![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det har blivit mycket bättre i Grekland men det händer ofta att jag går flera hundra meter utan att se en papperskorg, då slänger jag bara flaskan i ett hörn.. samma sak händer i sverige och det gör vi nog allihopa, hur ofta är det man inte ser en enda papperskorg, det är ju klart man gör av sig med en liten skräp sak då, man vill ju inte bära med sig den hela tiden. Senast redigerad av Zanét den 2006-07-10 klockan 08:31. Anledning: För långt citat |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Och du slänger flaskan i ett hörn? Du kritiserar men gör ingenting åt det själv? Du har genom att säga detta diskvalificerat dig själv! Snacka går. Snacka så det går, det går inte... Antingen är man en del av lösningen, eller så är man en del av problemet! Det finns ingen mellanväg där... Du är uppenbarligen en del av problemet och har precis förklarat för oss alla här på Forumet att du inte själv tar ansvar för det du kritiserar utan fortsätter skräpa ner. Kan du förklara hur jag ska respektera det? Citat:
Jag har väntat på att du skulle dyka upp igen för jag utelämnade avsiktligen en mycket viktig detalj i mitt förra inlägg. Och jag är tacksam att ingen annan här hakade på den... Fast någon var på och tafsade lite... Visst är det statens ansvar att ta hand om det sopberg som finns i varje land. På något sätt. Även så i Grekland. Men det kommer inte att hända i Grekland förän folket och folkviljan visar att detta krävs. Den dag Grekerna förstår att landet sakta håller på att förgiftas och man riskerar att förlora inkomsterna från turismen så kommer det att bli ett ramaskri. Och då kanske man inser vad man ställt till med? Innan dess kommer det knappast att hända någonting. Men det innebär även att Grekerna måste inse och förstå att det krävs krafttag. NU! Och hur ska man få dem att förstå det? För att generalisera på ett obehagligt sett så är Greken väldigt egoistisk. Han slänger inte sopor i sin egen trädgård, men gärna i grannens... För då är de inte hans problem längre... Det finns en form av tunnelseende där det är viktigt att allt fungerar för familjen, barnen och barnbarnen, men man tänker normalt sett inte längre. Det som händer med jorden och landet om 3 - 4 - 5 generationer finns inte. Det är en kort tunnel. Den slutar vid nästippen... Ska det komma en varaktig förändring måste den komma genom krav från folket. Och den måste komma nu! Grekerna måste inse och förstå vad som håller på att hända och själva vilja hjälpa till och kräva att komunen och staten ställer upp och hjälper till. Detta är väl grunden för det som kallas demokrati och Grekerna var väl med och skapade den för några tusen år sedan...? Så varför inte använda sig av den då? Någon nämde civilkurage. Det är väl något Greker har av stort mått. Med tanke på alla strejker för eller emot något. När såg vi något sådant i Sverige senast...? Jag skulle vilja se en 24-timmars totalstrejk för ett renare Grekland. (Fast inte just när jag är där... ![]() ![]() Men det känns lite meningslöst att argumentera kring detta när det verkar som vare sig folket eller staten bryr sig om sop-problemet. Det är lite Sancho Pancha-syndrom över det hela. Tyvärr kommer det väl ett bittert uppvaknande en dag, men då är det nog för sent.... Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Någon skrev att Grekland borde får hjälp från andra länder och EU och måste få påpeka att Grekland är ett av de länder i EU:s historia som fått mest pengar från EU bla till sin infrastruktur. Ledde länge tillsammans med Portugal men nu är situationen antagligen en annan sen fattigare ländet fått medlemsskap.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Hurra vad vi är bra! Hur lång tid har det tagit för oss Svenskar att bli miljömedvetna? 1938 gjorde Lubbe Nordström sina berömda radiorepotage om "Lortsverige". Hur långt har Vi kommit. Vi har fortfarande skrotbilar i naturen. Överfulla rastplatser med sopor, för att inte tala om våra gamla läckande sopptippar. En del resonerar att litet skit skadar inte. Titta Er omkring så upptäcker vi att det alltid inte är så perfekt här hemma. Vill påstå att Grekland är på väg uppåt medan tendensen här i Sverige går åt motsatta hållet, TYVÄRR. Att sedan miljötänkandet kan drivas in absurdom ser vi bl a i "stekjärnsmålet".
För en del år sedan var det 5 svenska tjejer som lyckades få borgmästaren på Kalymnos att organisera om sopphämtningen. Detta var början på någotsom fortfarande pågår om än i korta steg. Vi ska inte tro att Grekland ska vara snabbare och bättre än vi. De måste ha sin tid att komma fram. Om alla hjälp åt kommer problemen att lösas. Vi måste på ett finnt sätt påpeka för en del både borta och hemma att man måste göra något. Chras |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() // Helén Senast redigerad av Hellen den 2006-07-04 klockan 14:51. Anledning: Tyrkfelsnisse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Överhuvudtaget hittar man många "spontantippar" på öarna, någon har stannat vid vägkanten och bara dumpat sitt skrot, och sen är det ju fler som passar på... synd att det inte finns intresse/tid/resurser att ta hand om detta! Kanske kommer intresset att öka, nu när Kina dammsuger västvärlden på skrot..? ![]() Fyra dagar kvar till Leros! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag vet att de finns i Grekland, jag undrar över uttrycket att man är välkommen att titta i Göteborgs natur.
Visst är alla välkomna till Göteborg, men vi har inga naturtippar att visa upp, som tur är ![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Singapore, världens renaste land kräver 5000:- i böter om Du kastar en fimp eller ett glasspapper på trottoaren. Det fungerar uppenbarligen, stan är ju kliniskt ren men...
Singapore is a fine country, we have fines for everything! said the taxidriver. //PO |
|
|||
|
|||
![]()
Men det AR inte konstigt att det ar sa mycket skrap kastat i naturen i Grekland, for vi har sett atskilliga skyltar har pa Skopelos, dar vi nu befinner oss och det ar stora bilder som visar att det ar forbjudet att kasta skrap i papperskorgarna,,,,Vi har bildbevis!
Lissi o Claes |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
I dagens Kathimerini finns en artikel om alla dessa olagliga soptippar:
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w.../07/2006_72705 De 2.700 (!) som finns på fastlandet ska bort så fort som möjligt, medan de som finns på öarna skall fixas senare. Dock ska alla vara borta senast 2008 enligt direktiv från EU. Det ska bli mycket intressant att se om det kommer att efterlevas... Det står även i artikeln att det är kommunen som har det fulla ansvaret för dessa olagliga tippar. Peter |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Men är landfill soptipp? Det visste inte jag. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack, men jag misstror alltså inte Peters översättning, jag bara förklarade att jag inte visste det
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kan upplysa om att på många håll har det börjat byggas förbränningsstationer, förhoppningsvis är de i bruk nästa år.Det diskuteras också om att pant ska införas på aluminiumburkar och petflaskor. Innan badsäsongen började så skickades soldater ut att rensa stränderna med krattor och kniptänger, så några steg har tagits för ett renare Grekland.
![]() Yvonne (från ett åskmullrande och regnigt Nea Pefki) |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag måste säga att det händer dock en hel del på "sopfronten" och det är jag glad över. Som Yvonne säger blir det snart pant på aluminium samt Pet. Idag är det pant på glasflaskorna 0.10 cent per flaska. I de affärer som inte har maskin lämnar man bara flaskorna till affären! Dock finns det maskiner lite här och där du kan lämna ofärgat- färgat glas, plast, aluminium etc. Står bla en vid Syntagmatorget
![]() Men som sagt det tar tid men jag blir glad för varje förbättring! Camilla |
|
||||
|
||||
![]() ![]() såhär färgglad och tjusig är pantenheten vid syntagma! Vi såg den för första gången nu när vi var där i påskas, och Dimitris blev så galet stolt att han tog foton från alla möjliga vinklar! hahah...roligt var det att se..han skuttade och hoppade och jublade! (två år i svergie är allt som behövs!) |
|
||||
|
||||
![]()
Vilken härlig syn, återvinningsmojjen på Syntagma alltså
![]() Känner för att åka tilt Aten nästan bara för att få kolla in denna mojj! Härligt att det äntligen verkar hända något positivt i skräp/återvinningsfrågan! Yeasou ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|