Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-02, 22:02
rvhs avatar
rvh rvh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 126
Standard Flygbiljettpriser och val av resmål

God fortsättning!

Förra året var sommarens resa bokad så här dags. I år verkar det på mig som att Grekland är mycket dyrare att flyga till jämfört med förra året. Frankrike, Spanien och flera andra resmål kan jag hitta flygstol till kring 500:- enkel resa men till Grekland ikke! Apollo ska ha över 1500:- för en flygstol enkel enkel resa till Santorini i mitten av juni. Vad tror ni, kommer priserna att gå ner eller blir det ännu dyrare om man har för mycket is i magen? (Hemresan från Aten via Paris till Köpenhamn ser ut att kunna hamna på under 1000!).

Nästa fråga gäller öarna. Alla tips avseende vilka öar av följande vi inte får missa tas mycket tacksamt emot. Följande öar ingår just nu i grovplaneringen: Ios, Folegandros, Milos, (Kimolos), Serifos, Sifnos. Hur många dagar behöver vi på respektive ö? 19 dagar allt som allt har vi räknat att vi har på oss.

Grabben och jag längtar redan!

Tack på förhand!

Robban i Malmö
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-03, 00:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

Hittills har det alltid kommit billiga resor under årets första 4-5 månader. Det gör det säkert också i år. Trots den ökade klimathotdebatten. Den har vi nog snart glömt...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-03, 06:37
Jesper Johansson Jesper Johansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Ulricehamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

hittade på Sterling.dk... flygstol till aten (för två pers) den 11.06.2008 och åter hem den 18.06.2008.

Total kostnad 3600 kr / 2 pers. Å jag tror inte det är dyrare att vara iväg en längre period...

Tycker det är ett okej pris.

Senast redigerad av Jesper Johansson den 2008-01-03 klockan 07:31.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-03, 09:54
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Falun
Inlägg: 127
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

Apollo har hemresa från Santorini 18juni för 298kr!Passade min plan perfekt dvs först Grekland och sedan midsommar i Sverige.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-03, 10:00
rvhs avatar
rvh rvh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 126
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

Tack för alla snabba svar! Som jag skrev vill vi vara borta mer än en vecka och eftersom skolan slutar först den 13/6 är vi begränsade till att åka tidigast den 14/6. Hemresan blir därför först i juli. Apollo, Sterling m.fl. är mycket medvetna om att föräldrar med barn i skolåldern inte kan åka förrän sommarlovet börjat och deras prissättning blir därefter.

På den positiva sidan ser det ut som att grabben och jag kan komma att göra ett återbesök på Ios och hotel Katerina!

Jag kan rekommendera Google Earth för att reka öarna! Det finns massor med foton som visar hur det ser ut på plats. Riktigt kul!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-03, 13:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 413
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

Citat:
Ursprungligen postat av rvh Visa inlägg
Alla tips avseende vilka öar av följande vi inte får missa tas mycket tacksamt emot. Följande öar ingår just nu i grovplaneringen: Ios, Folegandros, Milos, (Kimolos), Serifos, Sifnos.
Ios har ni ju redan varit på så den ön kan ni hoppa över den här gången. Av de andra fem tror jag att ni skulle gilla Folegandros, Milos och Sifnos bäst. Serifos är fin ön, men inte i samma klass som de andra. Kimolos gillar jag oerhört mycket, men kan kanske vara lite för lugn för grabben din. Åk dit på en dagsutflykt från Pollonia på Milos, fem-sex avgångar om dagen, resan tar bara 30 minuter. Du kan ta med bil eller moped över, finns inte att hyra på Kimolos, däremot finns bensinstation. Ni som gillar båtutflykter missar förstås inte turen runt Milos, häftigare båtutflykt finns inte.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-03, 20:27
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ni som gillar båtutflykter missar förstås inte turen runt Milos, häftigare båtutflykt finns inte.
Instämmer!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-03, 20:35
rvhs avatar
rvh rvh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 126
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

Båtturen runt Milos låter givet Tack för tipset! Går det några liknande turer på de andra öarna?

Sitter här och är sugen på att slå till och beställa flygbiljetterna men velig som jag är så väntar jag åtminstonde tills på måndag. Jag rekar vidare så länge. Det är trots allt halva nöjet
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-01-03, 21:00
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

Ja da havner vi, jeg og min sønn, på omtrent de samme øyene som dere Robban. Det blir bare oss to denne gang da elstejenta har fyllt 18 og har bestemt seg for å reise på egenhånd med to venninner til Skiathos...... vet ikke helt hva jeg føler , men får håpe det går bra..

I vår grovplanering hadde vi kommet frem til at vi gjerne vil til Milos, amorgos, folgandros, sifnos & serifos....Dette blir jo rent for mye.. så vi må begrense litt og ser jo at selv om disse øyene ligger forholdsvis nære hverandre så er det ikke like enkelt med ferger i mellom... , Ja og så syntes "guttungen" at det ble litt vel mange små og "øde" øyer (han ønsker masse liv og rør....

Vi dropper Folgandros, eller kanskje vi er nødt til å droppe Amorgos siden den er så vanskelig å kombinere...?
og etter å ha lest ditt inlegg Janne så dropper vi serifos også...
I går kveld..(til langt på natt) satt vi med hver vår kalimera-cd og tittet og Nicolai ønsker seg nå Ios..

Grunnen til Amorgos var rett og slett at det er billig å reise fra Oslo til Kos.., og derifra gikk det båt til Amorgos (dog sent på kvelden) slik at vi kom oss "inn" i kykladene...

Men derifra klarte jeg ikke å finne ut om det gikk noe videre til Ios el. Milos..., noen som vet?

He-he.. ja det skal ikke være lett blandt så mange flotte øyer, men som før nevt dette er halve morroa!

Så nå ender vi altså opp med Ios, Milos og Sifnos + en liten en til..

Hjem fra Athen 10 Juli er det eneste vi har bestilt.. 815 kr. pr. stk med
Norwegian!!

Endelig blir det Hellas igjen , i fjor ble det Kroatia med et barn og Tyrkia med det andre og det ble slett ikke det samme
Ia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-01-03, 21:30
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

Båt från Amorgos till Naxos, stannar även på Koufinissi en fin ö.
Sen från Naxos kan du ta dig till Ios och från Ios til Milos tex. Därifrån är det "nära" till Athen.
Båtutflykten runt Milos, går det att jämföra med något annat? Njae, tror inte det!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-01-03, 21:53
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

Ja vet... (om det var meg du svarte.. )

Men vi har vært på både Naxos og koufonissi og vil helst gjerne besøke nye øyer , selv om begge disse to er vert et nytt besøk...

På et bilde på en kalimera-cd er det et bilde av en båttidtabell på Amorgos. På den står det at det går båt (med rød skrift, noe som vet noe om det) både til Ios og Milos en gang i uken..., men i føge gtp.gr så skal det ikke gå noe...
Må nesten vite når man kommer derifra videre før man er der...

takk for tips

Ia
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-01-04, 09:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

Jag måste bara säga Ia att Folegandros är ingen öde ö även för den nöjeslystne var klubben strax utanför Choras centrum, vid det italienska konsulatet, öppen till långt framåt natten flera kvällar i veckan. Jag var där i juni så senare på säsongen är det både mer folk och mera nöjen för tonåringarna. Däremot var Sikinos mer öde där fanns det bara få matställen öppna och där räckte det med tre dagar även för mig som gillar lugn och ro samt lite biltrafik. På Folegandros var det däremot bra kvällsliv och mycket folk på de trevliga tavernorna.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-01-04, 10:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 413
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

Citat:
Ursprungligen postat av rvh Visa inlägg
Går det några liknande turer på de andra öarna?
På Folegandros kan du åka en tur runt ön och till många stränder.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-01-04, 10:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 413
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
På et bilde på en kalimera-cd er det et bilde av en båttidtabell på Amorgos. På den står det at det går båt (med rød skrift, noe som vet noe om det) både til Ios og Milos en gang i uken
Förra året (2007) gick det inga båtar vad jag vet. Så här såg tidtabellen ut i september:



Ios finns med så det kan ha gått båtar under högsäsong.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-01-04, 11:59
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

Jag skulle inte välja Folegandros om jag reste med ett barn. Trista stränder och få barn.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-01-04, 12:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

Fast för större barn trot jag nog att stränderna fungerar bra. Jag mötte ett par norska barnfamiljer under resan med barn i varierande åldrar och de verkade väldigt nöjda med ön. Speciellt att det var bilfritt runt tavernorna i Chora så barnen kunder leka lite friare än på andra ställen som de besökt.

Jag tycker inte heller att stränderna är trista och det finns bra tavernor både vid Angali och Agios Nikolaos. Speciellt vid den senare är tavernan mycket bra.
Härligt med träd som ger naturlig skugga och att slippa all strandkomers som finns på många öar uppskattas av många. Väljer barnfamiljer något av de trevliga hotellen med pool ex Ampelos Resort eller Fata Morgana i Chora kan både liten och stor njuta en del vid poolen.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-01-04, 17:57
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Så nå ender vi altså opp med Ios, Milos og Sifnos + en liten en til..

Hjem fra Athen 10 Juli er det eneste vi har bestilt.. 815 kr. pr. stk med
Norwegian!!

Ia
När vi för ett par år sen, tillsammans med 19-årig son + flickvän, var på Sifnos och Milos avslutade vi på Syros. Det blev en uppskattad ö av oss alla. Maken o jag bodde i Kini, med bra strand och underbar solnedgång, och ungdomarna stortrivdes i Ermoupolis, som är mer en stad, men otroligt mysig.

Abi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-01-04, 18:44
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

Ja, tittet på Syros før i dag, en øy som også fristet.., så med ditt tips så blir det kanskje sånn.. Det er aldeles for mange øyer man ønsker å besøke og oppleve...

Amorgos er hodebryet, for jeg ønsker meg dit.. og hadde helst lyst til å "arbeide" oss innover mot Athen..., men med en båtavgang i uken til Ios og Milos så er det om å gjøre å treffe riktig med avreise fra Norge + at man nå ikke vet hvilke dager den båten går i år..., så det blir nok litt på sparket.
Heldigvis reiser vi så tidlig at jeg ikke tror det vil være noe problem å finne bosted uten å ha bestilt på forhånd.

Takk for input..

Ia
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-01-12, 19:56
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Flygbiljettpriser och val av resmål

[quote=Ia;
Takk for input..
Ia[/quote

Tja, Ia... Man har jo så forskjellig smak. For meg ville det vært en nedtur å avslutte med Syros. etter Naxos og Ios og det som er. Da ville jeg nok - med denne nesten voksne sønnen og selv om jeg reiste alene - simpelthen bare blitt på Naxox og reist direkte til Athen. Naxos er bare så forskjellig fra Syros, og jeg holder en knapp eller fem på Naxos.
Men så er altså Syros min 'ikke'-øy.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT