Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-20, 16:25
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Sv: Grekiska sängar

Måste bara tala om att det här med att ta med sig madrass fungerar inte. Sitter just nu på Landvetter för att åka till Rhodos. Hade köpt med mig en madrass till sonen som bor där nere, men tji fick vi. Den var brandfarlig och vi fick lämna den på Landvetter. Jag vet inte om olika bolag har olika regler. Vi skall flyga med Airtours/Flyme.
Hoppas bara vi får tur med vädret.
Gammal 2006-05-20, 16:47
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Fy vad uselt av dom

Låter som en taskig bortförklaring tycker jag.......
i så fall finns det väl mycket som är brandfarligt, typ tygväskor!
Gammal 2006-05-21, 03:03
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Den var brandfarlig och vi fick lämna den på Landvetter.
Låter som en mycket märklig bortförklaring för att de kanske tyckte den tog för stor plats? En madrass brukar väl normalt sett inte självantända... Och skulle den kunna antändas av något på planet så har de, och passagerarna, ett mycket större problem...

Och med tanke på hur mycket parfym, deodorant och andra tryckbehållare och annat brandfarligt som finns i väskorna så är det rent löjligt att ens påstå att madrassen inte fick tas med pga brandfara, Jag tycker ni ska ta kontakt med bolaget när ni kommit hem igen och kräva att de fraktar ner madrassen fritt och gratis och levererar den till sonen... Hota annars med att pröva det hos KO. Det kostar inget ens...

Informera dem samtidigt att de ska vara glada att jag inte var där... Jag hade blivit vansinnig...

Jag blev i o f s av med ett par tändare på Kastrup för ett drygt år sedan eftersom man inte fick ha mer än en tändare i handbagaget. Det kan jag dock ha viss förståelse för. Man skulle kunna ställa till ett elände med några tändare om man hade sådana avsikter. Det var en ny regel och jag visste inte om den. Så i det läget var det bara att bita ihop och bita i citronen... Men att neka en madrass... Det är ju löjligt!

Peter
Gammal 2006-05-21, 10:43
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Stusse
Jag vet inte om olika bolag har olika regler.
Numer är det ofta olika regler beroende på vilken slags biljett man har. Lågprisbiljetter ger ofta mycket begränsade möjligheter till att ta med skrymmande bagage.

Men jag håller med om att det låter konstigt med madrassen och brandfaran.
Gammal 2006-05-21, 16:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Numer är det ofta olika regler beroende på vilken slags biljett man har.
Jag har aldrig sett någon annan begränsning än vikt och hur stort handbagaget får vara. Har du andra uppgifter?

Citat:
Lågprisbiljetter ger ofta mycket begränsade möjligheter till att ta med skrymmande bagage.
Skrymmande bagage som barnvagn, skidor, cykel, dykutrustning mm kan man få betala extra för. Men att påstå att man inte vill ta med madrassen för att den är brandfarlig är ett sådant dj...a nys så att jag går i taket! Och i normala fall så räknas bagaget på vikt och inte på volym. Airtours/Flyme borde skämmas!!!

Every day I have to add one more person (company) to the list of things I hate... Lätt travesterat från en T-shirt med "Kalle" jag köpte i Grekland för många år sedan... Och på den ser "Kalle" riktigt sur ut... Fast han är rätt fräck i sin snusnäsduk om huvudet och sina elakaste ögon...

Fast jag har bara kunnat använda den när jag åkt ensam till Grekland... Protester har inlagts... Märkligt...

Peter
Gammal 2006-05-21, 19:21
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Jag har aldrig sett någon annan begränsning än vikt och hur stort handbagaget får vara. Har du andra uppgifter?
Lågprisbiljetterna är ju bara möjliga om flygbolaget har så lite personal som möjligt för att genomföra flighten. Därför är servicen inskränkt på flera punkter, jämfört med fullprisbiljetter. Det handlar inte bara om att man inte serverar mat, utan även till exempel att barn inte får resa ensamma, rullstolsburna inte tas emot på vissa avgångar (har jag hört, har inte kollat upp om det verkligen är så, ska jag väl tillägga), man får inte ta med specialbagage, men kan få betala extra för vissa saker. På vissa biljetter får man endast ha handbagage.

När min dotter flög med en grupp till Schweiz förra vintern hade de en biljett som inte tillät att man tog med skidor, trots att de skulle på skidtävling. Vallateamet skulle nämligen ändå köra ner med en minibuss, och biljetterna blev billigare så. På samma plan fanns tre herrar som skulle till veteran-vm som gick samtidigt, men som inte var inbokade tillsammans med gruppen. De fick ta med sina skidor på sin biljett - men till en extra kostnad som var mer än dubbelt så stor som biljetten och då var de ändå tvungna att acceptera att flygbolaget ifrånsade sig allt ansvar för att skidorna skulle vara hela när de kom fram!

Har för mig att biljettreglerna brukar säga något om att flygbolaget förberhåller sig rätten att ändra dem utan att tala om det för den som har köpt biljett. Det skulle inte förvåna mig om det finns fler skillnader mellan flygbolagens olika biljetter och regler än man föreställer sig.

Om Stusse hade en lågrisbiljett förtäljer ju inte madrasshistorien, och dessutom var det ju inte det som var motivet till att h*n inte fick ta med den.
Att skumgummimadrasser snabbt flammar upp är ju iofs ingen nyhet.(Förmodligen var förpackningen till madrassen märkt med en sådan symbol.) Men det gäller ju även mycket annat som finns i resenärers väskor, så den motiveringen är märklig, helt klart.
Gammal 2006-05-21, 19:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Att skumgummimadrasser snabbt flammar upp är ju iofs ingen nyhet.(Förmodligen var förpackningen till madrassen märkt med en sådan symbol.)
Precis min tanke också. Men vem tusan vågar sova på en sån? (Nej jag är inte sängrökare, inte rökare över huvud taget )
Gammal 2006-05-21, 19:45
rickys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Precis min tanke också. Men vem tusan vågar sova på en sån? (Nej jag är inte sängrökare, inte rökare över huvud taget )

Inga problem. Bara att dränka den i vatten en timme innan sänggående
Gammal 2006-05-21, 19:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Vattensäng? Undrar vad Flyme säger om det
Gammal 2006-05-22, 01:08
Evie Evie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Skulle vara intressant att höra om grekerna i allmänhet har lika hårda madrasser i sängarna i sina bostäder som hotellsängarna.
Gammal 2006-05-28, 13:21
monica monica är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Evie
Skulle vara intressant att höra om grekerna i allmänhet har lika hårda madrasser i sängarna i sina bostäder som hotellsängarna.
Vi har IKEA madrasser och bäddmadrasser som inköptes innan vi flyttade ner och skickades med långtradare. Fanns inte IKEA här då.
Vägrade köpa säng härnere då jag vet vilka stenhårda madrasser som finns.

Många greker köper sängar och madrasser på IKEA numera men vad som förvånar mig är att de köper inte själva bäddmadrassen, vilket jag tycker är ofräscht med tanke på att man svettas mycket här på nätterna och bäddmadrassen kan man ju tvätta i maskin.
Men de är vana att ligga direkt på den stora madrassen.

Hästens säng, har också kommit till Grekland, men tror inte många lägger ut så mycket pengar på en säng.

Monica
Gammal 2006-06-02, 11:19
Eirini Eirini är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Evie skrev: Skulle vara intressant att höra om grekerna i allmänhet har lika hårda madrasser i sängarna i sina bostäder som hotellsängarna.[/quote]

Hej!

Jag maste saga att jag efter manga ars boende utomlands tycker att Svenskar ar ett mycket bortskamt folk som gnaller for minsta sak. Och detta med "Tank om alla skulle...." ar ocksa sa typiskt svenskt!
Denna trad om grekiska sangar ar sanslos!!!
Att ta med sej en madrass pa semestern har jag forstaelse for om det galler ett svart ryggproblem. Men i andra fall verkar det mycket overdrivet.
Jag sover i talt nar vi ar pa vandring och da ar det ett tunnt liggunderlagg som galler. Jag tror att det basta for kroppen ar en hard sang eller hangmatta.
Det finns ocksa en annan orsak till varfor en hard sang ar battre pa sommaren. Det ar varmt i Grekland! En mjuk sang med baddmadrass som formar sej efter kroppen blir som ett vatvarmt omslag.
Gammal 2006-06-02, 13:13
rickys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eirini
Denna trad om grekiska sangar ar sanslos!!!
Att ta med sej en madrass pa semestern har jag forstaelse for om det galler ett svart ryggproblem. Men i andra fall verkar det mycket overdrivet.

Tack!
Gammal 2006-06-02, 16:06
Elisabets avatar

Citat:
Evie skrev: Skulle vara intressant att höra om grekerna i allmänhet har lika hårda madrasser i sängarna i sina bostäder som hotellsängarna.

Svenskar ar ett mycket bortskamt folk som gnaller for minsta sak.
Eh? Vad är det för bortskämt med att undra om greker har hårda sängmadrasser?
Och vad i den frågan är det som är gnäll???
Gammal 2006-06-02, 16:51
rickys avatar

Citat:
Svenskar ar ett mycket bortskamt folk som gnaller for minsta sak. Och detta med "Tank om alla skulle...." ar ocksa sa typiskt svenskt!
Svensken får man alltid klaga på.
Undrar hur reaktionen hade blivit om man hade sagt "alla lata araber med vidrig kvinnosyn"? Jo, då blir man avstängd på livstid från forumet. Troligen blir man anmäld för hets mot folkgrupp och får dryga böter?
Men att häckla svensken är ju bara lite käckt och skoj
Gammal 2006-06-02, 17:02
Elisabets avatar

Jag avskyr alla kategoriseringar, oavsett om de gäller folkslag, kön, ålder, yrke, bostadsort, samhällsgrupp eller vad som helst annat. De är ALLTID missvisande och meningslösa, oavsett om det finns ett visst statistiskt underlag för dem eller ej.

Det är knappt så jag kan tänka mig att acceptera kategoriseringar typ "alla öldrickare gillar öl"
Gammal 2006-06-02, 17:06
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Eirini skriver Citat!
"Jag sover i talt nar vi ar pa vandring och da ar det ett tunnt liggunderlagg som galler. Jag tror att det basta for kroppen ar en hard sang eller hangmatta"

Jag har 20 års erfarenhet som massör och chiropraktor, dessutom en egen rygg som värkt sedan barnsben, diskbrocksopererad mm.

Att du skriver att en hård säng eller hängmatta är det bästa för kroppen tror jag inte att mina cirka 3000 patienter under åren vill hålla med om

Läs lite om ergonomi och anatomi så lär du dig snart att inte uttala dig så kategoriskt om vad som är bra för en rygg eller ej

MVH
Yeasou
Gammal 2006-06-02, 19:03
Eirini Eirini är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Hej Yeasou!

Las garna mitt inlagg en gang till sa ser du att jag skriver att jag forstar manniskor med problemrygg.

Jag har 20 års erfarenhet som massör och chiropraktor, dessutom en egen rygg som värkt sedan barnsben, diskbrocksopererad mm.

Ja, da ar vi tva som har problemrygg. Jag har gatt hos ett flertal massorer och sjukgymnaster som har forsokt hjalpa mej. En lakare radde mej till steloperation av tva kotor. Det enda som hjalper ar sjukgymnastik.

Läs lite om ergonomi och anatomi så lär du dig snart att inte uttala dig så kategoriskt om vad som är bra för en rygg eller ej.

Tack for ditt tips, men jag har last bade antomi och ergonomi och det ar darfor jag uttalar mej. Jag skriver inte att det ar bra med en hard sang, utan att jag tror att det ar bra. Detta galler framforallt for min egen onda rygg eftersom jag sover jattebra i en hard sang.
Gammal 2006-06-02, 20:23
rickys avatar

Har precis för två minuter sedan tejpat om ett extra lager plast runt madrassen som vi ska ta med till sambons rygg!

Vi blir hämtade kl 09.00, sedan bär det av till SANTORINI !!!!

Håller på att packa så smått och har tjuvbörjat på ölen.....

Kanske skriver några rader från Santorini?

Yeasou, Jag har skrivit ned dina tips i min lilla bok.

Senast redigerad av ricky den 2006-06-02 klockan 20:25.
Gammal 2006-06-02, 21:42
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Grattis Ricky! Oj va jag känner för hur du/ni känner det nu! Madrassen kommer din sambo att ha mycket glädje av. Kommer ni till Kamari så kolla upp hotell ARTEMIS, där finns det fina grejer att sova på!
Nu har man kanske mer än ett år kvar tills man får möta den sköna atmosfären i vårt semester/dröm/paradisland igen!
Hälsa från Ulf apo ti Suidia, om du kommer dit!
PK
Yeasou
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:26.