![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Heter det så, eller är det fel i logaritmerna?
|
|
|||
|
|||
![]()
Då far jag dit,nästan nästgårds!
Fast till sommarn,nu är det för kallt😎 |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, faktiskt. Det härör från provinsialsläkaren Lundberg, som var en stor beundrare av Grekland. Hans provinsialläkarvilla som uppfördes i början av 1900-talet, fick namnet Villa Sparta. Sen när man skulle namnge området norr om villan, fick det namnet Grekland.
![]() Villan revs senare på sextiotalet och på platsen uppfördes sen det legendariska handelsresandehotellet Hotell Sparta (idag Polar Hotel). Hotellet är vida omtalat och välkänt i Norrbotten. T ex omnäms det av Euskefeurat i just låten Handelsresanden: I kostymen och kravatten får jag sitta bakom ratten hela dan och halva natten och jag sover än på Statt än på Laponia eller Sparta och på Ferrum har jag kvarta och på Vassara och även Silverhatten /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Och det finns fler "lands"-orter. T ex finns Brasilien utan Överkalix och Danmark utanför Uppsala. Nån som känner till fler?
/Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Sibirien ligger i Sundsvall
|
|
|||
|
|||
![]()
Österrike vid Stenshuvud
Hanna |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har en svensk variant. Öland ligger bara nån mil utanför Jönköping👍
/ Kajja ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Holland i Jämtland!
/ Jannis |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har London i Vännäs kommun.
I landets minsta kommun Bjurholm finns Västerås. Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Oj, vad många namn på länder och städer det finns i Sverige. Kom på att vi i närområdet har Hamburg.
![]() Sen finns det ett ställe i Gällivare, som ju inte är ett land. Men det är ett ställe dit man inte har så bråttom till. Det heter Andra Sidan... ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Jag känner ju till historien kring Villa Sparta sen tidigare men intressant att läsa om det här på Kalimera. När senaste villaområdet som ligger granne med Grekland iordningställdes för några år sen, gick det under arbetsnamnet Italien, men det blev Bäckängen istället. Där finns förresten lediga tomter att bygga på, ett Älvsbyhus till exempel, om någon är intresserad av att flytta hit ![]() Maria |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Thoper |
|
||||
|
||||
![]()
Ja vi har nära till mycket härifrån
![]() Men tänk om jag hade vetat att Grekland var så nära när jag bodde i Piteå ![]() ![]() / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Utanför vårt fönster ligger Danemarksfjärden, och där ligger en ö som heter Lilla Danmark, och där Danemarksfjärden slutar ligger Lilla Sverige.
|
|
||||
|
||||
![]()
Frankrike ligger i Krokoms kommun i Jämtland
![]() //Conny |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|