Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-06-28, 00:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Är du en dag- eller natträknare?

JohnS ditt upplägg låter väldigt sunt och icke neurotiskt. Fy sjutton för att sitta och räkna dagar, timmar, minuter och sekunder på semestern eller här hemma.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-06-28, 08:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Är du en dag- eller natträknare?

Men snälla JohnS och Eva L; VILL man missförstå och hitta anledningar att tala om för andra att de gör fel, så gör man det. Och nu känns det verkligen som det är det ni håller på med!

Ni har ju själva flera gånger skrivit att ni var si och så länge på den ena eller andra ön - "satt" ni då och räknade dagar, timmar, minuter och sekunder på semestern?? Eller hur kan ni veta hur länge ni var där??

Ursprungsfrågan är ställd med glimten i ögat för att folk om de vill ska tänka till hur de uttrycker sig! Det har absolut ingenting att göra med om man njuter av semestern och tar vara på den! Och att framföra att de som gör annorlunda än du gör Eva är neurotiska, är rent ut sagt oförskämt.



ink; Jag tror inte det uppfattas på något "annat sätt" att man säger hur många nätter man varit på ett ställe. Jag tycker bara det är lite lustigt att en del räknar nätter, andra dagar - för samma sak!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-06-28, 09:28
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Är du en dag- eller natträknare?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Och att framföra att de som gör annorlunda än du gör Eva är neurotiska, är rent ut sagt oförskämt.
- jeg tror (og håper) ikke, Eva L, mener det slik det oppfattes av oss, Elisabet, men jeg er helt enig i det du skriver.

Jeg selv bruker å n y t e hvert sekund av ferien min
- men teller dem ellers ikke, verken i ferien, eller før jeg før jeg reiser

Kari
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-06-28, 10:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Är du en dag- eller natträknare?

Det låter nog mer elakt än jag menar. Jag tycker bara att vi ska försöka leva där vi är och inte alltid tänka på det som kommer. Tycker själv att jag varit mest nöjd med mina resor när jag skruvat ner förväntningarna en aning. Själv får jag också naturligtvis jobba med mig själv kring de här frågorna. Jag är en planeringsmänniiska till min grundstruktur. Visst tänker jag och planerar på det som kommer men skulle jag varje dag eller varje vecka ha något slags räkneverk som visar hur lång tid det är kvar skulle det kännas negativt. Det är ju det människor i fångenskap gör när de väntar på friheten och där har det ju verkligen en mening.

Att läsa om andras tips vare sig det är en plats jag ska resa till eller inte det roar mig verkligen och ger även resandet en dimension. I år har det inte varit så många direktrapporter från resmålen och jag förstår att folk inte vill sitta vid datorn när de reser ändå är jag väldigt, väldigt nyfiken på att höra hur Siri har det på min favoritö.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-06-28 klockan 10:11.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-06-28, 10:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Är du en dag- eller natträknare?

Om jag är på en ö med flygplats i två veckor så har jag koll på hemresedatum, inget annat.

Om jag däremot åker mellan öar, har en ungefärlig resplan, har kollat båttider i förväg osv - då är det självklart att kroppsklockan vet hur många dagar/nätter som passerar.

Jag förstår inte vad som är konstigt med det, eller varför jag skulle bli deprimerad. Går båten tisdag kl 15 skulle jag tvärtom troligen blir mer deprimerad om jag missade båten för att jag trodde att det var måndag.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-06-28, 10:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Är du en dag- eller natträknare?

Att ha koll på avresedagar och när båten går om jag ska resa vidare är självklart även för mig. Det är nog mer det här att jag har 31 dagar 14 timmar och 17 sekunder tills planet går som jag tycker låter konstigt och det har ju inte direkt med frågeställarens fråga att göra.

Annars tror jag att vi som bor på hotell lite då och då som jag gör i jobbet tänker i nätter för det är så bokningssystemen är upplagda. Inte frågar affärsresor efter hur många dagar jag ska stanna utan hur många nätter jag vill boka. Det tar vi sen med oss när vi åker på semester. Igår bokade sonen ett boende på deras kommande resa. Hur många nätter stannat ni var det hyresvärdinnan efterfrågade.

Sen att det vanligtvis är på dagen vi är aktiva är väl ganska självklart åtminstone för oss som blivit lite för gamla för att dansa natten lång.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-06-28 klockan 10:47. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-06-28, 10:52
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Är du en dag- eller natträknare?

De gånger jag åker för att luffa räknar jag nätter .
Men när jag åker för att stanna på ett och samma ställe hela tiden, räknar jag dagar .

Barbro
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-06-28, 11:01
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Är du en dag- eller natträknare?

I augusti eller september ska jag iväg till någon annan ö. Får se hur många nätter det blir .

Barbro
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-06-28, 11:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Är du en dag- eller natträknare?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det låter nog mer elakt än jag menar.
Eva, jag tror inte att du menar illa, men ibland är det inte vad man menar utan att man överhuvudtaget säger det (och ibland hur man säger det) som avgör om man visar bra uppförande eller inte. Man behöver inte alltid tala om vad man tycker och tänker. Vissa saker gör man rätt i att behålla för sig själv, till exempel att man inte fattar hur någon kan göra si eller så, eller att någon var snyggare innan h*n klippte sig.
Det du skrev är för mig en sådan sak, oavsett om du menade illa eller ej. (Dessutom är det ju som sagt inte det du tar upp som frågan handlar om.)

Citat:
Jag tycker bara att vi ska försöka leva där vi är och inte alltid tänka på det som kommer.
Det tror jag nog de allra flesta håller med om. Men HUR man lever där man är och tar vara på semestern, varierar stort mellan människor – och det är ju UNDERBART att det är så, tycker jag. Om det är något jag har liten förståelse för så är det att man har synpunkter på andras sätt att ta vara på livet, i stället för att se tjusningen i mångfalden!

Jag ska ge ett exempel, som BÅDE visar sådant som jag tycker att man kan låta bli att skriva i forumet även om man tänker det, OCH att man njuter av och tar vara på semestern på olika sätt.

När inkfish skickade sin bild från Lipsi med en massa böcker på ett balkongbord, var det många som skrev hur fantastiskt det såg ut och att hon verkligen tog vara på sin tid på ”vilohemmet”. När jag såg bilden blev jag tvärtom RYSLIGT STRESSAD! Jag tänkte faktiskt ”Ska hon inte njuta av semestern?? Ska hon förstöra den genom att tvinga sig att läsa en massa böcker???”
Jag hade naturligtvis kunnat skriva det, säkert hade det roat eller retat någon. Men varför skulle jag? Det är faktiskt inte viktigt att alltid hävda sig själv och sitt eget sätt att se på saken.

(Ska väl också tillägga att nu skrev jag det här för att det är ett så bra exempel på hur olika vi är och hur onödigt det är att alltid påpeka det – fast egentligen är det ju fortfarande onödigt att tala om det, men jag tror att inkfish ser det som ett bra exempel och inte tar illa vid sig för att jag inte gillar att läsa böcker på semestern och reagerade med stresskänslor på hennes bild.)

Nu tänker jag starta en ny tråd och fråga hur folk tar vara på semestern – tänk vad roligt det skulle vara om den fick spegla det fina i att vi människor är olika, i stället för det idiotiska i att (även om man inte menar illa) tala om för andra att de gör fel.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-06-28, 13:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Är du en dag- eller natträknare?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
När inkfish skickade sin bild från Lipsi med en massa böcker på ett balkongbord, var det många som skrev hur fantastiskt det såg ut och att hon verkligen tog vara på sin tid på ”vilohemmet”. När jag såg bilden blev jag tvärtom RYSLIGT STRESSAD! Jag tänkte faktiskt ”Ska hon inte njuta av semestern?? Ska hon förstöra den genom att tvinga sig att läsa en massa böcker???”
Tvinga sig? Jag läser jämt. Som njutning.

Att läsa även på semestern är avstressande för mig. På öar med väldigt stort utbud av byar, stränder och annat att se - DÄR riskerar jag bli stressad. Första gången på en sådan ö blir lätt bara rekande om jag inte passar mig, jag åker runt och kollar vad jag gillar och inte gillar. Det är faktiskt stress i det

Däremot kan jag trivas bättre nästa gång på samma ö, då har jag rekat klart och kan åka till det jag verkligen vill se.

Med böcker däremot, då kan jag tvinga mig att inte fara runt. "I dag ska jag ta den där dagen då jag bara knallar runt i byn med kameran och läser i timmar över frappe och lunch".

För min del hade det inte gjort nåt om du skrivit det där. Vi är olika bara.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-06-28, 14:59
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Är du en dag- eller natträknare?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Tvinga sig? Jag läser jämt. Som njutning.
Jag vet
Citat:
För min del hade det inte gjort nåt om du skrivit det där. Vi är olika bara.
Jag vet

Men poängen är ju att det kan vara klokt att ibland låta bli att skriva vissa saker därför att man helt i onödan kanske ger intrycket av att vilja förminska någons glädje över sin resa (eller vad det än är denne berättat/frågat om), när man talar om hur man själv skulle ha gjort och kanske lilksom tycks gå i polemik om saken.

Fick jag ihop den där meningen??
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-06-28, 17:06
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Är du en dag- eller natträknare?

Det där med antal dagar påminner mig om att resebyråerna alltid reklamerar med en dag mer än det egentligen handlar om.
De talar om 8 eller 15 dagars resor - vi andra säger att vi ska vara borta en vecka eller fjorton dagar.

Personligen tycker jag att man får 6 HELA dagar när man åker på en "1 veckas semester". 6 hela dagar som verkligen kan kännas som semester. Ut- och hemresedagen går som regel till transport och flygtid.

Detta gäller så klart även om man åker på egen hand. Det är de HELA dagarna som verkligen är värdefulla för mig. Sedan kan de naturligtvis användas till att åka runt på plats om man vill se sig omkring.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT