Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-11-09, 08:15
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Zigéunerschnitzel

Ursäkta namnet, men det heter faktiskt så.

Detta serverades på en ungersk restaurang i Athen och var mycket gott för att inte vara grekiskt direkt. Kan det bero på Romernas varande i Grekland måntro eller Ungrarna. Jag vet inte, men det är en god söndagsmiddag.
Jag och min vän var där och åt och jag kunde inte låta bli att fråga. Nu pratade kocken bara grekiska så Dino fick översätta och jag skrev ner på en servett. Inga exakta mått utan bara vad som fanns i såsen och hur schnitzeln var behandlad. Om jag ville kunde jag få komma ut i köket och se på när de gjorde en portion. Maträtten var mycket frekvent beställd den kvällen då det stod på griffeltavlan. Jag följde med en snabbis och såg att det fanns inga fuskburkar utom en jätteburk med Dijónsenap och en glasburk Picklesmix (ögonmått ca:4 liter) med grekiska på burken. Det enda jag kände igen var "Hergestellt in Hüngary". Alla grönsaker och svamp m.m var färska.
Därefter har jag själv utvecklat det hemma i köket till rätt smak. Inga burkchampinjoner tack. Det ska vara färska och tunnt skivade svampar och lök.

Zigéuner Schnitzel (Zigenarstek)
Senapspanerad Schnitzel med sås på svamp, paprika och lök

Till 4 personer.
Ingredienser:
4-6 tunna och benfria kotletter eller skivor av skinkstek
3 ägg
2 dl mjölk
Mjöl till panering
Ströbröd till panering
Senap till panering vanlig (Dijón blir godare men alla gillar inte smaken)
Vegetabilisk olja till stekning eller olivolja (för den rätta smaken)
inget margarin (a´la svensk korvmoj) tack

Sås:
2 tsk finare matolja eller olivolja (för den rätta smaken)
4 dl skivad svamp
1 liten lök, skivad mycket tunt
2 små röda paprikor skurna i strimlor eller gärna de nya avlånga (lite starkare)
2-3 msk idealmjöl
4-5 dl köttbuljong
1,5 dl picklessalad mix (avrunnen, men kryddorna kan följa med).
Om du inte kan få tag i detta, använda dill-pickles, skurna i strimlor ca
2-3 cm långa
1 tsk Colorit ca
krydda såsen med lite salt och gärna grovkrossad grönpeppar
smaka av (det ska vara sting i såsen)


Gör så här:
Värm oljan i en kastrull, skiva champinjonerna och löken tunt och strimla paprikan. Strö över mjöl och rör om så att det tar ihop.
Koka under omrörning, en minut eller så. Tag buljongen blandad med hett vatten, och fortsätt att röra om då och då, tills det tjocknar. Tillsätt colorit tills såsen får en fin färg och blanda i pickles-mixen. Avsluta kokningen. Kokar du vidare med pickles kan det bli frän smak. Smaka av och tillsätt ev salt och lite peppar om det behövs.

Schnitzel:
Möra kotletterna eller skinkskivorna med en kött klubba (inte för hårt). Använd en brödpensel och stryk på senapen lite försiktigt. Inga mängder utan som till en skinkmacka. Tag 3 grunda skålar eller djuptallrikar. Den första till mjölet, den andra till ägg och mjölk ihopvispat samt den tredje för ströbröd (trippelpanering). Vänd fläskköttet med den påstrukna senapen i samma ordning. Detta är kladdigt men gott.
Låt fläsket vila ca 15 minuter före stekning. Värm oljan i en stekpanna, och stek schnitzlarna på båda sidor utan att bränna dem.
Häll såsen över halva schnitzeln och servera med ris eller klyftpotatis.

KALI OREXI

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-11-09 klockan 08:16. Anledning: Tumvantar
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT