![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej Eva!
Ja, det är klart att svaren blir annorlunda om man talar om vad man tänkt sig! ![]() Vi vill ha en bra blandning av upplevelser och mys utan alltför mycket stress. Vi vill gärna bo bra, men ändå uppleva Grekland (Därför tror vi att Tinos är bra för oss! ![]() ![]() ![]() Jag ser ju själv att jag är lite "vag" i min beskrivning.. Favoritresmål från tidigare resor har tex varit "Bo på vingård in the middle of nowhere i Toscana", kajka runt i Andalusien med buss och tåg, bila på Frankrikes landsbygd eller "bara vara" i Paris - vår favoritstad. Vi har också vid några tillfällen då livet känts jobbigt tagit in på SPA i vacker miljö, gjort dagsresor, SPAat och försökt andas.. Mina tidigare upplevelser från Grekland består i två charterresor vid 4 resp 6 års ålder till Cypern, där det utbröt statskupp respektive Rhodos. Så du förstår att förväntningarna är spridda.. Egentligen tror jag att vi är nöjda så länge vi inte känner oss som i Torremolinos eller Sharm El Sheiks turistanpassade miljöer! ![]() Hoppas du hängde med! ![]() /H |
|
||||
|
||||
![]()
Ja cafésittningar är ju inte tre-åringarnas favoritsysselsättning.
![]() Den mest badbarnvänliga stranden jag besökt i Grekland är nog den som Janne har som veckans strand från Kamares på Sifnos. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för tips!
![]() Från början hade vi Serifos och Sifnos på listan, men efter att Kalimeorna här upplyst om att det är ganska tillbommat på småörna i Oktober, så bestämde vi om. Det är därför vi velar sååå.. Viktor vill förvisso gärna bada, men är väldigt okräsen! Han kan säkert bada från en mindre fin strand, eller för den delen i en hotellpool! Småpojkar är inte alls lika krävande som sina kräsna mammor! ![]() Tack igen! Nu ska jag googla runt lite.. ![]() /H |
|
||||
|
||||
![]()
Vi bodde i Agios Prokopios på Naxos i oktober för några år sedan. Det gör jag inte om, de höll på och stängde ner hela byn för säsongen och det blev nästan svårt att hitta ställen att gå ut och äta på de sista kvällarna.
I sommar bodde vi på Irene Pension 2 som har annons här på Kalimera. Det är en liten bit att gå till stranden men ändå inte så det stör. Smidigt att ha pool på hotellet även om Agios Georgios stranden är barnvänlig och ganska bra. Största fördelen med att bo här var ändå närheten till stan och alla matställen och dessutom närheten till två större livsmedelsbutiker så man fick handla allt man behövde. Inom kort promenadavstånd fanns också tre bagerier då man skulle köpa frukostbröd. Vi bodde här med en 3-åring och en 6 månaders baby och trivdes bra. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Höstluffarna
Visst kan det vara lite tillbommat och blåsigt och lite kallare i Oktober men det är ändå en jättefin månad i Grekland. Ni ska bo i Naxos stad, St George är stadsstranden så det är samma sak. Alla andra ställen på Naxos (Ag Anna o Prokopios) börjar stänga så års så där kommer det kännas öde. Men stränderna där är ju jättefina och man kan ju åka över under dan. Va beredda på kanske lite regn och ta med vindkläder så är ni förberädda. Temperaturen bör ligga på ungefär 20 grader och i solen så känns det varmare. Leta hotell i St George området så har ni max 3 minuters promenad till en jätte barnvänlig strand (bra för Viktor!) De flesta restauranger och kafeer i Naxos stad är öppna hela Oktober. Sen föreslår jag en bilhyrning och en tur upp i bergen för att se våra fina små byar och natur. Hoppas ni får en trevlig tur. Hälsningar Lotta |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Lotta!
Tack för info! Precis vad vi behövde för att kunna bestämma oss! ![]() Jag har letat upp ett par hotell som såg trevliga ut, men vi får nog helt enkelt se när vi kommer dit! Byar och natur står högt upp på listan! Det ska bli så härligt! Tack snälla för tips och råd! /Helena |
|
|||
|
|||
![]()
Hej. Har läst det mesta i tråden. Vilket tillfälle att kunna fråga någon som bor där :-)
Jag har aldrig åkt utomlands. (bara tyskland, ungern, österike) Men nu vill dottern som är 9 år och jag åka till grekland i mitten av maj. Har stora funderingar på naxos. (ville ha barnrabatter via charter, men det fanns bara till kreta och samos tyvärr) Så vi får betala fullpris istället. Tror du det funkar bra att åka själv med en 9 åring till naxos? Tänkte på båtresan över och språket. Kan ju lite engelska som tur är. Vill bo på ett lugnt vackert ställe. Med nära till badstranden, helst utan för mycket folk. Kom gärna med tips på vad som skulle passa oss. mvh camilla ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Camilla
Jag tror du och din dotter skulle kunna ha en jättebra semester på Naxos. Och kan du prata engelska så behöver du inte oroa dej för språket alla som jobbar med turister här pratar bra engelska. Om ni åker charter med Apollo så har ni en ganska lång transfer eftersom man flyger till Santorini och sen tar båten till Naxos. Transfern funkar bra och man får ju chansen att se lite av en annan ö men den tar hela dan så jag brukar rekommendera en två veckors semester till Naxos eftersom det tar lite tid att komma hit. Flyger ni reguljärt via Aten så går det både flyg och båtar från Aten, kan man matcha tiderna så kan det gå ganska snabbt att komma ner. Vill ni flyga inrikes så boka nu, dom blijetterna går åt. Det är lätt att hitta hotell på nätet om man bokar själv. Du skriver att du vill bo på en lugn vacker plats. Om ni kommer i Maj så är det relativt lugnt överallt. I Naxos stad så har ni en lång jätte barnvänlig strand, mer restauranger att välja på och mer affärer etc. Naxos stad är inte stor, man går runt hela byn på en halvtimme. Här finns lite kultur, museum och hamnen. Prokopios, Ag Anna och Plaka är lungnare, mindre och vackrare men kan nästa bli för lugnt i Maj. Där finns också restauranger etc men inte lika mycket att välja på. I början av Maj är allt inte öppet där men mot slutet av Maj månad så har alla öppnat upp. Stranden i Prokopios är en av dom finaste i världen tycker jag! Ett bra allternativ är att boka ett hotell i Naxos stad och sen ta bussen ut till de andra stränderna, Prokopios, Ag Anna och Plaka. Det tar ungefär 20 minuter. Eller så kan man göra tvärtom, bo ute vid de stränderna och sen ta buss eller taxi in till Naxos Stad på kvällarna. Jag föreslår att du söker på nätet så mycket du kan om Naxos. Kolla webkameror och titta på lite olika hemsidor om Naxos så att du får ett grepp om var hotellen du tittat på ligger etc. Om du bor nere vi stränderna se till att hotellet ligger nära stranden annars är det inte så kul. Hela poängen med att bo vid standen är ju så att man kan nästa rulla ur sängen ner i sanden! Tex Hotell Harmony i Plaka ligger precis vid stranden. Men många restauranger i Plaka öppnar inte förns första juni så det kan bli lite ödsligt på kvällarna(eller lungt och underbart beroende på hur man ser det ![]() Jag hoppas att du har fått lite hjälp av det här. Naxos är en lätt och snäll ö så du behöver inte vara orolig att åka hit, folk här gillar att hjälpa till om det är nått. Hör av dej igen om du har mer frågor. Vi ses i Maj!! ![]() Lotta |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tack så mycket för svar Lotta. Det låter toppen! Vi tänkte boka resan nästa vecka. Ska bli så kul att att komma till naxos i maj. Vi syns absolut. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
HEJ
har du koll på hur Skopelitos går i sommar. // Mvh Ingrid |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Ingerid
Tyvärr kan jag inte alla båttider. Kolla med Naxos Tours dom vet. Men Skopelites har avgått från Naxos varje eftermiddag kl 3 så länge jag kan minnas så jag kan tänka mej att den avgångstiden inte har ändrats. Naxos Tours tel nr är 22850 23043 Ha det gött! Lotta |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Lotta och Ian!
Har ni öppnat än? Vi fundrar på att komma förbi imorgon kväll, äta gott och dricka jordens godaste irish coffee. ![]() Naxos är så vackert nu så man dör!! ![]() Hälsningar Mariell & Stefan |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!!!!
Tyckte vi såg er på Paralian igår kväll. Vi öppnar på fredag för Irish coffe och STRAWBERRY DAQUIRIS!! (o annant gott...) Hoppas ni är kvar då. Ska jag boka kuddhörnan åt er? Lotta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva http://www.keenfootwear.com/product_...cat=Waterfront |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Jag har också ett par Keensandaler. De är helt suveräna! Jag såg likadana på Naxos ifjol när vi var där. Då var de någon hundralapp billigare än i Sverige. nicka ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Åker till Naxos den 14 juni, undrar vilka stränder som är värda ett besök ?? Vi vill ha solstolar och helst att det ska vara lite liv och finnas musik.
Har varit på Naxos innan o då varit på Ag Georgos, Ag Anna och Prokopios. Kommer inte riktigt ihåg men Prokopios var väl inte så mycke solstolar har jag för mej ?? ![]() Något annat man inte ska missa på Naxos ?? Sen undrar jag lite över utelivet. Vill gärna ha party (inte tecno), något speciellt ställe som rekommenderas ?? Vad finns för discon o barer som är "liv på" nu förtiden ? Ställen med grekisk musik vill vi också jättegärna ha tips om ifall det finns ?? Barer med grekdisco, club m grekmusik - disco - bouzouki... ALLT "grekiskt" av intresse ![]() ![]() Taverna tips mottages också gärna. Gillar grekiska ställen med mycke smårätter, vet det finns några ouzerier i hamnen bort mot buss stn. Kanske kan vi slita oss från grekisk mat en dag och testar Er restaurang ![]() ![]() Har begränsad tillgång till data så hinner tyvärr inte läsa igenom alla inlägg nedan. ![]() //Camilla. Senast redigerad av CamillaN den 2008-06-04 klockan 09:24. |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Camilla.
Mycket solstolar på Prokopios nu för tiden, bästa partystranden är nog Ag Anna, men mest i augusti när alla greker har semester, annars är det nog mest liv på St George. Bästa partybaren är nog Prime på Paralian, mycket skandinaviskt och fest! Ouzerierna nere i hamnen är bäst på smårätter det finns flera att välja på. Mina favvis grekrestauranger är Spiros (Anesis) i Prokopios och Axiotissa i Kastraki. Kolla mitt andra inlägg för tips om vad man inte ska missa på Naxos. Ha en kul semester! Vi ses. Lotta |
|
|||
|
|||
![]()
hej! ska till naxos den 14/6 och jag undrar hur vädret är där nu! det står nämnligen olika på olika sidor man kollar på
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Har just pratat med min syster Lotta och hon hälsar: I fredags morse duggregnade det i 2 minuter. Idag är det 29 grader varmt och det blåser lite sydlig vind. Den nordliga vinden ska komma tillbaka på onsdag enligt surfarna som har stenkoll på vinden. Vädret i juni brukar vanligtvis vara kanon. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Lotta,
Vi är en familj som åker till Naxos ett par dagar, och tänkte lyxa till det lite med ett riktigt, riktigt bra hotell. Helst vill vi ha strålande havsutsikt, riktigt mysiga & fina rum, pool och bra service. Dvs hela klabbet. Har googlat men hittar inget som imponerar. Tack! |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|