Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-06, 21:17
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005
Standard Sv: Priskoll= 89 % ?????

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Agda, det här kopierade jag in från AB tidigare i tråden: : Prisindexet görs av ett brittiskt konsultföretag ECA på vårt uppdrag. De samlar in priser på ett 60-tal olika turistvaror på turistorter.

Indexet är gjort på turistorter, bor du inte på en sådan så har du naturligtvis andra erfarenheter.
Jag protesterar inte mot indexet som sådant, de gör sina undersökningar på sitt sätt.
Det jag vill peka på är att det är inte dyrt i Grekland om man håller sig borta från turistorterna. Jag får ofta frågan: Hur kan du bo där det som har blivit så dyrt?
Jag besöker också turistorter här i Grekland och håller jag mig borta från huvudgatan/stråket så kan jag både äta och handla billigt. Vill jag betala 1,5€ för en liter mjölk (till frukosten) i stället för 0,82€ så handlar jag på huvudgatan!
Svara med citat
Gammal 2007-07-06, 21:30
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Oavsett prisnivå så slår Grekland högst i vår/min längtan.........
Självklart blir det också prisförändringar i Grekland som i övriga Europa, men som några tidigare sagt vilket land skulle inte välja att ta in en vinst på turister?????
Dumma vore dom!
Så länge vi har råd med utlandsemestrar kommer vi att välja Grekland som resmål
Svara med citat
Gammal 2007-07-06, 21:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Agda - inte bara indexet, utan även de flesta kalimerors erfarenheter bygger ju på turistorterna. Vi är ju turister

Men att det har blivit dyrare överlag i Grekland - det är ju oomtvistat. Prishöjningarna efter euron var ju en stor debatt i Grekland när greken upptäckte att vardagslivet blivit så mycket dyrare. De enda som påstod att prishöjningarna var mindre var regeringen - konsumentorganisationernas undersökningar talade ett annat språk.

Och det är heller inte oss turister jag tycker mest synd om när det gäller grekiska priser, det är grekerna. Som det i sin tur blir ännu mer synd om turismindustrin tappar pga högre prisläge.
Svara med citat
Gammal 2007-07-06, 22:02
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Det är konstigt att jag inte märkt av någon speciell prisökning när € infördes. Det är heller ingen här som gnällt utan de prisökningar som varit är prisökningar som kommit med eller utan €. Jag håller inte med dig att grekerna tycker att det har blivit dyrt. De handlar också mer än någonsin. Man kan ju inte begära att priserna skulle stanna som det var tidigare under tex 90-talet. Priserna måste ju stiga här precis som i övriga världen och de har inte stigit mer än någon annanstans.
Sedan hör det till att grekerna ska "gnälla", det är aldrig riktigt bra som de själva säger.
Det går ju att handla billigt även som turist, som även jag är ibland.
Svara med citat
Gammal 2007-07-07, 13:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Agda - det finns säkert prisundersökningar som visar hur det är, och som ger en större bild än dina eller mina erfarenheter. Så är det ju alltid.

Jag håller med dig om "det grekiska gnället", dock. Det verkar höra till. Jag vet inte hur många år jag hört "i år värsta säsongen någonsin, hur ska det gå" - på öar där hus rustas upp, allt flottare ställen öppnar, bilarna ökar i mängder osv. Det där har aldrig gått ihop för mig.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:24.