Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-04-14, 17:07
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Stifado

Jag blir lite nyfiken när ni pratar om kryddor och vet inte om jag hänger med...
Smakar de torkade kryddorna från Grekland mer än de vi har här hemma? Eva- köper du med dig färska kryddor hem?

// Helén- som är nöjd med mina egenodlade färska kryddor
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-04-14, 17:50
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Stifado

Skillnaden i smak och doft mellan bergsoregano och odlad oregano är ganska stor...särskilt oxå om man kan plocka det när det blommar.
Även som torkat sen så smakar det och doftar det otroligt mycket mer.
Har man tur så kan man köpa med sig åtminstone "vanlig" torkad oregano - utan blommor -och det smakar underbart.

Att: Eva...ja min sambo är fd kock
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-04-14, 18:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Stifado

Citat:
Ursprungligen postat av Rinaki Visa inlägg
Har man tur så kan man köpa med sig åtminstone "vanlig" torkad oregano - utan blommor -och det smakar underbart.
Det skall jag köpa med mig hem i år, om jag hittar någon.
// Helén
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-04-14, 18:34
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Stifado

Jättebra att ge bort oxå...presenter,julklappar...väldigt uppskattat. Vänner jag gett bort till undrade först vilken krydda det var...eftersom det var en sån "annorlunda" stark arom och smak...lite kul.
Har blivit fast i tullen Köpenhamn en gång pga den stora mängden välföpackade påsar med "oidentifierat innehåll" kul situation när dom öppnade och kände doften.
Väl värt att "åka fast för"
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-04-14, 19:13
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Stockholm och Lefkas
Inlägg: 79
Standard Sv: Stifado

Citat:
Ursprungligen postat av Rinaki Visa inlägg
Jättebra att ge bort oxå...presenter,julklappar...väldigt uppskattat. Vänner jag gett bort till undrade först vilken krydda det var...eftersom det var en sån "annorlunda" stark arom och smak...lite kul.
Har blivit fast i tullen Köpenhamn en gång pga den stora mängden välföpackade påsar med "oidentifierat innehåll" kul situation när dom öppnade och kände doften.
Väl värt att "åka fast för"
Jag är så lyckligt lottad, att när jag kommer till Lefkada, så har mina goda vänner plockat både blommande och torkad oregano. Jag åkte dit i tullen för bergste, men som du sa, känner man doften, så är det inga problem. Sen är det "contraband" med citroner också. Min vän Patra förser mig med hempressad olivolja från sin mamma som bor i Karia. Nu börjar det bli lite minus med olivolja, men vi åker "hem" igen i maj. Har gjort fantastisk citronmarmelad, mums. Räcker hela vintern lång.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-04-14, 19:25
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Stifado

Vicken service du har Elisalinn....slippa plocka själv...höjden av lyx...
Citronmarmelad...mums...smakar sommar i munnen...kommer förbi direkt och nallar av burken....
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-04-14, 19:46
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Stockholm och Lefkas
Inlägg: 79
Standard Sv: Stifado

Citat:
Ursprungligen postat av Rinaki Visa inlägg
Vicken service du har Elisalinn....slippa plocka själv...höjden av lyx...
Citronmarmelad...mums...smakar sommar i munnen...kommer förbi direkt och nallar av burken....
Du är välkommen, kul tråd, från Stifado till citroner
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-04-14, 22:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Stifado

Jag köper med torkad hem. Odlar inte själv kryddor vintertid. De bästa och smakrikaste kryddorna har jag köpt i Olymbos på Karpathos, på grekiska fastlandet och i en bergsby på Kreta men även förpackningar i affären är helt ok. Smakar väldigt mycket mer än vår torkade basilika och oregano. Doftar verkligen Grekland. Nu har kryddförådet krympt så jag ska beställa när en bekant åker hem och hälsar på föräldrarna i Aten. Det enda jag har ett bra lager av är den vällagrade getosten från Sifnos. Har två så det räcker ett tag till.

Eva
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-08-05, 22:15
kostasra kostasra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 3
Standard Sv: Stifado

Har hört talas om stifado med fisk,en specialite från Skopelos.Har någon receptet?
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-12-31, 18:33
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Stifado

Håller med om att i "original" lagas Stifado på kaninkött.
När jag beställt Stifado på restaurang i Grekland har jag ibland fått frågan om jag vill ha "riktig" Stifado på kanin, eller om jag vill ha Beef-stifado. På ett ställe hade jag bara beställt "Stifado" o då kom kyparen tillbaka o bad om ursäkt för att man inte hade Stifado eftersom kaninköttet var för dyrt o svårt att få tag på, men Beef-stifado gick bra att få.
Gott Nytt År!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT