Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-21, 21:59
mkh mkh är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006
Standard Sv: Väskfunderingar

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Primolut har fungerat klockrent på oss båda. Så snart man slutat ta dem trampar cykeln på som vanligt.
Nu har jag letat på nätet efter fakta runt denna medicin ett tag, hade ingen aning om att den fanns...
Själv har jag testat hormoner i olika skeden i livet, men alltid fått lägga ner försöket p g a olika biverkningar, mest humörrelaterade.

Jag har insett att läkare måste skriva ut medicinen - gör de detta för en så banal sak som semsesterresa?

Jag tittar nämligen förtvivlat i almanackan och ser att på dagen det står Arlanda - Aten är det också dags att starta om cykeln

Undrar varför det mest är kvinnor som är intresserade av denna väsktråd...

Själva tänkte vi prova och resa med en ryggsäck (troligen 40 liters) och en kabintrolley, mjuk. Barnen tar varsin 30 liters säck, typ vuxendagvandringssäck. Och polletera bara trolleyn med alla vätskor i, resten handbagage.
Förresten är jag också ARG över att jag måste skicka vätskor. Både jag och dottern tål inte parfymer, och hur lätt är det att i Grekland hitta parfymfri tvål, schampo, SOLKRÄM o s v om väskan skulle försvinna

/Marianne
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 22:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av mkh Visa inlägg
Nu har jag letat på nätet efter fakta runt denna medicin ett tag, hade ingen aning om att den fanns...
Själv har jag testat hormoner i olika skeden i livet, men alltid fått lägga ner försöket p g a olika biverkningar, mest humörrelaterade.

Jag har insett att läkare måste skriva ut medicinen - gör de detta för en så banal sak som semsesterresa?
Här behöver man bara ringa mottagningssköterskan så fixar han eller hon att läkaren skriver ut tabletterna. Jag minns inte om de ens frågade varför jag ville ha dem, men jag är ju så lagd att jag hellre förklarar en gång för mycket än inte alls, så jag sa det nog av bara farten Dottern var 16 år när hon fick dem och visserligen var det för att hon skulle till lervällingen O-ringen, men det ifrågasattes inte om hon kunde få dem.

Citat:
Jag tittar nämligen förtvivlat i almanackan och ser att på dagen det står Arlanda - Aten är det också dags att starta om cykeln
Man får bara tabletter för 10 dagar och man ska börja ta dem tre dagar innan beräknad mens. Det längsta man kan skjuta upp mensen är alltså en vecka. När jag slutade ta dem förra gången dröjde det tre dagar innan den kom, så jag antar att med lite tur kan man skjuta upp den i 10 dagar om man äter hela "kuren".
Detta innebär att om mensen är beräknad första resdagen och man ska vara borta två-tre veckor så kan man bara skjuta upp den så att den istället kommer mitt under resan. Pest eller kolera? Beroende på var man tänker åka kanske det är mindre dåligt att den kommer från början - eller så är det mindre dåligt att den kommer i slutet

Jag känner inte till om det finns andra preparat som man ta för att skjuta på mensen längre tid, eller om man kan få Primolut-Nor utskrivet för mer än 10 dagar. Har inte haft behov att ta reda på det, men det kan du ju kolla med en läkare.

Om du har varit känslig för hormoner tidigare så ska du kanske ändå tänka dig för ett par gånger. Eller rättare sagt: rådgör med en läkare om saken!

Citat:
Förresten är jag också ARG över att jag måste skicka vätskor. Både jag och dottern tål inte parfymer, och hur lätt är det att i Grekland hitta parfymfri tvål, schampo, SOLKRÄM o s v om väskan skulle försvinna
Man får ju ha mediciner i handbagaget även om förpackningarna är för stora. Borde det inte gå att få dispens för parfymfria produkter om man av medicinska skäl är beroende av att de verkligen kommer fram? Jag tycker du ska försöka ansöka om det hos flygbolaget!
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 22:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag känner inte till om det finns andra preparat som man ta för att skjuta på mensen längre tid,
Jo, det finns ett till som jag glömt namnet på nu. Men Primolut-nor är bättre, enligt min tjejkompis som är läkare.

mkh: jag har också haft problem med p-piller och sånt tidigare i livet. Men det här är inget östrogen, dessutom tar man det under så begränsad att jag inte tror att det är nån fara. Men kolla på fass.se, där fanns rejält med info om den.
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 15:38
inkfishs avatar

På väg till ett möte men lämnar en liten rapport om dagsläget:

Den mindre bagen har i dag bytts in mot en väska som är nästan exakt lik den här:

Min är dock mindre, rymmer 55 liter. Alltså inte mycket mer än ryggsäcken jag redan har men den är grymt bra inredd så jag tror den kommer att funka.

Riktigt stabil är den, med 5 års garanti. Enda minuset är vikten - 4.8 kg. Det är jättemycket.

Nu får vi se hur gammalt detta tredje inköp blir

Från ett molnigt Patmos föreslog Arne att jag skulle anpassa packningen efter väskan, inte väskan efter packningen. Men det vore ju alldeles för enkelt
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 15:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Här blir det ryggsäck på 50 liter av märket Everest. Sitter skönare och är större än min gamla Haglöfs. Ringde butiken och reserverade ett ex idag.
Väger nästan ingenting.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 16:12
inkfishs avatar

Det är precis vad jag har: en Everest 50 l. Den har hängt med bra och en enda detalj har gått sönder: spännet till avbärarbältet. Det är dock inte trasigare än att det går att spänna bältet ändå.

Jag uppfattar Everest som klart prisvärda
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 17:52
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Riktigt stabil är den, med 5 års garanti. Enda minuset är vikten - 4.8 kg. Det är jättemycket.

Nu får vi se hur gammalt detta tredje inköp blir
Den vikten är väl ingen fara jämfört med hur mycket resterande liter till den stora väskan skulle ha vägt.

Abi
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 18:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Den liknar min, fast det är inte samma. Säkert en bra väska!
Men... jag kollade på sajten som bilden kommer ifrån, och tycker det ser ut som att modellen heter Glow. Stämmer det? Det står i så fall att den som väger 4,8 kg rymmer 71 liter. Det låter iofs bättre än 55, men tänkte bara, ifall du behöver en anledning att byta den, så...
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 18:46
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

[QUOTE=inkfish;90819]Jo, det finns ett till som jag glömt namnet på nu. Men Primolut-nor är bättre, enligt min tjejkompis som är läkare.

Jag själv brukar använda Provera och den kan användas längre än 10 dagar!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 19:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Väskan på Inkfish bild liknar den jag åkte till Brasilien med i vintras.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 19:53
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Bilden på väskan är lika som min fast min rymmer 164 liter. De flesta frågar var väskan ska med mig!!Väskan ska ingenstans längre den är parkerad i förrådet och kommer troligen aldrig att användas igen.

Uffe
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:02.