![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Såna inkastare träffade vi på på Rhodos. De var envisa, tjatiga och ibland rent oförskämda när vi sa nej. Vi försökte på flera sätt, artigt, snällt, irriterat och till slut blev vi som ilskna bin. Min kompis tog till kraftuttryck på grekiska och först då gick de undan. Sen finns det de som är trevliga, hejar och pratar och accepterar att man säger nej: "Välkommen tillbaka en annan dag". Dit går man gärna senare... /Eva |
|
||||
|
||||
![]()
I Analipsi, Kreta finns inga inkastare. Däremot i Stalis och Hersonissos blir man tokig av alla som tjatar på en, och förstås pratar dom svenska. Jag väljer lätt en restaurang utan inkastare.
/Ulrika |
|
||||
|
||||
![]()
Mötte den perfekte "inkastaren" 84 på restaurang Oscar på Kos. Fick året efter reda på att restaurangägarna slog om honom. Värsta mötet med inkastare hade vi på Cypern och Limassol. hade inte hustrun hållt i min hörgerhand hade det blivit en upprepning av Ingos höger. Vi satte givetvis inte vår fot på detta stället.
Har sedan mött både o- och trevliga inkastare. Chras |
|
|||
|
|||
![]()
Ett annat tips är att göra som min lillebror. När inkastarna säger "Ella my friend" ser han dem stint i ögonen och säger: "I am NOT your friend". Effekten blir alltid densamma, greken gör en avvärjande gest och säger "OK, OK no problem". Sedan har han inga problem under resten av vistelsen.
|
|
|||
|
|||
![]()
... ochi, re hjelper også...
|
|
||||
|
||||
![]()
Nej, jag kan heller ej med dessa "Inkastare". Men, under vårens resa kommo vi oss att förvånas när det gällde rumsraggarna vid Naxos hamn.
De var prydligt uppställda på gatan vid sidan av piren. Vi fick förklaringen av vår Hotellägare att myndigheterna vid vite förbjudit rumsraggarna att som det hette "störa" turisterna. Det skulle visst bliva dryga böter eljest. Vad vi erfor skulle detta även gälla inkastarna utanför tavernorna. Det var tillåtet att stå inne på serveringens område och förklara menyn/svara på frågor, men ej aktivt söka bringa turisterna in på tavernan. Även här skulle brott mot denna regel rendera höga böter för tavernainnehavaren. Enligt regelverket räcker det med att en turist upplever sig störd, och anmäler detta tilll Turistpolisen för att böter ska utdömas. När vi var på Naxos nu i Juni kunde vi med egna ögon se att de nya reglerna fungerade till 100 % vad gällde rumsraggarna. Vi såg heller ej några aktiva inkastare vid tavernorna på hamnpromenaden. Men, detta kanske mera berodde på att det var försäsong?? Arne I tolvgradig mulen Umeådag Senast redigerad av Arne den 2007-07-09 klockan 09:50. |
|
|||
|
|||
![]()
Ljuv musik att höra Arne!!
![]() Lissi - något varmare i Lund |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hur det är nu i Kos stad vet jag inte men -01 var jag nära att klappa till en inkastare som fysiskt försökte släpa in kära hustru på krogen. //PO |
|
||||
|
||||
![]()
Kan inte komma på någon inkastare på Kalymnos
![]() Kanske det finns någon i Pothea men ingen som jag har råkat ut för ![]() Ännu en bra sak med Kalymnos ![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() //PO |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det enda stället jag mött "mindre trevliga" el iallafall märkbara, inkastare i Grekland var i Rethymnon, längs hamnen. F ö tycker jag _inte_ det problemet finns där jag varit i Grekland.
Lena*. PS. Således, Lissi, behöver du inte "bäva" för Naxos! ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det var hemskt förra sommaren på Kos. Aggresiva inkastare som lockade med billig öl.
|
|
||||
|
||||
![]()
På taverna Orea Karpathos i Pigadia är de serverande bröderna ett skolexempel. De hälsar sina gäster hjärtligt, stammisarna (som är MÅNGA) extra hjärtligt - men inte förrän gästerna redan är inne bland borden. Jag har aldrig sett nån av dem gå utanför och försöka locka in folk.
Och det behöver de inte heller. Varje gång jag varit där eller gått förbi har det varit fullt. Knökfullt. Stället har nämligen bra mat och då behövs inga inkastare. |
|
||||
|
||||
![]()
Instämmer. Vi gillar dem inte heller och det är som du säger bara stressande när man inte ens kan kika på menyn (ibland knappt passera) innan de drar i en.
En gång var det en inkastare som läste upp hela menyn för oss samtidigt som vi själva försökte läsa. Vad är poängen med det? Senast redigerad av inkfish den 2007-07-13 klockan 11:51. Anledning: långt citat |
|
||||
|
||||
![]()
På Skiathos var inkastarna knappt synliga...det var jätteskönt. Tror att det beror på att så många greker själva semestrar på ön så inkastarna behöver inte slänga sig på turisterna. Den enda som gick på var en grek-svensk som anade att jag och min blonda syster var svenskar....han började snacka svenska med oss...och vill förstås ha oss till sin restaurang...kände då att vill jag snacka svenska då hade jag stannat i Sverige. Vi gick inte dit. Nej Skiathos är den första ön där jag inte alls kändt mig besvärad av inkastare och min blonda syster tyckte det var skönt att för en gångs skull slippa få en massa uppmärksamhet just för att hon råkar vara blond (i Turkiet hade hon det jobbigt...kan det bero på de fördomar som finns mot blonda svenska tjejer...synd att en del svenskor lever upp till "madrass-ryktet" och förstör för de som har andra värderingar).
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|