-03-13, 19:54
Tina-W Tina-W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 2
Standard Resa till Skiathos??

Jag och en kompis pratar om att resa till Skiathos runt v. 34. Såg bilder från ön och blev genast småförälskad. Läste lite i inläggen och blev orolig över den väldiga turiststormen som verkar vara till just denna ö... Är känslan att det är förmycket turister eller går det att trivas ändå?

Vi skall dock resa in till Aten ca 2 dar och gå på ett bröllop.

Är det smidigast med flyg eller båt/buss? Måste man i så fall boka båttur redan nu?

Finns det andra öar omkring som ligger smidigt till Aten? Vi ville nog helst till Skiathos men ögruppen är ju stor och båtar går emellan...

En sista fråga: Ingen som vet nåt billigt vandrarhem i Aten? Finns ett myller av hotell och inte speciellt billiga heller...

Tack på förhand!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-03-13, 21:03
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Resa till Skiathos??

Citat:
Ursprungligen postat av Tina-W Visa inlägg
Jag och en kompis pratar om att resa till Skiathos runt v. 34. Såg bilder från ön och blev genast småförälskad. Läste lite i inläggen och blev orolig över den väldiga turiststormen som verkar vara till just denna ö... Är känslan att det är förmycket turister eller går det att trivas ändå?
Hej Tina,

Under augusti månad är det väääldigt mycket turister på Skiathos, det går tyvärr inte att komma ifrån!
Men allt beror ju på vad man är ute efter och vill ha ut av sin semester.

Är man medveten om det och inte stör sig allt för mycket på att få höra svenska i vart och varannat hörn så är det ändå en fin ö.
Frågar du mig så skulle inte jag välja att åka till Skiathos under augusti igen, utan i så fall tidigare eller senare på säsongen då allt verkar vara betydligt lugnare.

Men frågar du de Skiathos-fans som finns här på forumet så skulle de säkert säga att det är helt fantastiskt där även i augusti, och att det går alldeles utmärkt att "komma undan" det värsta röjet även då.


/Katta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-03-14, 13:42
skrutt skrutt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 262
Standard Sv: Resa till Skiathos??

Hejsan...åk till Skiathos i augusti och NJUUUT...självklart är det många som är på denna underbara ö,men vad då???Själv åker jag ner 14/9,brukar oftast åka till Skiathos i maj och september.Då är det inte fullt lika "trångt" där.Men som sagt du kan hitta dina smultronställen,jag lovar dej,när du än åker...LYCKA TILL
Citat:
Ursprungligen postat av Tina-W Visa inlägg
Jag och en kompis pratar om att resa till Skiathos runt v. 34. Såg bilder från ön och blev genast småförälskad. Läste lite i inläggen och blev orolig över den väldiga turiststormen som verkar vara till just denna ö... Är känslan att det är förmycket turister eller går det att trivas ändå?

Vi skall dock resa in till Aten ca 2 dar och gå på ett bröllop.

Är det smidigast med flyg eller båt/buss? Måste man i så fall boka båttur redan nu?

Finns det andra öar omkring som ligger smidigt till Aten? Vi ville nog helst till Skiathos men ögruppen är ju stor och båtar går emellan...

En sista fråga: Ingen som vet nåt billigt vandrarhem i Aten? Finns ett myller av hotell och inte speciellt billiga heller...

Tack på förhand!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-03-14, 15:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa till Skiathos??

Citat:
Ursprungligen postat av Tina-W Visa inlägg
Vi skall dock resa in till Aten ca 2 dar och gå på ett bröllop.
Om ni ska "bryta" semestern 2 dar för ett bröllop i Aten så skulle jag absolut åka till en ö närmre Aten! Välj en ö i Saroniska bukten i så fall är mitt råd

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-03-14, 16:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 386
Standard Sv: Resa till Skiathos??

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Välj en ö i Saroniska bukten i så fall är mitt råd
Håller med. Åk till Hydra och Poros, det blir inte som Skiathos, men det blir bra ändå.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-03-14, 23:31
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Resa till Skiathos??

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Om ni ska "bryta" semestern 2 dar för ett bröllop i Aten så skulle jag absolut åka till en ö närmre Aten! Välj en ö i Saroniska bukten i så fall är mitt råd

Lissi
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Håller med. Åk till Hydra och Poros, det blir inte som Skiathos, men det blir bra ändå.
Eller varför inte hålla till på fastlandet före eller efter bröllopet. Det finns många pärlor på Pelloponnesos och jag har en känsla av att de inte blir lika överbelamrade av turister i augusti som öarna närmast Aten blir.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-03-15, 09:58
Tina-W Tina-W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 2
Standard Sv: Resa till Skiathos??

Tack för alla svar!!

Vi funderade igenom ett tag och det blev en ö närmare Aten... Bokade ett hotell på Egina, såg att det var lätt att ta sig runt till öarna runtomkring för lite utflykter också.

Jag får ta Skiathos en annan gång, synd för den såg helt underbar ut!

En annan fråga:
Är någon duktig på att läsa av båttabellerna? Vi sökte o sökte men lyckades verkligen inte hitta någonting. Kände mig jättefånig men jag hittade ingen som stämde. Vi kommer ned på kvällen och insåg att det säkert inte går några färjor nattetid.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-03-15, 10:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Resa till Skiathos??

Citat:
Ursprungligen postat av Tina-W Visa inlägg
Är någon duktig på att läsa av båttabellerna? Vi sökte o sökte men lyckades verkligen inte hitta någonting. Kände mig jättefånig men jag hittade ingen som stämde. Vi kommer ned på kvällen och insåg att det säkert inte går några färjor nattetid.
Det kan mycket väl gå båtar nattetid, men vänta till framåt våren med att kolla tabellerna, det mesta för sommaren är inte utlagt ännu.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-03-18, 13:08
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Resa till Skiathos??

Citat:
Ursprungligen postat av Tina-W Visa inlägg
En sista fråga: Ingen som vet nåt billigt vandrarhem i Aten? Finns ett myller av hotell och inte speciellt billiga heller...
Behöver du fortfarande namnet på ett vandrarhem, så ska du kanske kolla The Student & Travelers Inn, i själva hjärtat av Aten, på Kidathineon i Plaka.
Jag har inte bott där själv, så jag kan inte säga hur det är, men det ligger mycket centralt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT