![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Förklara, tack. Erik |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Om du i stället hade startat en ny tråd och där redovisat dina synpunkter om AI så hade jag sett med respekt på det du gjorde. Och säkerligen hållit med dig. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Förklara för mig Erik, varför det då finns företag på Kreta som väljer att erbjuda sina resenärer all inclusive på sin anläggning ? Begår inte de samma "fel" som de resenärer som du anser borde bojkotta dem ? Jag skulle aldrig välja all inclusive någonstans i världen över huvudtaget. Men jag talar inte om för andra att de inte skulle välja detta alternativ. Vad jag har förstått är all inclusive rätt populärt eller är jag felinformerad ? Hasse |
|
||||
|
||||
![]()
Vad jag har förstått är all inclusive rätt populärt eller är jag felinformerad ?
Min syster ,som är en van och kritisk resenär åkte på All inclusive i höstas o var jättenöjd.Det passade henne just då(en vecka med väninnorna) ,men är inget hon kommer att välja på normala resor. Det finns alltid ett sätt att resa för var o en. |
|
||||
|
||||
![]()
Hade i början på 80-talet en chef som alltid åkte till Rhodos och på samma ställe, Eden Rock, med all inclusive. Hantyckte detta var toppen. Eftersom varken hans fru eller han själv var språkbegåvade passade detta dem som handen i handsken.Har inte själv provat detta fenomen men än till halvpension sedan var det stopp. Att många väljer all inclusive är ibland inte så konstigt. Redan när de köper resan vet de ungefär vad den kommer att kosta. Detta tycker många är positivt. I många "nya" turistländer fungerar det mycket bra eftersom utbudet kan vara litet.
Vet ewn del som började åke all inclusive för att efter några år fortsätta på egen hand. Det är bara personerna ifråga som vet vad de vill ha ut av sin resa och varför ska de inte få detta. Chras |
|
|||
|
|||
![]()
Ja så har ju även jag blivit nyfiken på den tråd som så diskuterats i "Att uppföra sig på Kalimera"
Jag måste säga att jag faktiskt reagerade på Eriks inlägg som slutar med.."Vi är många" Det framstår nästan som ett hot och jag kan förstå om Ellabella blir bortskrämd för alltid från Kalimera efter detta! Vilka är de "många" Du åsyftar??? Jag vill be Ellabella om ursäkt från oss alla som inte vill bli generellt åsyftade OM det nu är så att Du Erik menar att vi är många här som kanske NU inte skulle välja All Inclusive..... När våra barn var små hade vi förmånen att bli bjudna ett flertal gånger till Rhodos, Mallorca och Bulgarien, då ALLTID med halvpension och någon gång med helpension. Det funkade JÄTTEBRA FÖR OSS; DÅ.... alla hittade något att äta och att kunna äta samma mat ofta som barn var jättebra! Andra boende på hotellen (Bl a Eden Roc på Rhodos) tyckte säkert det var förskräckligt.... Ellabella Jag hoppas verkligen att Du vågar fråga MYCKET i fortsättningen och önskar er en fin resa! Jag tycker det skulle vara jättespännande med en rapport med ERA erfarenheter av All inclusive! Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tror att damen Ellabella är smart nog att skita i allt tjafs och bilda sig en egen uppfattning. Ta en glögg nu allihop och varva ner lite.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Ruby |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ruby |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tråden aktiverades för två dagar sedan av en annan ny användare som ville ha svar på samma frågor. Hoppas han kan få det.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Det komiska som jag ser det var att så många vände sig till just Ellabella i sina inlägg, trots att hon förmodligen inte har en aning om att den här diskussionen pågår. Ruby |
|
|||
|
|||
![]()
Eftersom denna tråd verkar ha mer och mer blivt en diskussion om AI vara eller icke vara så hoppas jag att det är OK och av allmännintresse att ställa ett par frågor till Calle och Erik?
Jag och min fru har varit i Rethymno 2001 på "vanlig charter" (förlovade oss då, köpte t.o.m. ringar med grekiskt mönster) och 2004 på AI (Scaletta) med våran son. Calle: 1. Du skriver i ditt inlägg att vinfestivalen blev inställd p.g.a. att en (mega)stor hotellkjedja inte ville att sina gäster skulle lämna hotellet - jag har lite svårt att tro på att detta var hela orsaken. Rethymno har 25000 invånare (?) och X antal turister - hotellet har 1000 - 2000 gäster (?) varav Y antal kanske skulle velat gå på vinfestivalen men blev dessa inlåsta på anläggningen eller varför gick inte de ut själva, de har väll en egen vilja? Hur har intresset varit föregående år för vinfestivalen - alltid välbesökt eller har det varit vikande intressen år efter år vilket har gjort att arrangörerna känt att nu gör vi en paus ett år? 2. Restauranger/tavernor - givetvis äter man inget ute på stan om man precis har ätit (gratis) men kan inte även överetablering av restauranger/tavernor oxå spela in - det är en relativt kort period som ägarna skall få in hela sin årsinkomst på och någon gräns finns väll på hur många restauranger/tavernor som en viss folkmängd kan försörja? 3. Banden som spelar på AI - de gör väll inte det gratis? Erik: Ang. etiskt resande - Grekland får en stor del av sin BNP via turismen (ca. en femtedel av BNP och ca. en femtedel av sysselsättningen). Det är väll helt naturligt att man utvecklas under åren, fler hotell växer upp, alternativa utbud som AI för de som vill ha det - helt naturligt anser jag. Som tidigare nämts - vilka är det som bygger upp AI - greker själva eller någon hemsk utlänning som vill förstöra det grekiska? Det finns väll någon kommunal/länsmyndighet som tillåter AI byggande - om de hade varit måna om det "genuint grekiska" skulle de väll inte tillåta expansion? Nä, det är nog som "vanligt" pengarna styr, fler turister innebär mer försäljning (varor och tjänster) vilket innebär skatteintäkter. Innebär inte all turism en påverkan - från (över)nyttjande av vatten för dusch/WC till byggande av hotellanläggningar? Vi har provat AI och tycker oxå att det är "tillrättalaggt" för turisterna med "grekisk afton" - några dansare spelar och dansar traditionella folkdanser och drar upp hotellgästerna i ringdans m.m. MEN detta kan ju faktiskt göra att det finns folk som får ett intresse för kulturen och NÄSTA gång väljer ett "politiskt riktigare" sätt att resa?! //Åke |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=ford prefect]
Erik: Det är väll helt naturligt att man utvecklas under åren, fler hotell växer upp, alternativa utbud som AI för de som vill ha det - helt naturligt anser jag. Svar: Vi harinte samma uppfattning om vad utveckling är. Som tidigare nämts - vilka är det som bygger upp AI - greker själva eller någon hemsk utlänning som vill förstöra det grekiska? Svar; Det företag jag, coh vänner kommit i kontakt med har inte varit grekiska, i synnerhet inte ex:s Ving. Nä, det är nog som "vanligt" pengarna styr, fler turister innebär mer försäljning (varor och tjänster) vilket innebär skatteintäkter. Svar; Alledeles för ofta också bland greker. Innebär inte all turism en påverkan - från (över)nyttjande av vatten för dusch/WC till byggande av hotellanläggningar? Svar; Storleken försämrar. Vi har provat AI och tycker oxå att det är "tillrättalaggt" för turisterna med "grekisk afton" - några dansare spelar och dansar traditionella folkdanser och drar upp hotellgästerna i ringdans m.m. MEN detta kan ju faktiskt göra att det finns folk som får ett intresse för kulturen och NÄSTA gång väljer ett "politiskt riktigare" sätt att resa?! Svar; är inte det önsketänkande, jag tror det. En fråga från mig: Kan du, generellt, rekomendera, AI? Respektfulla hälsningar Erik tvivlaren Senast redigerad av xenos den 2005-12-15 klockan 09:35. |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Erik Stenholm]
Citat:
Jag har ställt frågan till Ving om ägarförhållande - skall bli intressant att se deras svar. Jag tror i alla fall att det är grekiska företag som bygger och äger hotellanläggningar och samarbetar med olika resebolag vilket innebär att även de grekiska företagen "förolämpar" sin egen kultur...? Som svar på din fråga om All Inclusive (förkortat AI, Eva L): Jag kan rekomendera AI för de som så önskar detta då vi själv har provat detta likväl som jag kan rekomendera ett specifikt charteresmål som vi har varit på MEN jag kan inte rekomendera en båtluffning till någon då jag inte har båtluffat själv. Däremot anser jag inte att de som båtluffar är "hippietyper" eller liknande bara för att de valt denna typ av resande - alla reser på de sätt som de själv vill. Jag kan mycket väl tänka mig att prova på att båtluffa men just nu väljer vi charter och är nöjd med det. Givetvis kan man tycka illa om All Inclusive men jag fördömmer inte de som valt detta även om man känner sig lite fånig när man går på stan med sitt armabnd runt armen... Jag antar att du själv inte provat All Inclusive????? Åke Senast redigerad av ford prefect den 2005-12-15 klockan 09:51. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
MEN, är dessa AI-turister förberedda på att detta I PRAKTIKEN är ett DYRT nöje? Är de turister som väljer AI intresserade av att betala så mycket för underhållning? Det är bara en fråga jag ställer, jag vet inte... Skall man gå på en riktig bouzouki i Grekland finns dessutom många koder att respektera och jag har genom åren sett en hel radda förväntansfulla (lite glada och överförfriskade) turister bli utslängda från sådana ställen för att de inte respekterat reglerna och betett sig som på hotellet - de har gått upp och dansat till fel låtar, blivit för berusade, klagat på notan, inte lämnat rejält med dricks etc... De har sedan blivit portade från dessa ställen. För gott. Jag tror att ovan nämnda kulturella evenemang kan vara avskräckande för många skandinaver och innebära en rejäl kulturkrock. Det är STOR skillnad mellan att delta i en tillställning med turister och en med bara greker. MEN! Känner man till detta och respekterar reglerna är det förstås en underbar upplevelse. Greker älskar att dela med sig av sin kultur. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Men ville bara kommentera prisfrågan: Det finns säkert stora skillnader i kostnad beroende på vars man reser och vilken tid men då vi reste i oktober 2004 så skulle en vanlig charter med lägenhetshotell kosta ca. 10 000:- för en vecka, två vuxna och ett barn. För skojs skull tittade vi på ett All Inclusive och merkostnaden var ca. 5 000:- Vi resonerade som så att man skall ju i alla fall äta frukost, lunch och middag vilket kostar, ta sig en öl och barnet vill ju ha dricka och glass m.m. Då vi skulle resa till grekland för första gången med sonen och var lite osäkra på hur han skulle gilla maten så ansåg vi att det var bättre att prova AI då man kanska väl visste vad totalkostnaden för semesterveckan skulle bli och att barnet säkert hittar något som han tyckte om på buffébordet. Efter veckan så insåg vi att han åt i stort sett samma sak som vi och i år tog vi vanlig charter. //Åke |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|