Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-10-23, 09:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard REGN!

REGN! Som vi har vantat, vaxterna hade resignerat, fikonkaktusen hangde mer oronen som en san dar vadurkanin. Senast det regnade fick vi en massa rod sand fran Sahara, sa att hela stan blev rodbrun. Vattenmagasinen gick at att spola verandor och bilar.

Men nu har det regnat i tva natter och stan blanker nytvattad. Inte nagot diskret duggregn precis, det askade oavbrutet i timmar och regnet drev in fran havet i vertikala draperier, mycket effektfullt. Det var varmt, sa jag stod lange pa verandan och njot av anblicken.

I morse var luften ren och skon. Allt vatten har absorberats av jord och berg. Vi vill ha mer, mycket mer, garna i sana har rejala askvader sa att man kan sitta inne och ha det skont med sin tekopp, redo med stearinljus och tandare ifall strommen skulle ga. Mina gamla Tretorngummistovlar har tjanat ut men jag slanger dem inte, trotjanare ska man ta vara pa.

Det ar val sa lagom mysigt i de brandharjade omradena, sot och aska och skrap och jord rinner ner fran bergen och staller till det for de redan hart drabbade invanarna.

Men regn maste vi ha, vatten, vatten, det som jag tog for sjalvklart i Sverige, det ar dyrbart och nodvandigt, var radda om vattnet!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-10-23, 09:14
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: REGN!

Ja, visst är det underbart.

Jag bara njuter av de kraftiga skyfallen, mysigt inne blir det oxå med ljusen man kan tända. Jag säger som du Monica, regn regn mera regn.
Enda nackdelen är att gubben inte kan jobba när det regnar, det blir för halt att lägga takpannor då. Men ändå skönt att få några dagar ledigt.

Monica
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-10-23, 10:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: REGN!

Underbart att ni äntligen fått regn. Vid besök till tropiska länder med nästan dagliga regnskurar har jag alltid tänkt att vad underbart vackert och frodigt Grekland skulle vara om det regnade en timme varje dag.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-10-23, 22:37
Gilla & Berts avatar
Gilla & Bert Gilla & Bert är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 40
Standard Sv: REGN!

Hej Monica

Jag brukar läsa dina och de andras bloggar med glädje. Därför är det så roligt att se nya inlägg. Det verkar som om nästan ingen orkar skriva igen. Jag hoppas att alla skriver nya bloggar, så jag kan njuta mer.

Gilla
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-10-24, 14:11
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: REGN!

Citat:
Ursprungligen postat av Gilla & Bert Visa inlägg
Det verkar som om nästan ingen orkar skriva igen. Jag hoppas att alla skriver nya bloggar, så jag kan njuta mer.
Gilla
Denna sommar verkar ha tagit musten ur oss alla "bloggskrivare"! Kanske får vi orken tillbaka nu när regnet äntligen kommit!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-10-24, 14:15
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: REGN!

Kan tänka mig att ni njuter av regnet nu efter all torkan och värmen
Vi har haft fint höstväder länge. Inte nästan något regn alls. Allt kom väl ner i somras

Riitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT