Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Asien

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-16, 21:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Resebyråer varnar för dödsmaneter

Vi såg en enda kubmagnet? på Chicken Island när vi gjorde en tvådagarsutfykt
från Bang Tao till Krabi. Den hade ett huvud stort som mitt och långa armar med lite rött längst ut. Hoptorkad låg den på stranden och sen fllöt den ut med tidvattnet. Äldsta barnbarnet ville fota för att visa på dagis men när vi hämtat kameran var den på väg ut med tidvattnet så bilden blev inte så bra.

Eva

P.S blir lite osäker om jag redan berättat om det här tidigare i tråden men då får ni ursäkta

Senast redigerad av Eva L den 2011-04-16 klockan 21:51. Anledning: tilägg
Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 12:01
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag funderade en del på det för de som blivit brända har ju haft så synliga skador, de har sett ut som om de blivit piskade med brinnande rem. Därför borde ju en ren okulärbesiktning kunna avgöra om den svenska kvinnan stött på en manet eller inte.

Men nu skriver Expressen att hennes man inte såg några tecken på yttre skador på hennes kropp.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg:
Citat:
Till "stingers" räknas ju också Irukandji, vilken är väldigt svår att upptäcka då den bara är 1 cm stor. Den har på senare tid påträffats i Thailand. Även dess stick kan vara dödligt men är svårare att dokumentera då symptomen inte upptäder i direkt anslutning till "sticket".

Denna lilla maneten Irukandji ger inga synliga skador. Tas upp i Aftonbladet idag.
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyh...icle8207409.ab

Min son, som för övrigt bor i Australien, har precis kommit tillbaka från en semesterresa till Vietnam (där ju en svensk kvinna blev bränd för något år sedan). Han frågade ortsbefolkningen om det fanns maneter men fick svaret att det inte var säsong för dom - vilket ju inte stämmer! Han höll sig till poolen. På sikt tror jag det är bättre för turismen att inte mörka utan att upplysa.

Många privatpersoner och dykfirmor försöker att själv dokumentera de olika fallen. Denna sidan hittade jag på nätet:
http://www.danasiapacific.org/main/r...jellyfish.html
Svara med citat
Gammal 2010-12-04, 08:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Det var inte irukandji som misstänktes när det gällde det senaste svenska dödsfallet utan den större kubmaneten, och den ger synliga skador.

Men enligt svenska UD så visar nu obduktionen att kvinnans död inte orsakades av manet! Om den uppgiften stämmer är det en bra nyhet för oss som är på väg till Thailand i vinter.
Svara med citat
Gammal 2010-12-07, 09:59
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Maneter - Hajar - Racerbåtar

Jag gillar att åka till Dublin i december. Ute är det regn, dimma, rått. Man går in på en pub och känner värmen. Har man tur kan man lyssna till livebandet som spelar "Fairytale of New York", och sedan sjunger alla med så golv och väggar skakar. Då får jag julkänsla!

Senaste veckan har inte bara maneter figurerat i pressen, nu kommer hajarna också. Idag läste jag om detta "hot" i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...icle8238050.ab

Helt OT men min mamma brukade säga: Välsignade ovisshet!
Det är väl så man får ta det........man kan inte förbereda sig för allt!
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 11:39
Eva Ls avatar

Kom hem igår efter en tvåveckorsresa till Bang Tao. På den fina stranden såg vi inga maneter alls. Vi var på den stranden nästan varje dag och försökte undvika att bada när tidvattnet var på väg in.

Vi gjorde en tvådagstur till Krabis ö-värld och på Chicken Islands strand såg jag och äldsta barnbanet en mycket stor uppfluten manet. Huvudet var stort däremot var det svårt att se hur långa armarna var då de var lite hoptorkade. Ljus manet med lite rött i armarna. Barnbarnet älskade badet med alla fiskarna och tyckte det var spännande att berätta för mamma, som var i Long Tailbåten med lillebror som sov middag, om den stora maneten.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 13:09
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Tur att ni inte såg fler maneter.

Vi funderade lite på Thailand ett tag. Väldigt svårt att veta precis vilket mål som passar en bäst när man inte varit i Thailand tidigare, men just Bang Tao var det som jag blev lockad av. Hur tycker du att Bang Tao är som resmål om du jämför med de platser du varit på i Thailand tidigare.
(Vårt mål med resan skulle vara att komma bort från kylan någon vecka, njuta av sol, värme och fina bad med klart och rent vatten - lugn miljö med trevliga små restauranger till kvällen.)
Vi övervägde också Nai Yang, men jag tyckte Bang Tao såg lite bättre ut.
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 20:17
Eva Ls avatar

Bang Tao är mycket fint tror säkert att ni skulle trivas där Marianne. Den långa sandstranden inbjuder till härliga promenader och vattnet är klart och fint. Efter stranden finns enkla serveringar där borden flyttas upp och ner beroende på om det är låg eller högvatten. Det är ställen där man kan gräva ner tårna i sanden och titta på havet. Vi bodde på Sunwing som i princip ligger på stranden. Mycket fint ställe och bekvämt när man reser med två små barn. Minsta barnbarnet sa idag att "jag vill inte bo här utan i Thai. Han är inte två än och förstår nog inte riktigt vad det innebär att resa. En dag på stranden satte han full fart efter en liten elefant som kom förbi med sina skötare. Mycket nytt för en liten.

Vi åkte en dag till Surin där jag bodde för några år sedan och det var ingen positiv utveckling som den orten genomgått. Stranpromenaden var igenbyggd och solstolar täckte hela den fina sandstranden. Det är mycket glesare mellan stolarna i Bang Tao.

Jag gillade Kata som jag besökte 2009 och Ko Lanta där jag var i feb i år men Bang Tao är kanske min favorit.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 21:10
inkfishs avatar

Så härligt det låter Eva, det verkar ha varit ett riktigt paradis för de små

-----

DN skrev om kubmaneten i dag - med vinkeln att hajskräcken i Sharm el Sheikh är överdriven, det finns värre faror i havet.

Artikeln tar upp mycket av det som nämnts i tråden: att kubmaneten verkar ha etablerat sig runt Thailand, att Thailand troligen mörkar dödsfall för att inte skrämma bort turister, att Australien är världsledande på att förebygga, att vinäger är bra att ha med på stranden - och att det fortfarande är mycket farligare att vistas i den thailändska trafiken än vid stränderna.

Länk till DN.
Svara med citat
Gammal 2010-12-20, 05:59
Eva Ls avatar

Den svenska guiden bosatt i Thailand sedan några år och som var med på vår organiserade tur till Krabi verkade inte särskilt kunnig om maneter överhuvudtaget. Det som var mest stressande på den resan var hemfärden med minibuss från Chalong till Bang Tao för trafiken den är jag verkligen mycket rädd för.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 21:07
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Enigma, kan du inte berätta lite om din rundtursresa i Thailand för oss?

Och för att inte hamna off topic kan jag rapportera följande på manetfronten under tiden 2 - 22/12:

Koh Lipe
ingen skymt av maneter

Koh Bulon Lae
inga maneter här heller (dock hade resorten en varningslapp uppe att man skulle "watch out for jelly fish"

Koh Ngai
den dag det blev pålandsvind kom det in en massa skräp - och maneter, men inte i några större mängder. De jag såg var kanske 10 cm i diameter och genomskinliga. Låg en större i strandkanten, den var mer rödaktig i mitten och såg ganska läbbig ut!

Karon beach, Phuket
likadant här, en dag med pålandsvind kom det in en del maneter i samma storlek som på Koh Ngai. Nästa dag var de helt borta igen.

Celbe
Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 12:17
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Enigma, kan du inte berätta lite om din rundtursresa i Thailand för oss?

Och för att inte hamna off topic kan jag rapportera följande på manetfronten under tiden 2 - 22/12:

Koh Lipe
ingen skymt av maneter

Koh Bulon Lae
inga maneter här heller (dock hade resorten en varningslapp uppe att man skulle "watch out for jelly fish"

Koh Ngai
den dag det blev pålandsvind kom det in en massa skräp - och maneter, men inte i några större mängder. De jag såg var kanske 10 cm i diameter och genomskinliga. Låg en större i strandkanten, den var mer rödaktig i mitten och såg ganska läbbig ut!

Karon beach, Phuket
likadant här, en dag med pålandsvind kom det in en del maneter i samma storlek som på Koh Ngai. Nästa dag var de helt borta igen.

Celbe
Under min rundresa och vistelse i Jomtien träffade jag aldrig på några maneter. Eftersom det finns intresse att beskriva min rundresa till Thailand så kan jag göra det i en annan tråd. Jag tänker beskriva dag för dag, lägga lite bilder och skapa ett album med en del bilder från den här resan. Det blir som ett resebrev i delar som t.ex. Arne brukar göra när han reser utomlands. Jag kommer att lämna länken till nya tråden när jag skapar den.

Enigma

P.S. Förresten hur skapar man ett album med bilder som alla kan se det på Kalimera?
Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 13:16
Eva Ls avatar

Jätteroligt om du skriver om resan. Jag har inte gjort några album och har inte mina bilder på någon hemsida så därför har jag inte visat något från min Thailandsresa.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 00:51
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jätteroligt om du skriver om resan. Jag har inte gjort några album och har inte mina bilder på någon hemsida så därför har jag inte visat något från min Thailandsresa.

Eva
Jag skriver om resan i den här tråden:

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=26001
Svara med citat
Gammal 2010-11-23, 15:23
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det är väl ett par hundra per år som omkommer i trafiken i vårt land. DET borde pressen skriva om, kan jag tycka.
Skojar du? Alternativt har du ingen lokaltidning? Där kan du vara rätt säker på att varje dödsolycka i trafiken i ditt område blir åtminstone en notis.

I övrigt kan jag rekommendera en prenumeration på Göteborgs-Posten. Där redovisas plikttroget olycksstatistiken i trafiken flera gånger om året, man får reda på om antalet döda ökar eller minskar, nollvisionen osv. Jag måste säga att jag är bedövande ointresserad

Nu googlade jag "trafikdödade i Sverige" och fick träffar på DN, svt, SR, Sydsvenskan, Dalademokraten, SvD, Hallandsposten.... osv.

Så jag undrar vad mer du kan begära?
Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 14:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Där kan du vara rätt säker på att varje dödsolycka i trafiken i ditt område blir åtminstone en notis.
Precis, en liten notis, är det endast alltsomoftast.

/NW
Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 16:31
inkfishs avatar

Om du lunchade på Mother India igår så bor du förmodligen i/kring Göteborg. GP har massiv bevakning av trafikolycksstatistiken, jag undrar varje gång vem som kan tänkas vara intresserad - men nu vet jag ju.

Manetdöden verkar dock inte vara en prioriterad fråga för GP så det är ju bara att välja tidning efter intresse.
Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 18:58
Netwolfs avatar

Citat:
GP har massiv bevakning av trafikolycksstatistiken, jag undrar varje gång vem som kan tänkas vara intresserad - men nu vet jag ju
Ja, det verkar det ju som om du läser den...
Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 19:19
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, det verkar det ju som om du läser den...
Ja, det är bara när jag vill läsa om mördarmaneter, sexpräster och nakenchocker som jag med förtroende vänder mig till Aftonbladet.

Apropå på det så hade de årets bästa rubrik tidigare i höstas: NAKNA TYSKOR VILSE I SKOGEN.

Det var tre kvinnliga naturister på besök från tyskland som gett sig på skogspromenad och villat bort sig, och eftersom de inte hade en tråd på kroppen hade de inga fickor att lägga mobilen i så de kunde inte slå larm. När de senare hittades var de oskadda - men frös.

Artikeln illustrerades med en lite suddig bild från en barrskog med tre pratbubblor: Hilfe! Hilfe! Hilfe! Jag skrattade i flera dagar. Vi ska vara rädda om våra kvällstidningar
Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 22:22
Netwolfs avatar

Ja, vi verkar ha hamnat lite OT i denna tråden. Jag tycker att vi därmed återgår till manet-spåret.

/Wolfen
Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 23:26
inkfishs avatar

Absolut

Jag har fortsatt plöja nätet efter manetfakta och hittat spridda skurar.

* Enligt Bangkok post ska drygt 5500 personer ha avlidit efter manetkontakt sedan 1954. Men: majoriteten är inte semesterfirare vid paradisstränder. Troligen är de flesta fiskare som fiskar vid mangroveträsk, kubmaneten trivs i bräckt vatten.

* Efter den svenska flickans död 2008 citerade norska VG lokaltidningen Matichon:

Matichon skriver nå at kubemanetene også er funnet i Nambor Bay på Phuket, Loh Samah Bay på Krabi, og på øyene Lanta og Phi Phi.
Kubemaneten, som også kalles box jellyfish eller sjøveps på norsk, har vært
svært sjelden i Thailand. I alle fall til nå.
- I løpet av bare ett år har vi funnet en masse kubemaneter i Andaman-havet. Tallet fortsetter å øke, og vi vet ikke hvorfor, sier Wannakiat Tubtimsang til Matichon.

* I mars i år överlevde en 9-årig svensk flicka efter att ha blivit bränd. En
svensk semestrande brandman räddade livet på henne genom att dra loss manetens tentakler från hennes ben och ge henne hjärt/lungräddning.

* I mars i år var en expert från phukets marinbiologiska center på studiebesök i australien, som har längre erfarenhet än Thailand av kubmaneten.

OT igen...

* i det här skannandet av nätet hittade jag också en annan jävligt otrevlig ryggradslös organism som hemsöker thailand: den svenska torsken. På ett stort och välorganiserat svenskt forum diskuterades livligt priser på flickor, huruvida det även fanns ryskor i Thailand och om de isåfall var billigare, om man fick ta med flickan ner till hotellfrukosten dagen efter och varför
thailändskor verkade sova så hårt morgonen efter när man ville fortsätta det roliga ...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:32.