Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-08, 16:58
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Jag har bestämt mig!

Jag har inte så mycket att skryta med eftersom jag tyvärr fortfarande är en Paria i Samhället... Men jag försöker vara en hänsynsfull rökare. Och när barn prata om rökning så säger jag alltid att börja röka är det dummaste man kan göra och att jag ångrar mig.

Men det kan gå för långt också. Här i Malmö försökte en advokat stämma sin granne på skadestånd och vite för att hon rökte i sin egen trädgård... Som väl var så blev målet avvisat både i Tingsrätten och Miljödomstolen. Någon måtta får det vara...

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 15:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Vågar man aktivera den här tråden lite försiktigt och fråga hur det har gått under semestern?
Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 22:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vågar man aktivera den här tråden lite försiktigt och fråga hur det har gått under semestern?
Visst fråga kan man ju alltid, frågan är väl om jag vågar svara, det gick jättebra! första dagarna..., sedan blev suget för stort, sista veckan rökte jag igen, men bryr mig inte om att fortsätta med det nu när jag kommit hem, det finns ingen vana kvar här... Eftersom jag absolut inte har någon fundering på att emigrera eller göra några längre resor till Grekland så får det väl vara så att jag röker i Grekland, inget jag hänger upp mig på, får se nästa år, då har det gått ännu längre tid och jag kanske inte känner för det, den som lever får se...
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 12:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Om du inte röker nu när du här hemma är det ju jättebra. Grattis
Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 13:45
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Om du inte röker nu när du här hemma är det ju jättebra. Grattis
Det kunde ju varit bättre, att inte rökt i Grekland heller, men i vilket fall som helst så röker jag inte här hemma nu, vet inte vad det var för hjärnsläpp jag fick. Ångrar mig en hel del.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 20:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Ångrar mig en hel del.
// Helén

Hellen!
Man ska inte angra det man gjort, bara det man INTE gjort!

TACK for sist! Kul var det att traffa er..vi drar till norra Naxos i morgon for att stanna sista veckan i Appolonia.

Lissi = pa vag till en ouzo mese!
Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 21:35
Eirini Eirini är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Jag har ALDRIG rökt ens en liten fimp men jag beundrar de som slutar att röka ändå. Jag vet inte hur det är att vara röksugen men jag tycker att det är jättestarkt att kunna sluta röka. Min sambo var storrökare när vi träffades och jag tänkte att ' en grek är en grek och kommer att vara rökare ... det är ingen ide att säga något'. Men jag hade fel!!! En dag frågade han mej om jag kunde säga något som kunde göra att han slutade röka och det gjorde jag.......och han slutade och har varit rökfri i 4 år!!!

Vad tror ni att jag sade som påverkade hans beslut?

Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 15:23
Hellens avatar

Tack för alla "Hejar rop"

I går överkonsumerade jag tuggummi, 11 st 4 mg blev det. Har i dag just tagit det sjätte, det går alltså åt rätt håll, nästa paket blir 2 mg styrka.

// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 17:13
jopos avatar
jopo jopo är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Här kommer ett till hejjarop till alla er som slutat röka!
För några år sedan slutade jag tvärt från ett paket om dagen till inget, klarade mig utan tuggummin och annat. Det som hjälpte mig var att jag någon vecka innan började fundera på om det verkligen var så gott som jag tyckte att röka, sen satte jag ett datum (det var ett projektavslut så det blev lite förändring i livet) och berättade för alla att jag skulle sluta då.

Hade tidigare ett antal misslyckade försök att sluta bakom mig så ingen på jobbet trodde väl på att jag skulla lyckas denna gång. Därför skrev jag tydligt på en tavla utanför kontoret "Idag har jag varit rökfri i 2 dagar" varje dag när jag kom plussade jag på en dag. Det blev snabbt en morot att inte sudda på tavlan och ge alla rätt. Det var hårt i början men någon sa att det tar tre dagar för nikotinet att gå ur kroppen och att det tar tre veckor för beroendet att gå bort, men att byta mönstret med rökningen tar mellan tre månader och tre... ja ni förstår vad jag menar.

Ganska snabbt upptäcker man att lukt- och smaksinnet kommer tillbaka, lungorna mår bättre och man mår bättre över huvud taget.

Så ni som tycker att det är svårt, kämpa på! Det blir bättre.

/Peter
- inte ens ett litet bloss sen -98 och tycker faktiskt att rök luktar riktigt illa!
Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 17:40

Åh vad Ni är duktiga!!!!
Jag håller tummarna för er och hoppas att vi icke-rökare kan vara "påtryckare".Gissa om vi kollar på 10-årsjubiléet! För det blir det väl ett ?? Ni får Kalimeramedalj om ni fortfarande är rökfria då!

Lissi - som aldrig rökt och som nog inte förstår hur svårt det är att sluta
Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 18:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Lissi - som aldrig rökt och som nog inte förstår hur svårt det är att sluta
applaus fra meg og, STÅ PÅ, jenter - hat tobakk
Jeg har heller aldri røkt, men siden det er andre "ting" jeg burde slutte med/ gjøre mindre av så t r o r jeg at jeg forstår hva som kreves
Kari
- som skal forsøke å hate god mat
Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 19:24

..men vi ska väl inte börja hata gott vin hoppas jag???? Jag blev rädd att det var DET Du skulle skriva...
Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 19:36
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..men vi ska väl inte börja hata gott vin hoppas jag?
Nej, inte hata gott vin! Vi drack en del Hatzimihalis på senaste resan och köpte även ett par flaskor med hem - och det är jätteGOTT vin!

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
...som skal forsøke å hate god mat
Tänk om jag kunde lära mig att hata choklad! Nej, det går bara inte, jag ÄLSKAR choklad!
Mums!
Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 10:34
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Tänk om jag kunde lära mig att hata choklad! Nej, det går bara inte, jag ÄLSKAR choklad!
Mums!
Ja det finns det behov av här också! Men även jag har slutat röka, för drygt 20 år sedan, tänk vad tiden går. Numer luktar det förfärligt illa, och jag kan inte ens tänka mig feströka. Det gjorde jag annars under några år, fast inte de första 4 efter att jag slutat. Jag tuggade också nikotin-tuggummi, för att så småningom(ca 4 mån.) övergå till vanliga tuggummin. Nu har jag slutat med dem också för länge sen, men det kändes som en bra ersättning just då.
Heja på! Och visst klarar ni det också!

Abi
Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 10:47
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Mums!
Det finns säkert många mer än mig som så här med facit i hand håller med om att det är mycket lättare att sluta röka än att sluta med choklad och andra sötsaker... Men av någon anledning hör man aldrig någon säga det
Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 11:07
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Citat:
Nej, inte hata gott vin!... Tänk om jag kunde lära mig att hata choklad! Nej, det går bara inte, jag ÄLSKAR choklad!
Vin är nyttigt och bra för hjärtat och choklad är en grönsak innehållande massor av nyttigheter så varför sluta med något av dem?

Jag ÄLSKAR mörk choklad och vin, helst rött, tackar jag heller inte nej till

På tal om rökstopp så klarade jag mig ända tills igår kväll efter maten med att ta en Nicotinell sugtablett och idag har jag ännu så länge inte tagit någon alls

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 11:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
På tal om rökstopp så klarade jag mig ända tills igår kväll efter maten med att ta en Nicotinell sugtablett och idag har jag ännu så länge inte tagit någon alls
HÄRLIGT!!
Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 22:07
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Citat:
Ursprungligen postat av jopo Visa inlägg
Därför skrev jag tydligt på en tavla utanför kontoret "Idag har jag varit rökfri i 2 dagar" varje dag när jag kom plussade jag på en dag.
Mycket bra idé Personligen kommer jag dagligen att skriva samma mening här - i början i varje fall.

Nu har jag varit rökfri i 2 dygn och det är väl inte utan att jag är jäkligt belåten med mig själv Tack för ert omtänksamma och peppande stöd

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 22:14
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Mycket bra idé Personligen kommer jag dagligen att skriva samma mening här - i början i varje fall.
//Zanét
Härligt! Visst känns det bra? Eller?

Det här får väl bli vår "Sluta röka Blogg"

Jag lovar att läsa. Det är säkert helt ointressant för de som inte slutat nu. Man känner ju sig så fantastiskt duktig, med all rätt, för det är vi ju

// Helén- Som klarat mig på 8 nikotintuggummi i dag, det är en minskning med 3 !!
Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 22:11
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
// Helén- Som klarat mig på 8 nikotintuggummi i dag, det är en minskning med 3 !!
Dagens dos blev 7 st. Det sista tog jag för en halvtimma sedan, hade ju lika gärna kunnat gått och lagt mig i stället.
Godnatt från Helén som nu klarat av drygt 4 dygn, närmare bestämt 106h!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:51.