Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-09, 21:04
Curva Suds avatar
Curva Sud Curva Sud är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Aten eller ö som utgångspunkt?

Jag och en kompis ska båtluffa i Grekland i sommar, juni två veckor. Sitter och spanar lite efter flygbiljetter till Aten, som antagligen ska fungera som vår utgångs- och hemresort.

Nu undrar jag om någon mer erfaren resenär vet om det blir billigare rent generellt att boka en flygstol till Aten så här en bra bit innan avfärd eller om man ska räkna med att det dyker upp sista-minuten-stolar till Aten som klår det priset? Vad tror ni? Har även tänkt tanken att använda t.e.x. Santorini som in- och utgångspunkt, men en flygstol till en ö verkar vara dyrare än en stol till Aten.

Är egentligen ute efter alla möjliga tips rörande val av öar, båtar, klubbar och hotell m.m. Har faktiskt aldrig varit vid Medelhavet tidigare, utan långresor till Oceanien och Asien har varit min melodi. Kan tillägga att vi är 2 killar i twentysomething-åldern, så tips ang bra partyöar är välkomna. /Erik
Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 21:20
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Aten eller ö som utgångspunkt?

Angående billiga sista minuten/endast flygstol.
Under senare år vill jag påstå att det varit så att de riktigt billiga restplatserna funnits fram till sommarlovets start. Biljetterna har då blivit riktigt billiga först 1-2 dagar före avresa, så det har lönat sig att ha is i magen. Efter skolavslutningshelgen har det varit svårt att göra några större kap.
Men om man på grundval av detta kan säga säkert att det blir så även i år vågar inte jag gå ed på.

Laero

Senast redigerad av laero den 2007-04-09 klockan 21:23. Anledning: rättat text
Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 02:19
osandland osandland är inte uppkopplad

Hei,

min absolutte favorit er: ö.

Hvorfor? Alt er mye mindre, alt er mye billigere og ikke minst - alt tar mindre tid.
Har reist gjennom Athen tre ganger, og håper å unngå at det blir flere. Det er ingen tvil om at det er til Athen utbudet av reiser er størst, og selvfølgelig gir dette seg utslag i prisen.
Er det bra vær her hjemme, så er restplassene mange og rimelige (700kr t/r oslo-athen, 3 vecka i juni 06).

Når det gjelder anbefaling på steder, så er det umulig å komme utenom Paros - jack of all trades. Ved første blikk kan den virke kjedelig og uten særpreg, men det er absolutt ikke tilfelle.
For noen år siden var det Ios som toppet listen over partyøyer i Hellas, men jeg vet ikke helt hvordan det er idag. Nå reiser jeg nemlig med familie

Hvis du har to uker vil jeg anbefale Kykladene. Sett kursen inn mot Paros/Naxos/Syros. Fra disse øyene kan du reise til de fleste interessante steder i Kykladene.

Noe av det beste jeg har opplevd, er å pakke sekken etter frokost, gå til havnen og kjøpe en billett på neste ferje ut. Med 14 dager har dere tid til å gjøre dette.

Jeg vet ikke hvor mye dere har lest om å reise på øyene, men den eneste bokningen dere evt. skal vurdere - er første og siste overnattning.
Ved alle ferjeankomster står det titalls mennesker som skal selge rooms to let - med "prrrrrivate bath" (og uten). Vi har ankommet kl 0300 om natten og blitt møtt av ikke mindre enn 30 mennesker som tilbyr overnatting.
Mye kan sies om dette, det står sikkert mye her på forumet

mvh,
Ørjan S
Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 11:19
Curva Suds avatar

Tack för svaren. Jo, det lutar nog åt att vi flyger in till en ö istället för Aten. Känns som vi kan bli rätt kaotiska om vi dimper rätt ner i det myllrande Aten det första vi gör.
Vet i fanken vad vi ska göra med flygbiljetterna alltså, det låter ju lite riskabelt att vänta ända till början av juni, men samtidigt kan det ju vara värt det uppenbarligen. Ännu ett av livets alla vägval....suck.
Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 11:49
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Hej igen !
Jag vill komplettera mitt tidigare svar lite.
Ni skriver inte varifrån ni tänker er att flyga. Utbudet av restplatser är nästan alltid störst från Arlanda, Landvetter också någorlunda ok.
Ni vill förmodligen flyga till Santorini om ni ska till ö?. Utbudet av restplatser är mycket större till Kreta, Rhodos och Aten men det är säkert möjligt att få tag på nått till Santorini också om ni bara är 2st.
Har ni kollat upp Apollo Ticket? Även i form av Oneway-biljetter?
Hittar ni vettigt pris där skulle jag råda er att boka nu.
Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 12:24

Jeg booket 2 uker fly oslo-santorini t/r for mine foreldre for 2 uker siden. De betalte ca 2600/pers for dette, noe som ikke er en dårlig pris.

Kreta er forøvrig ikke et dårlig valg av førstegangsøy, men det blir ikke så mye loffing med båt da. Jeg har styrt unna Kreta i over 10 år med reising i Hellas, men etter en uke på bisniss der nede så klarte jeg å overkomme syden-komplekset denne øya har.
Her vil du kunne finne mer ö-party enn på noen annen Gresk ö tror jeg .

Lykke til.

Ørjan
Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 12:26

Har Apollo droppet direkte flights til Mykonos helt? Jeg husker at vi fløy denne ruten for noen år siden. Litt synd den forsvant.

Ørjan
Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 01:38
Curva Suds avatar

Vi flyger antagligen från Landvetter, bor i Jönköping nämligen. Ska kolla upp Apollos utbud med en gång....

Har jag förstått din norska rätt när jag tror att du menar att Kreta är en bra party-ö? Du verkar vara en kloker man, så det vore synd om jag missuppfattade din erfarenhet. Vad menar du med att det inte blir så mycket luffing om man landar på Kreta? Lätt att bli kvar på ön eller har det att göra med färjeförbindelser? Du får ha överseende med mig....haha
Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 01:45
Curva Suds avatar

Det där med Apollos one way ticket är ju guld värt för fanken!! Hittade flyg till Göteborg från Santorini för 598 kr/2 pers. Vasst pris....
Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 02:39

Jeg har ikke vært mye på Kreta, men ut ifra hva jeg har sett, så har denne øya alt fra rolige "secluded beaches" til full party dag og natt.
Mallia på østkysten er visst litt hot for tiden tror jeg, men jeg overlater til Kreta-kjennere å komme med detaljer.

mvh,
Ørjan
Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 02:59
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Frågor:

Vad vill ni ha ut av semestern? Bara party eller sevärdheter också?
Vill ni umgås bara med turister eller vill ni träffa lokalbefolkning?
Hur har ni tänkt bo?

Kickie
Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 09:45
Curva Suds avatar

Har bokat flyg in/ut Santorini nu. Känns som det var en ganska bra affär, 2000 kr per person är väl bra? Dessutom verkar Santorini vara en bra utgångspunkt för 2 luffare som oss...
Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 20:50
Goggen Goggen är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Ios står seg bra som partyøy den dag i dag, dro dit hver sommer en periode for noen år siden. Nå er det søsteren min som er i den alderen, og på henne høres det ut som om alt er ved det samme gamle der. Lett å komme seg dit fra Santorini. Under svensk "midtsommarafton" er det stoor fest der.

Sjekk ut isopartyisland.com

Senast redigerad av Goggen den 2007-04-11 klockan 20:52. Anledning: glemte noe
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:11.