|
||||
|
||||
Ännu flera skivor...
Ja, trots att jag försökte tala förstånd med mig själv, så kunde jag bara inte låta bli att inhandla en bunt. Fast jag lät i alla fall bli att beställa de skivor jag inte kunde hitta, med tanke på att de är ca 50 kr dyrare på Karpathos än i Aten. Så här blev det:
1. "Yparxei to Zeibekiko" med Mitropanos & co, naturligtvis. Kunde ju bara inte komma hem utan den. Och litet svider det att vi inte gick och såg dem i Aten, när vi nu hade chansen... 2. "Den girizo piso" med Parios. Lika naturligtvis. Mäktig sång. 3. Ploutarxos senaste måste man ju också ha, "Ola se sena ta vrika". Klassisk Ploutarxosskiva. Några riktigt bra spår, men den skulle inte må dåligt av litet större variation. Det blir litet för mycket av samma sort. 4. Thanos Petrelis: "Thymizeis kati apo Ellada". Jag gillar hans röst! Några riktigt bra låtar här, men också flera utfyllnadsspår. Om han får litet bättre ordning på repertoarvalet, kan han bli riktigt stor. 5. Sarbel: "Paraxeno synaisthima". Modern pop med orientaliska inslag, och jag gillar den skarpt! (Kan man skriva så nuförtiden, eller är det fruktansvärt omodernt?) Fast tjejen i skivaffären undrade litet oroligt om jag egentligen visste vad det var för slags musik, den liknar väl inte det jag brukar köpa. Den här skivan lade dock dottern snabbt beslag på... 6. Slutligen: "Telos", en dubbel live-CD med Pyx Lax. Här finns nästan alla deras bästa låtar och flera bra gästartister: Haris Alexiou, Giorgos Dalaras, Vasilis Karras och Laurentis Maxairitsas. Stor njutning! Och eftersom det är avancerad tortyr att köpa skivor utan att kunna lyssna på dem, inhandlades även en CD/mp3/FM-spelare för 39 € på närmsta supermarket. Fast redan nästa dag inhandlades ett par små högtalare, så att fler kunde njuta samtidigt. Och tredje dagen skaffade vi en batterieliminator, på förekommen anledning... Karin P.S. Ja, ja, jag HAR skaffat Pelagos-CD'n också! |
|
||||
|
||||
Sv: Ännu flera skivor...
Nu börjar jag bli orolig.Blev det några pengar kvar till Atenresan
Vi måste ju köpa lite där också. Och våndas . Den där "Pyx Lax" verkade intressant . Killen med långa håret, som ser lite grym och snäll ut på samma gång, heter väl Philippos? Han är go `Och sjunger fint också Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Lugn, Riitta, Atenresan är klar, pengamässigt. Nu gäller det att få ihop kosing till nästa års Karpathostur. Får väl hoppas att vi får ut ett riktigt överpris för vårt gamla hus... Karin |
|
||||
|
||||
Citat:
Härliga skivor du har med dig hem, Karin! Marianne |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
|||
|
|||
Här inflikar jag blygt att 2 st. cd-skivor kom med hem från Kreta.
Bara 2 ??? Ja jag har så många från förut (bl.a förra året) som alldeles för sällan används och dessutom är jag ljusår från er andra i intresse och kunskap. Jag har alldeles för mycket av annan musik som får gå före. Men i alla fall blev det (just pga. dålig kunskap), 2 st. Dalaras-alster. Affärsinnehavaren påstod att den ena var från i år men etiketten säger 2004 och vad gör det ? Kan inte översätta cd:ns titel så jag säger att första låten heter "Which God Do You Believe In", andra heter "The Hunch" (Time has gone by) så kan ni som har denna lätt förstå vilken jag menar. Den andra med Dalaras är en dubbel där jag på omslaget trodde att han "tolkar" Markos Vamvakaris. Men......det är 2 x live och om jag nu chansar och säger att Vamvakaris är med (dom sjunger duett) så är det för att jag faktiskt inte vet om Vamvakris ännu lever. Men det får ni som vet bättre (om ni kan sluta skratta åt mig) bekräfta eller dementera. Så kan det gå när man är "lost" i alla musikaliska hjältar. Hur som helst är denna Dalaras/Vamvakaris SUPERBRA !!!! Den börjar lite "lätt" med en fantastisk version av Frangosyriani och sen bara rasar "hitsen" rakt igenom de 28 alstren !! Detta är vad jag mäktade med, pengarna gick denna gång till mycket annat. Hasse (kan mycket annan musik dock.......) |
|
||||
|
||||
Citat:
Den andra skivan du nämner har jag faktiskt inte! Får leta efter den i Aten, helt klart. Karin |
|
||||
|
||||
Håller med Karin. Den första DC:n har jag också. Kanonbra Och den andra känner jag inte till heller.
Där ser du. Då har du ju något som vi inte känner till Och det är ingen som skrattar åt någon ifall man inte känner till eller gillar Grekisk musik över allt annat Den finns jättemycket som vi inte heller kan. Men här på Kalimera hjälper ju vi varandra så man kan fråga ifall man vill veta mer Njut av dina skivor.Både Grekiska och andra riitta |
|
||||
|
||||
[QUOTE=Hasse]Här inflikar jag blygt att 2 st. cd-skivor kom med hem från Kreta.
Bara 2 ??? Den andra med Dalaras är en dubbel där jag på omslaget trodde att han "tolkar" Markos Vamvakaris. Men......det är 2 x live och om jag nu chansar och säger att Vamvakaris är med (dom sjunger duett) så är det för att jag faktiskt inte vet om Vamvakris ännu lever. Men det får ni som vet bättre (om ni kan sluta skratta åt mig) bekräfta eller dementera. Så kan det gå när man är "lost" i alla musikaliska hjältar. Hur som helst är denna Dalaras/Vamvakaris SUPERBRA !!!! Den börjar lite "lätt" med en fantastisk version av Frangosyriani och sen bara rasar "hitsen" rakt igenom de 28 alstren !! Då vill jag tipsa om en CD τα κλασσικα av Vamvakaris allas vår Gregori Pithikotsis sjunger 8 av låtarna och skivan har totalt 12 st en helt underbar skivar klart värd att köpa. Blir en aning mer "djup" när Gregori sjunger än Dalaras! Camilla |
|
||||
|
||||
Citat:
"Afieroma ston Marko Vamvakari" heter den andra cd:n och det är verkligen underbara låtar av Markos Vamvakaris, som står för både text och musik. Ett par av de som sjunger med Dalaras heter också Vamvakaris, den ene Stelios och den andre Domenikos och vilken relation de har til Markos vet jag inte. Jag vet inte heller något om när han har levt, men jag vet att det finns ett museum på Syros om Markos V., och det kunde jag tänka mig att besöka någon gång. Marianne |
|
||||
|
||||
Citat:
Och förutom Telos-skivan har jag också missat Pelagos-skivan! Tror du man kan få tag på den i Aten? Marianne |
|
||||
|
||||
Citat:
- om ikke så mange ukene Kari |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
||||
|
||||
Vamvakaris var en av rembetikans stora förgrundsfigurer och Syros stolthet, eftersom han kom därifrån. Hans mest kända sång är Frangkosyriani. Han är död numera men nya generationer Vamvakaris ägnar sig åt musik, jag hörde en yngre Vamvakaris spela bouzouki på Symi för cirka tio år sen men då visste jag inte vilket legendariskt blod det var som rann i hans ådror.
Här finns lite engelsk info om honom och om Dalaras hyllnings-cd (som är fantastisk): http://www.tropical-music.com/index2...8840_e_cd.html |
|
||||
|
||||
Citat:
Men jag vill nu gärna ha den inpackad med grekiska flaggor på paketet - δεν ειναι προβλιμα, vel Kari? Μαριαννα |
|
|||
|
|||
Citat:
Tackar tackar, detta gjorde det hela oändligt mycket klarare för mig. Hasse |
|
||||
|
||||