Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-02-18, 14:42
momooo momooo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 5
Standard Bröllopsresa grekiska ö-världen i maj!

Hej! Jag och min blivande planerar en "smekmånad" i den grekiska övärden... Eller målet är inte att åka till så många öar som möjligt, utan att njuta optimalt, samt kunna röra oss vidare när vi tröttnat eller blivit rastlösa. Vi är ute efter god mat, mysigt boende, bra bad (hur är det med vatten temperaturen början/mitten maj?) och att åka runt på moppe... Har tittat in oss på Milos som första anhalt, och sedan vidare kanske 2-3 öar, för att sedan återvända hem via Aten. Vi planerar att resa mellan 5-19 maj.

Jag är ute efter bra tips: Vilka öar rekommenderas -kanske med början på Milos, någon som gjort ngn bra rutt? Tips på boeanden på dessa öar? Vad kan man vänta sig för temperaturer i maj? Är det krångligt att flyga inrikes via Aten, bör vi ha mycket tid för byte, eller rekommenderar ni båten direkt från Aten?

Vi är ytteligast tacksamma för alla tips som kan hjälpa oss på vägen, då detta är första gången, både i Grekland och på bröllopsresa!
Tack igen på förhand, hoppas tipsen skall strömma in!

Senast redigerad av momooo den 2009-02-18 klockan 15:07. Anledning: inte nödvändigt vis Kykladerna...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-02-18, 15:06
momooo momooo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 5
Standard Sv: Bröllopsresa Kykladerna maj!

Hej igen,
Ser när jag kollar lite till att någon annan redan efterlyst romantisk semester, och intima miljöer i Grekland... Låter ju som det som vi är ute efter. Ser då även att många tips är Skopelos.. Kanske det är ditåt man skall titta, har helt snöat in på Kyklanderna, men det är ju inte alls en nödvändighet! -har som sagt aldrig besökt Grekland. Tar tacksamt även emot tips om Skopelos och dessa öar runt omkring!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-02-18, 18:05
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 591
Standard Sv: Bröllopsresa Kykladerna maj!

Hej!
Jag har inte åkt så tidigt som ni ska göra utan först i slutet av maj. Det har varit relativt kallt i vattnet då (kanske inte med svenska mått mätt). Vi har haft från 16-20 grader. Men det är mycket vackert och friskare då än i juni/juli. Vi gillade Anti-Paros när vi åkte tidigt då de har en mycket långgrund strand där det var 25 grader. På Naxos hade vi under 18 grader samma vecka.
Jag har ej varit på Skopelos så tyvärr har jag inga tips.
/Ofelia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-02-19, 09:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 433
Standard Sv: Bröllopsresa grekiska ö-världen i maj!

Vi firade en mycket kort "smekmånad" på Milos för några år sedan, att det blev Milos var inte för att det är en romantisk ö, det var egentligen bara för att vi var i närheten (vi gifte oss på Santorini). Milos bjuder på fantastiska stränder, helt unika i Grekland, men så mycket romantik erbjuds inte, tycker i alla fall jag. Adamas – där de flesta bor – är inte övärldens mest romantiska ö, om man säger så. Om jag skulle välja ö efter krav på romantik skulle jag ha valt Sifnos och Folegandros i stället, båda ligger nära Milos. Eller varför inte den mest romantiska ön av alla: Amorgos.

Du nämner Skopelos och det är ingen dum ö, oavsett om man söker romantik eller inte passar Skopelos de flesta. Ni flyger då till Skiathos. Ni kan kombinera Skopelos och Alonissos och Skiathos.

Om du skriver lite om vad ni förväntar er och vad nu vill uppleva så är det lättare att svara.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-02-19, 21:29
momooo momooo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 5
Standard Sv: Bröllopsresa Kykladerna maj!

Oh, tack för fina tips!

"Du nämner Skopelos och det är ingen dum ö, oavsett om man söker romantik eller inte passar Skopelos de flesta. Ni flyger då till Skiathos. Ni kan kombinera Skopelos och Alonissos och Skiathos.

Om du skriver lite om vad ni förväntar er och vad nu vill uppleva så är det lättare att svara"

Vi är mest ute efter ett fräscht boende, ett antal bra restauranger att variera mellan, ngt ställe (kan vara på en av restaurangerna) där man kan dricka en god drink. Gärna fina vyer, absolut klart och fint vatten. Ej nödvändigt med sandstränder, då vi inte är rädda för att klättra runt lite och leta "undangömda pärlor", och kan tänka oss mer avskiljdhet än komfort när det kommer till bad. Vi vill hyra moppe och puttra omkring på ön, och sedan kunna njuta av kvällarna antingen på en restaurang eller på en terass... Känns som att jag beskriver just vad ala reseguider säger om i stort sett var enda ö, men...
Du skriver även "då flyger ni till Skiathos", kollade på det och hittade bara flyg för 35000 drygt... hmm... har du ngt gott tips på billigare flyg med måhända?
Tack för er tid, och hoppas på fler tips, om det finns...


Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-02-20, 09:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 433
Standard Sv: Bröllopsresa Kykladerna maj!

Som du skriver så är era "krav" ungefär något som gäller många platser.

Något ni kanske ska ha i åtanke är tiden ni åker, säsongen är då i sin linda, på en del öar är den inte ens det, på småöarna har många ställen inte öppnat. Då kanske det är bäst att välja en "stor" ö där det mesta är öppet och där det är lite folk. Skopelos tror jag skulle passa, där finns ett liv även utanför turistsäsongen, plus att där är mycket vackert, att staden är vacker, trivsam och romantiskt. Pythagorion på Samos är ett annat alternativ, liksom Parga på fastlandet.



Pythagorion på Samos.

Senast redigerad av Kalimera den 2009-02-20 klockan 09:43. Anledning: La till bild
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-02-25, 22:15
momooo momooo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 5
Standard Sv: Bröllopsresa Kykladerna maj!

Tack så jätte mycket för tipsen! Det hjälper i förvirringen, tror det lutar åt skopelos nu iaf...trots mama mia hysterin... Någon som har tips på hur vi hittar nagolunda billiga flygbiljetter? Göteborg-skiathos...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-02-25, 22:59
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Bröllopsresa Kykladerna maj!

Citat:
Ursprungligen postat av momooo Visa inlägg
Tack så jätte mycket för tipsen! Det hjälper i förvirringen, tror det lutar åt skopelos nu iaf...trots mama mia hysterin... Någon som har tips på hur vi hittar nagolunda billiga flygbiljetter? Göteborg-skiathos...
Har du kollat på Apollo?
Bra mycket billigare än 35.000 borde du kunna hitta i alla fall!

/Katta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-02-26, 08:42
momooo momooo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 5
Standard Sv: Bröllopsresa Kykladerna maj!

hmm, det verkar inte heller finnas några resor dit under dessa datumen (eller datumen runt omkring...) oohh... hittar man väl en ditresa så finns det ingen bra hem...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-02-26, 10:30
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 698
Standard Sv: Bröllopsresa Kykladerna maj!

Citat:
Ursprungligen postat av momooo Visa inlägg
Du skriver även "då flyger ni till Skiathos", kollade på det och hittade bara flyg för 35000 drygt... hmm... har du ngt gott tips på billigare flyg med måhända?
Tack för er tid, och hoppas på fler tips, om det finns...
Sökte på de dagar du anger Göteborg-Athen (via Munchen) och fick priset 1752:- tor. Priset för Athen-Skiathos på samma dagar blev 1328:-.
Totalt 3080:- per/person. Dock finns det säkert billigare och bättre sätt att ta sig från Athen till Skiathos än att flyga inrikes. Detta vet förmodligen andra här på forumet bätttre än jag.
Jag kollade priserna på http://www.flygresor.se

Där till kommer boende för cirka 4-5000 kr för två

Tobbe
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-02-26, 11:14
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Bröllopsresa Kykladerna maj!

Citat:
Ursprungligen postat av momooo Visa inlägg
hmm, det verkar inte heller finnas några resor dit under dessa datumen (eller datumen runt omkring...) oohh... hittar man väl en ditresa så finns det ingen bra hem...
Jag såg nu att ni ville åka runt 5-19 maj, och resorna med Apollo till Skiathos börjar inte förrän mån den 18 maj...tyvärr!

Så ni får nog ta er till Aten och sedan därifrån, antingen med inrikesflyg eller via buss och båt. Inte lika smidigt men det funkar ju.

/Katta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT