Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-24, 22:57
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Till slut

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg

Men vad som främst har förmedlats i massmedia är väl andra uppenbara missförhållanden i det grekiska samhället som inte går att bortse ifrån. Det handlar om skattesmitarkultur, korruption, nepotism mm. Företeelser som finns på alla nivåer och därmed alla greker har ett ansvar att rätta till.
Lägg därtill en överdimensionerad offentlig sektor där det dessutom förekommer de mest underliga förmåner och pensionsvillkor som utarmar ekonomi och välfärd. Om detta tror jag rapporteringen varit hyfsat seriös och de problemen går inte att blunda för.

Lars
Ja det var kanske just inte det som jag tankte pa, utan syftade nog mer pa det populara amnet om hur manga och konstiga bidrag som man far i Grekland och hur tidigt alla gar i pension etc. Det som jag stor mig pa mest ar inte att de tar upp de har sakerna, men att jag manga ganger upptackt att de ger felaktig fakta och att de overdriver sa in i norden. Sanningen ar den att ja, det ges manga bidrag och konstiga bidrag i offentlig sektor. Ja, det ar manga som gar tidigt i pension. Ja greker far 13 manadsloner. Men det ingen skriver ar att:
1) Det finns loner som bestar nastan enbart av bidrag. Dvs utan bidrag sa blir det ingenting over. Darfor i slutandan sa spelar det enligt mig kanske inte sa stor roll vad de kallas for (daligt system men men..).
2) Med sa liten lon som de flesta grekerna far (grundlonen ligger pa runt 700 Euro) sa skulle de inte klara sig utan sin 13:e manadslon. Sa det ar dumt tycker jag att hanga upp sig pa hur manga ganger om aret nan far betalt, det viktiga ar val hur mycket man far betalt sammanlagt?
3) ALLA GREKER JOBBAR INTE I OFFENTLIG SEKTOR! I privata sektorn ar sakerna helt annorlunda, forhallandena ar mycket daliga, dar har man inga formaner och jobbar valdigt mycket. Men tyvarr far de ocksa ta skit av alla nu, aven fast de jobbar hart.

Men ar det nan journalist som bemodar sig med att skriva detta?
Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 06:49
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Men ar det nan journalist som bemodar sig med att skriva detta?
Nej, journalister, när det gäller Grekland, har visat sig vara nyttiga idioter. Köper förmodligen färdiga artiklar från central och nordeuropa. Fördmar och föreställningar har odlats, smetats ut över alla greker.
Visst, fortfarande förbannad, fortfarande glad över motbilder som dyker upp då och då. Jag ber att få tacka!
Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 10:07
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Da jeg jobbet i Tyskland på 80-tallet så fikk vi også 13 månedslønner, men det blir ikke noen forskjell til slutt når det er årslønnen som deles på 13 og ikke på 12!
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 13:05
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
förklara vad du menade
Jag hade säkert kunna förklara mig 20 i 2 i natt efter det där kruset med vin som gick åt på Sotos igår med mina vänner, men idag sitter jag lika frågande som du!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 13:05
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Fyyy på dig Yanna! Du skulle gått o lagt dig utan att passera enterknappen!
Ursäkta, men dina sista två inlägg bidrar ju inte direkt till att höja nivån i forumet.
Främst Masse och Kimmen för en seriös diskussion om euron, om man tycker den är för avancerad kanske man ska nöja sig med att skriva i andra trådar.
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 13:06
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Ursäkta, men dina sista två inlägg bidrar ju inte direkt till att höja nivån i forumet.
Främst Masse och Kimmen för en seriös diskussion om euron, om man tycker den är för avancerad kanske man ska nöja sig med att skriva i andra trådar.
Erkänner....och håller med!
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 14:32
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag tycker du är förlåten Yanna, du bidrar ju med en hel del euro på plats och du delger oss andra med många fina inlägg om ditt liv där nere. Som f.ö. verkar vara trevligt långt in på nätterna
//maji
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 15:01
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Jag tycker du är förlåten Yanna, du bidrar ju med en hel del euro på plats och du delger oss andra med många fina inlägg om ditt liv där nere. Som f.ö. verkar vara trevligt långt in på nätterna
//maji
Tack Maji! Vad glad jag blir! Ja det är mycket trevligt här, även långt in på nätterna!

Yanna - som inte är 100% felfri - men till 99% iaf!
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 15:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

JA jag instämmer och småler.....och blir väldigt nyfiken på det goda vinet

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 07:05
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Jag tänker köpa euro och dra mitt strå till stacken i september!
Samma här. Och nyanserat ge bra med dricks.
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 10:50
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag tänker köpa euro och dra mitt strå till stacken i september!

Mats
Og vi reiser ned til Kreta i dag for å se på huset vi bygger der! Og som vi gleder oss til huset blir ferdig og om ganske få år så kan vi tilbringe så mye tid der som vi bare vil.
Svara med citat
Gammal 2011-09-21, 01:39
Kratylos Kratylos är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Så händer det till slut. Någon framför en avvikande uppfattning bland alla fördömanden och skuldbeläggelser. En klar och tydlig röst, en med ett visst mod.
Efterlängtat.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-...en-inte-passar

Höj dricksen!
Today (21/09) a greek translation of this article was uploaded in one of the popular news sites in Greece (and by far the most popular in Patras, www.thebest.gr).
The title of the article is

" Μας έβαλε τα γυαλιά η Σουηδέζα (άρθρο που πρέπει να μελετήσετε)
Μια ψύχραιμη και αντικειμενική προσέγγιση στην Ελλάδα του σήμερα
"

http://www.thebest.gr/news/index/viewStory/89765
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:16.