Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-23, 14:19
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Funderingar om Samos

Såhär på vårvintern börjar tankarna på Grekland dyka upp igen. Hur månne Samos är som ö i jämförelse med Karpathos och Thassos? (har besökt dessa). Karpahos är antagligen varmare och torrare och Thassos svalare och grönare? (Hur) märks näheten till Turkiet på Samos? Var ska man bo på Samos om man vill bo lite mer avsides (dvs inte mitt i stan), men ändå hålla sig till de orter som resebyråerna säljer paketresor till? Och specifikt om man föredrar små apartementos-hotell med typ max 10 rum? Vilka är de obligatoriska sevärdheterna på ön? Hur är det att besöka samos i September?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-24, 09:28
camilla I camilla I är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 45
Standard Sv: Funderingar om Samos

Samos är en mycket vacker ö. Har varit där 3 gånger, funderar på att åka dit en 4:e gång nu. Jämfört med karpathos säger jag att ön är mycket grön och lummig. Thassos vet jag ej. Men samos är en ö som är bördig med små dalar, gröna. På samos kan det regna under lågsäsong, men det är inget som man lider av, tvärtom. September är en bra månad att resa dit, jag har varit där då. Det är varmt, o kan komma en liten regnstänk. Närheten till turkiet har jag aldrig märkt av förutom om man åker båt, då sitter det flaggor längs vägarna på de olika landmärkena. Grekiska på en sida, turkiska på en annan för att man ej skall missta sig. Annars har jag ej märkt något. Kanske att man inte skall prata gott om turkar förstås.. lite känsligt liksom. Samos innehåller massor av små byar. Jag vill också bo där det är lugn och ro. Även om jag bott i både kokkari och pytagorian så har det nästan känts som om man bott själv, eftersom byarna är så små. Särskilt när man reser utanför högsäsongen. Andra byar vet jag ej. Men om du vill boka rum själv så finns det ju fullt med små byar som ligger små till. Ireon, mytillini, Chora... även om jag inte vet om man kan hyra rum där. Dom flesta hotellen i "de mer kända byarna" är små apartments med max 10 lägenheter så du torde hitta bra boende även inom resebolagens program. Det finns mycket att se på Samos, jag gillar alla fina vandringsleder, näktergalsdalen, alla små byar, manolates exvis. Sedan finns det massor med fina stränder och vackra platser om man bara tar sig runt ön. Eupalinustunneln är trevlig. Sedan finns det vackra kyrkor och kloster. Jag tycker dessutom man skall se byarna pythagorian och framförallt kokkari på nordkusten..

Hoppas du kan bestämma dig för samos, du kommer ej att ångra dig.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-24, 09:36
CBR CBR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 26
Standard Sv: Funderingar om Samos

Samos nästan lika grön som Thassos. Närheten till Turkiet märks mest när det gäller militära bevakningsposteringar, som trots allt reducerats under de senare åren. Sista åren har vi bott på Anthemis en bit utanför Samos stad, lite större lägenhetshotell, men ändå lugnt och familjärt. Kolla E -guiden där har du de mesta. September varm och skön, i slutet kan det vara lite blåsigt men inga problem. Lite mindre med turister. Åker dit i början av sept och kollar Thassos i början av juni.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-04, 17:18
Ullis 69s avatar
Ullis 69 Ullis 69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Strängnäs
Inlägg: 65
Standard Sv: Funderingar om Samos

För tre år sedan var vi på Samos och blev förälskade i ön. Året efter gick ju resan till Thassos, fin ö men för mycket britter för att vi skulle gilla ön. Förra året blev det Karpathos, en fin men blåsig ö. I år återvänder vi till Samos och Kokkari!! Känns helt rätt. Att välja ö är personligt och beror nog mycket på vem man är. Men för mig som vill ha lite liv utan att det blir party och mysfaktor så blir Samos nr 1 av dessa öar!!
Men.. det är jag!

Ullis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-05, 15:09
Anettes avatar
Anette Anette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Solna
Inlägg: 40
Standard Sv: Funderingar om Samos

Votsalakia... Där kan man prata om lugnt! Jag var där en vecka förra året i juni, och det var avkoppling på hög nivå. Läser man i beskrivningarna hos resebyråerna beskrivs Votsalakia ofta som en ren turistort. Jo, nog är det så, men det är skillnad på turistorter och turistorter... Det här är så lite turistigt en turistort kan bli. Härligt ställe, helt enkelt. Är i behov av en vecka med bara vila, så trots att jag aldrig tidigare åkt tillbaka till en grekisk ö åker jag dit en vecka i år igen. På med flip-flop, hasa sej ner till den alltid nära fantastiska stranden. Lite folk i mogen ålder. Trevliga tavernor, och rara människor. Tröttnar man på stranden kan man alltid vandra.
/Anette
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-05, 20:33
gotlandica gotlandica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: Visby
Inlägg: 103
Standard Sv: Funderingar om Samos

Har inte varit på Thassos, men väl Karpathos, som vi gillade mycket. Samos är en god favorit, och då tycker jag ändå att Pythagoria är ett bra ställe, särskild lite efter sommaren. Fin by, utan sterss , bra standpromenad, två fina stränder på gångavstånd, och bra förbindelser vidrare runt. Manolates får inte missas! När vägen tar slut, gå vidre uppåt, uppåt, uppåt... Till sist nås en fantastisk taverna, med den utsikten, men fortfarande bra priser. Där går att sitta i timmar!!!!
Vad gäller privat boende finns Paris apartments som vi bokade via nätet, de hämtade och lämnade på flyget och var oerhröt gästvänliga. Hör av er om ni vill ha adress!

//Lisbeth
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-18, 09:39
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 66
Standard Sv: Funderingar om Samos

Samos är perfekt i september. Har varit i kokkari i september tre år i rad. Perfekt om man vill ha genuint grekiskt med men väl fungerande och bra service. Har varit på många grekiska öar och nu fastnat definitivt för Samos.
I Kokkar finns många bra små pensionat både i resebyråns utbud och om man bokar själv. Inga som helst problem att få rum i september. Stranden i Kokkari kan vara lite blåsig men därför blir det aldrig för hett. Finns också härliga fina stränder i bukter 20-25 minuters promenad mot Karlovassi.

Hyrbil eller moppe funkar bra, vägarna OK. Har du bil bör du köra hela vägen till Drakei. Greklands vackraste väg.

Är övertygad om att du inte blir missnöjd med Samos.

Kanske syns vi i september!

Manna
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT