![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Fick boken i påskpresent. Av en händelse var det just till Lesvos som familjens semester skulle gå i år. Vi bodde i Anaxos. Sista dagen begav vi oss till Sigri. All stämning som beskrivs i boken bara föll över oss. Vi vandrade längs den folktomma huvudgatan och insöp all atmosfär. Givetvis funderade vi på vilket hus som kunde vara Michaels och Joannas. På en telefonstolpe fanns ett reklamblad om en vernissage och en välbekant akvarell. Det visade sig att det var invigning av en utställning med Ploskis målningar en timme senare. När vi kom dit var galleriet knök-fullt. Hela byn och alla Michaels studenter var där. Vi presenterade oss för Joanna och Michael som i sin tur presenterade oss för presidenten och flera andra i byn. Vi berättade gång på gång att vi hade läst boken och att det var därför vi hade kommit till Sigri. Det verkade säkert konstigt men var ju helt sant. Lite senare på eftermiddagen fick vi en pratstund med Michael och Joanna. Vi förstår så väl att det är just i Sigri som de bestämt sig för att stanna. -En levande by med genuin atmosfär. Vi köpte en liten akvarell med oss hem som minne av dagen när vi besökte världens ände.
|
|
||||
|
||||
![]()
Har just läst denna givande bok. Den beskriver på ett trevligt sätt de vedermödor, synbarligen värda att genomgå, som "drabbar" den som etablerar sig lite fastare i en grekisk by. Risken är nog stor att Joanna och Mikael får se en hel del svenskar i Sigri de närmaste åren. Ser fram emot en fortsättning om några år när de rotat sig mer där man kanske kommer den bofasta befolkningen lite mer in på livet. Fast det får ju inte gå som när Göran Schildt skrev Dianas ö om Leros. Det är nog ett dilemma detta för en författare att beskriva nu levande människor uppriktigt men ändå respektfullt.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag kan numera sälla mig till de som har ett ex av boken.
Beställd på Bokus för 5 minuter sedan och jag ser fram emot leveransen. Sedan skall den avnjutas och jag hoppas på några timmars skön läsning. Återkommer när jag läst den. Jag brukar inte köpa inbundna böcker, men i det här fallet gjorde jag ett undantag. //Uffe |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Själv läste jag den innan och under resan till Lesvos i aug -10. Härlig inspiration ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Alla,
Hälsningar från ett soligt Sigri. Jag kan rapportera att "vedermödorna" inte slutar i och med att man blir etablerad i en grekisk by. Vi har precis genomgått en komplett "house makeover" för att få en diskmaskin installerad. Den mest komplicerade installationen i Sigris historia. Alla kategorier. Annars är livet vid vägens ände kantat med enbart positiva upplevelser. Jag säger till Joanna att vi förmodligen förlänger våra liv med ett år, för varje månad som vi har förmånen att vara här. Mvh Mikael PS Den ekonomiska krisen blev idag synlig genom att grönsaksförsäljaren för första gången lämnade kvitto på inköpta varor! Det får vi inte av torghandlaren i Lund.... |
|
||||
|
||||
![]()
Fyllde år i lördags och idag kom ett paket från Adlibris som vänner på Kreta beställt, tack JanC med fru! Har sträckläst boken och instämmer med de som skrivit tidigare inlägg, riktig Greklandskänsla och underbara akvareller! Tack!
Gunilla |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Vi fick denna bok i julklapp för två år sedan och tycker att det är en underbar bok. Min man och jag har även varit i Sigri och det är en avslappnad, fantastisk liten fiskeby. Jag läste boken innan vi reste och det var trevligt att få ansikten till de personer vi läst om i boken. Det finns ca 5 restauranger i byn, trevligt bageri och grönsakshandlaren som levererar frukt och grönt framför din dörr. En bra sandstrand i byn och flera på både cykel- och bilavstånd. Oftast så var dessa stränder folktomma med underbar vit sand. Ett måste: vattenskor! Det finns gott om sjöborrar. Och det bästa; det finns en jazzbar som öppnar på kvällen, med bra musik som avslutning på dagen. Vi läste boken på nytt när vi kom hem. Jag rekommenderar boken varmt till alla som vill uppleva Sigri och dess omgivningar och samtidigt få sig ett gott skratt när det svenska och grekiska möts; ni kommer inte bli besvikna! Vänliga hälsningar Joanna & Tony Wallén |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Alla,
Tack för alla positiva och uppmuntrande omdömen om vår bok. Livet i Sigri, vid vägens ände, präglas av hektiska förberedelser inför påsken. Många bybors släktingar och vänner kommer från fastlandet. Restauranger som varit stängda över vintern öppnar på nytt. Geten skall fyllas ![]() Annars råder här också en stor optimism inför turistsäsongen, som många tror skall bli bättre än de senaste åren. Det finns gott om "rooms to let" och "studios" att hyra för en rimlig penning. Nästan alla med en bedårande havsutsikt och bekvämt promenadavstånd till långa folktomma sandstränder. Låt mej avslutningsvis få dela med mig av ett brev som idag kom från en läsare av vår bok. Glad Påsk! Mikael Hej! Mitt namn är Eva Hytönen och jag har precis läst din och Mikael Backmans bok "Ett nytt liv vid vägens ände" och vill tacka så innerligt mycket för denna berättelse. Jag är själv halvgrekinna och mina föräldrar har som pensionärer precis flyttat ner till Grekland till ett hus de byggt själva. Ni har verkligen fångat grekernas mentalitet, resonemang och seder på pricken och det var länge sedan jag skrattat så mycket. Jag kände verkligen igen mig. Gud så många gånger man har hamnat i konflikter pg a alla kulturkrockar. Som till exempel är när byggmästaren säger att han återkommer om några dagar så kan det innebära 2 veckor eller som också ni skrev om att mysa och tända ljus. Grekerna tror då att någon har dött ![]() Än en gång, tack så hemskt mycket. Vänliga hälsningar Eva Hytönen |
|
|||
|
|||
![]()
Nu har vi oxå köpt boken .....vi läser den med stort intresse och inlevelse....
Joanna och Mikael !......tack för att vi fick träffa er på konstrundan i Abbekås ! Vi hoppas kunna besöka Lesvos någon gång....Ha en trevlig vår och sommar ! Lisbeth och Bertil, Skurup |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Alla,
Åter i Sigri kan vi konstatera att det mesta i byn är sig likt. Arbetet på den nya vägen till Kalloni är dock i full gång och kan orsaka smärre störningar för de som tänker komma hit på besök. Men som tidigare: "Its worth reaching the end". Vi tackar för all positiva omdömen om vår bok, men nu finns den inte längre att köpa på nätet. Vår förläggare har nämligen gått i konkurs och bl.a. efterlämnat obetalda royalties. I stället har vi fått överta ett smärre restlager. Så ni som i fortsättningen vill beställa en bok får vända er till mej på: mikael.backman@iiiee.lu.se Hälsningar från ett soligt och varmt Sigri. Mikael |
|
||||
|
||||
![]()
Vi var på Lesvos i maj och hann med ett litet besök till Sigri också. Tyvärr var det bara ett så kort besök att vi inte hann med så mycket annat än ytskrap, men jag skulle gärna resa tillbaka dit för en lite längre vistelse.
Märkte att de höll på med vägarbeten just före Sigri. Såg väldigt brett ut. Ha det skönt i Sigri! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Men jag vill ha mer Sigri!!! Tänk om författarna kunde blogga här på Kalimera?! Det skulle jag tycka vore alldeles alldeles underbart! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Just nu är Joanna och Mikael i Sigri för att fira grekisk påsk. Vi träffade dem i deras galleri i Abbekås för ett par veckor sedan. Att framöver få rapporter från dem här på Kalimera typ "hörna" vore väl kanon!
Men det är nog en sak mellan Janne och dem att förhandla om.... ![]() Själv skulle jag gärna läsa en bok till av dem Om de läser detta så önskar jag GLAD PÅSK!!! Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Hej,
Ursäkta att jag inte är så flitig bloggare. Tack för påskhälsningen! Påsken i Sigri var livlig som alltid, med processioner och fyllda getter om vartannat. För er som vill läsa hur mina studenter upplevde sin vistelsen där förra sommaren finns deras artiklar på följande sida: http://www.sigrilesvos.blogspot.com/. Klicka längst nere till höger så kommer ni vidare bland artiklarna. Lite om det vardagliga livet i byn, teatergruppen, det nya avloppssystemet mm, finns det artiklar om (endast grekiska) på följande sida: http://www.sigrion.blogspot.com/ I juni kommer 37 nya studenter från hela världen till Sigri, för min kurs i Hållbar Turism. Det är en stor tilldragelse, även för många bybor. Det är inte var dag man har påhälsningar från Afrika och Kina. Mikael |
|
|||
|
|||
![]()
Hej,
Eftersom ingen annan gör det får jag väl svara själv.... Det sista veckan har det verkligen varit "ett nytt liv vid vägens ände", här i Sigri. 37 studenter från hela världen har satt sin prägel på den lilla fiskebyn. För första, och kanske sista, gången har här varit besökare från Fidji, Kamerun, Ghana, Mexico, Nepal och Kirgistan. Byns restauranger har fått bjuda på det bäst de har av lokalproducerad mat. I kväll har vi en stor "farewell-dinner" bekostad av Lesvos Tourism Committee. Så i morgon orkar jag inte skriva något mer... Mikael |
|
|||
|
|||
![]()
Har precis fått boken som nu ligger och väntar på att bli läst på min semester. Åker till Makrigialos om två veckor - och då ska jag ligga på stranden och läsa.
/Helena ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag läste den nu i maj, när jag var på Karpathos. Vilken underbar bok med fantastiskt vackra bilder! Den passar verkligen att läsa på plats i Grekland. Tack för den läsupplevelsen, Mikael! Och tack för tipset Lissi!
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej Alla,
Roligt att ni tycker om boken. Jag kan berätta att den vita angorakatt som det står berättat om, hon som adopterat oss, har fått tvillingar. Så nu har vi två luddiga vita bollar i trädgården, som snart kommar att leka Tarzan och Jane bland växterna. Nu ska vi på grekiskt bröllop! Det är Presidentens frus brorsdotter (inget avlägset för en grek) som skall till och gifta sig med sin Georgos. Hela byn är finputsad och kyrkan kommer att fyllas till brädden med över 300 bröllopsgäster. Sedan blir det fest tills solen går upp igen... Mikael |
|
|||
|
|||
![]()
Hej på er Mikael och Joanna. Vi har just kommit hem från två härliga veckor i Sigri. Byn som vi 2004 besökte för att se på den förstenade skogen. Er bok var härlig att läsa och var en bra handbok bl a till att hitta olika stränder. Kattungarna är härliga och de hade precis börjat förstå att världen var mycket större än de tidigare trott! Mamma Katt vill nu har burkmat och färsk mjölk!!! Fina smycken gjorde han Mettalis och han bad oss att hälsa till er! // Familjen Strandberg
PS Det blir absolut fler besök i Sigri framöver - för mig var Sigri som att återupptäcka det Grekland som fanns under 70-talet. En angenäm upplevelse som kontrast till turistöar som Paros och Kreta DS |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Göran m. familj,
Det var fint att ni trivdes. Ni hade nog också den rätta mentaliteten för det. De som är ute efter disco och shopping, samt att umgås med landsmän, bör nog inte göra sig besväret att åka till Sigri. Alla som eventuellt oroar sig för hur det ska gå för "Mamma katt" och hennes luddiga ungar, nu när ni har åkt, kan jag lugna med att vår dotter tagit över ansvaret. Efter henne är det vår andra dotter som tar över, med sin pojkvän. Efter det kanske vi kan få tillbaka huset "vid vägens ände". Byns slogan "Its worth reaching the end" har vi för övrigt på 33 olika språk nu, tack vare mina studenter. Mikael |
![]() |
|
|