Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-22, 15:15
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Minneskort till kamera

Intressant diskussion. Jag testade skillnaden mellan snabbt och normalt minneskort till min Konica-Minolta Dimage A-2. Använder Kingston CF 1 GB minneskort. Standardminneskortet jämförde jag med Kingstons extrema minneskort 40+ MB/s

Ingen markant skillnad, men då är det för mig så vist ordnat att kamerans inbyggda cache-minne ju tar över hanteringen från tagen bild till lagring på minneskortet. Jag testade nyss (till Hustruns ohöljda förvåning) att med standardminneskortet ta tio bilder på vattenkranen i köket inom loppet av fem sekunder med standardkortet. Gick utmärkt, men cacheminnet behövde ytterligare 10 sek för att föra de tio bilderna över till minneskortet.

Prisskillnaden minneskorten emellan förskräcka dock.

Kingston standard CF 1 GB kostar cirka 150 Sek medan extremkortet enligt
ovan på samma minnestal kosta det tredubbla.

Summeras: Har du bra cacheminne i kameran, då är minneskortshastigheten av underordnad betydelse.

Arne
Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 16:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag testade nyss (till Hustruns ohöljda förvåning) att med standardminneskortet ta tio bilder på vattenkranen i köket inom loppet av fem sekunder med standardkortet.
Underbar syn

Tack för hjälpen och bra info! Tack även till dig Nicke, några kort som lägger av på semestern ska vi INTE ha

Övar med kameran:

Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 19:52
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Kvalite är nästa övervägande, ofta få man ju vad man betalar för och eftersom även märkesminnen nu faller fritt i pris finns ju ingen anledning att snika. Är man ute och rotar på nätet och handlar på ebay så kan man ju iofs komma billigt undan men det förekommer fulmärkta kort där varken hastighet eller storlek stämmer och vad heter garanti på koreanska?

Batterier är minst lika nödvändiga, mitt ena originalbatteri (Panasonic) la ner totalt under semestern så jag fick tokspara ström (inte använda monitor) hyra stuga oftare för att ladda och tömma till pc. Har man en kamera med vanliga AA / penlight -batterier så kan man ju handla på macken men var f*n hittar Du ett "CGA-S002E/1B" , jo det heter så, i Blekinge eller på Karpathos en söndag?? Chansa inte på att Du klarar dig med ett!

//PO
Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 20:22
inkfishs avatar

Ok, ska skaffa ett batteri till.
Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 22:44
Mikke Mikke är inte uppkopplad

...här kan du kolla på batterier < http://www.batteriexperten.com/ > Ofta finns det "pirat-batterier" med mer Mha(kräm) än originalbatterierna.
Mikke
Canon Powershot A620
Canon Powershot S3 IS
Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 10:24
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Visst kan man handla batterier billigare än orginalet men men. Nikon råkade ut för att två av deras batterier blev överhettade då de laddades. Till saken hörde att man hade täckt äver laddaren vid båda tillfällena. Vad hände. Alla som var registrerade hos Nikon fick medelande om att deras batterier skulle bytas ut kostnadsfritt och så skedde. detta hade troligtvis inte skett om man hade ett "piratbatteri". När det sedan gäller kamror med typ AA eller AAA batterier blir i längden kostnaden hög om man ska använda vanliga batterier. Här kan man också skaffa uppladningsbara batterier.
Ett tips till alla som kör digitalt. INNEHAV ALLTID ETT EXTRABATTERI. Kör ned det ena innan Du byter och ladda sedan upp det.
När det gäller minneskort så har jag både en Microdriver och Compac Flash II. Märker ingen skillnad då jag fotograferar. Tänk på hur snabba våra gamla analoga kamror var.
Häls/Chras
Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 13:27
inkfishs avatar

Tack Mikke! Men jag är en fegis när det gäller piratgrejer och köper sällan det. En uppsättning patroner till min skrivare går på dryga tusenlappen men hellre det...
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 20:51
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Intressant detta med cacheminne som Arne beskriver - ja, om man har en kamera som mellanlagrar i ett snabbt och naagorlunda stort cacheminne, daa borde minneskortets hastighet inte spela naagon som helst roll.

Den kamera jag beskriver i mitt foerra inlaegg hade sannolikt inte cacheminne (kan dock inte testa eftersom aeven den kameran aer ett minne blott - jag har en daalig vana att raaka ha kameran i fickan naer jag vadar till en spaennande bukt bortom strandens slut, eller goer en bloet baatutflykt, har tyvaerr foerbrukat flera kameror paa dessa saett).

Personligen vaeljer jag dock hellre kamera utifraan optiken aen utifraan cacheminnets prestanda (aeven om jag kanske borde laegga till taalighet foer saltvatten som utvaerderingskriterium).
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 22:31
bon bon är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Fina kissar, våra 5 kattungar hemma har blivit 7,5 veckar och är så himla gosiga så det blir svårt att sälja dem.

Aropå kamera, ibland så längtar jag tillbaka till den gamla goda tiden då det bara fanns 2-3 saker att välja imellan, idag måste man lägga ner så mycket tid på att välja och när man sedan har valt färdigt så blir det ofta fel ändå. Min kamera äter batterier, bra bilder men efter 3 bilder är batten slut.

birgitta
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 22:42
inkfishs avatar

Jag var och tittade på extrabatteri till min kamera i dag, 599 spänn

Den kommer dock inte att tugga lika mycket som din, det har jag redan märkt. Värdelöst med kameror där batterierna laddar ur så snabbt.
Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 01:29
hbgfredde hbgfredde är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Ang minneshastighet så kan inte alla kameror utnyttja de snabbare korten iaf. Här är en länk till en sida där det diskuteras minneshastighet, och där kan man se att inte ens bra systemkameror kan utnyttja de allra senaste kortens hastighet. Och då kan man ju anta att inte kompaktkameror kan det heller.

http://terrychay.com/blog/article/co...-madness.shtml

Detta handlar dock om CF, men jag antar att det även bör gälla för SD

Sen kan det ju vara annorlunda när man skall föra över bilderna till datorn, då kan det ju ändå vara bra att ha ett extra snabbt kort om man har en snabb extern läsare t ex.

Senast redigerad av hbgfredde den 2007-07-26 klockan 01:48.
Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 09:03
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Tyvärr är det så att fabrikanterna tar fram snabbare och snabbare kort. detta har blivit ett försäljningagrej. Det är samma som med antalet pixlar på bildsensorn. det flesta kompaktkamror har samma storlek på sensorn men med olika antal pixlar. Tyvärr blir ibland resultatet att stort antal pixlar =mycket brus. Sedan kan man fråga sig hur många pixlar man behöver? Stora foto större antal pixlar.
Som synes är det i virrvar när man ska välja digitalkamera. Det bästa är att höra med vänner och bekanta hur de upplever sina kamror och sedan gå på detta.
Häls/Chras
Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 10:26
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

En av de viktigaste egenskaperna tycker jag är fördröjningen mellan avtryck och när bilden tas. Jag blev vansinnig på min första digitalkamera, särskilt om det var lite dåligt ljus, det tog en "evighet" typ en ½ sekund och barn, djur och allt annat som rörde sig hann lämna lokalen.

De flesta bättre kameror har i dag kommit ifrån detta, men testa att trycka av i ett mörkt hörn av butiken, bilden ska gå omedelbart.

Tyvärr är väl Megapixel ett ballare säljarord än "slutarfördröjning"

//PO
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:02.