Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-20, 18:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Väskfunderingar

Fast nog var det längesedan man bodde på ett ställe utan duschdraperi...

mrwalker: Hur är den att bära på ryggen då, i jämförelse med en vanlig ryggsäck?
Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 18:11
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Hur är den att bära på ryggen då, i jämförelse med en vanlig ryggsäck?
Ikke så verst, og bedre enn andre trillesekker jeg har sett. Den har et bæresystem som ihvertfall matcher mange rimelige ryggsekker. Pakker du ikke for tungt bør den fungere fint som ryggsekk (10-15 kg), men ikke for langtur/fjelltur. For tyngre oppakning (15-20kg) er det kun en skikkelig ryggsekk som duger.
Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 19:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
. Vi äger fem olika rullväskor och sex olika ryggsäckar (förutom säkert ett 20-tal småryggor!).
Hurra, ett helt nytt område för konsumtion. Jag vill också ha

Mer seriöst: tack för ett MYCKET matnyttigt inlägg, det ska jag fundera igenom ordentligt!

Ja, jag har varit och köpt en mindre rullis i dag, lite pinsamt att du skulle fråga för den är FÖR liten insåg jag när jag kom hem, den rymmer inte mer än ryggan så imorgon blir det ny shoppingrunda

Citat:
Ursprungligen postat av Myslo Visa inlägg
Som helt grön greklandsresenär (första resan bär av till Milos i juni) så måste jag bara fråga vad ni använder wettexduk och fönsterskrapa till??
mkh har ju redan svarat, jag vill bara understryka att på enklare pensionatsboende är fönsterskrapa HELT nödvändig om man inte vill spruckna fiskarhälar samt svarta blöta fotavtryck i hela rummet

Citat:
Ursprungligen postat av mrwalker Visa inlägg
Jeg har kjøpt meg en Osprey Meridian 28"/75L trillesekk.
Jag letade upp den och den var då en fantastisk säck! Rena rolls roycen, jag förstår att du är jättenöjd med den. Men för mitt blygsamma - och bekväma resande - vore det overkill med en så exklusiv säck. Lite som att köpa skidor som Pernilla Wibergs och sen hasa runt på trottoaren här hemma

Citat:
Fast nog var det längesedan man bodde på ett ställe utan duschdraperi...
Det har jag haft på väldigt få ställen under åren, faktiskt. Så jag släpar envist runt på skrapan.
Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 21:59
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, jag har varit och köpt en mindre rullis i dag, lite pinsamt att du skulle fråga för den är FÖR liten insåg jag när jag kom hem, den rymmer inte mer än ryggan så imorgon blir det ny shoppingrunda
Titta! Snart är du uppe i Elisabeths väsknivå
Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 22:05
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Janet Visa inlägg
Snart är du uppe i Elisabeths väsknivå
Usch, nu skäms jag nästan över alla väskor

Nej, allvarligt, mina två äldre ungdomar håller på med skidsport på juniorelitnivå som en del av er vet. Det blir många resor med VÄLDIGT mycket grejer som ska med. Att till exempel packa för två som ska tävla i en vecka i Ryssland i februari, det kräver väskor! Men de sex paren skidor och stavar får jag inte ner, hur jag än bär mig åt...
Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 22:10
bon bon är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Men de sex paren skidor och stavar får jag inte ner, hur jag än bär mig åt...
Inkfishs återlämnade väska verkade vara stor nog.

birgitta
Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 22:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Detta med fönsterskrapan förstår jag inte. Hur mkt skavalar ni i duschen egentligen? Har bott utan duschdraperi och visst blir det blött på golvet, men det löser man ju bara med att lägga ut en handduk. Piece of cake!
Sen håller jag med Elisabeth. Det var längesedan jag bodde på ett ställe utan duschdraperi.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 15:31
inkfishs avatar

En sak är klar: man får alltid mängder av bra råd på Kalimera

Kör på, det är jätteroligt!

Jag bor inte på charterhotell och har mycket sällan duschdraperi.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Hur mkt skavalar ni i duschen egentligen? Har bott utan duschdraperi och visst blir det blött på golvet, men det löser man ju bara med att lägga ut en handduk.
Aldrig att jag skulle offra en handduk på det! Att jag började med fönsterskrapa en gång i tiden beror på följande:

Bor alltid hyfsat billigt och har alltså hyfsat låg standard. Prioriterar saker som havsutsikt framför välutrustat pentry och lika välutrustat badrum.

Det gör att man ofta duschar HELA badrummet när man duschar. Trots att man tar SNABB dusch. Och avrinningen finns enligt nåt slags grekisk standard alltid på golvets högsta punkt. Alltså rinner vattnet aldrig undan.

På det här viset är jag alltid blöt om fötterna när jag kliver ur duschen. Med dessa blöta fötter går jag in i rummet där de lätt blir lite skitiga igen. Efter några vändor fram och tillbaka har jag då i regel svarta fotavtryck BÅDE i badrummet och rummet!

OM jag har en handduk att offra så lägger jag den just utanför badrummet för att kunna torka fötterna varje gång jag går ut. Funkar sisådär.

Och den uppmärksamme läsare som orkat ända hit ner bör nu belönas av insikten att fönsterskrapa är lika nödvändig på resan som passet är
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 15:36
Elisabets avatar

Citat:
Det gör att man ofta duschar HELA badrummet när man duschar. Trots att man tar SNABB dusch.
För att man tar en snabb dusch ska det vara. Duscha sakta med lite vatten så ska du se att det genast stänker mindre
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 15:38
inkfishs avatar

Jag kan duscha, jag lovar!
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 15:40
Elisabets avatar

Nåväl, duschskrapa kommer jag aldrig att ta med mig, lite blött om fötterna tål man väl
Däremot är skärbrädan oumbärlig!
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 17:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Vilket tokgäng man e-umgås med...
Fäste mig vid Birgittas tips om att handla i vanliga affärer. Gör det! Många gånger är priserna upptrissade på turiststråken. Att man inte kan språket betyder ingenting. Jämförpriser är inte vanligt, inte heller säkert att priset står på hyllkanten eller på grejen man köper, i så fall frågar man bara "på´så kostísi aftå´?
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 19:04
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Fäste mig vid Birgittas tips om att handla i vanliga affärer. Gör det!
Det är väl klart att man gör

Fördelen med det är att man sen under vintern kan ta fram saltet ur skafferiet därhemma och så är det grekisk text på förpackningen!

Nackdelen är att en del saker är hejdlöst dyrt! Tamponger är nog det värsta jag sett, det brukar jag ta med vad som behövs för styckpriset kan vara minst det dubbla mot Apotekets hemma.
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 19:38
Elisabets avatar

Primolut-Nor tar mycket mindre plats, skaffa det så behöver du inte byta väska
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 19:44
Elisabets avatar

Måste bara säga att jag är jäkligt nöjd över att ha lyckats vända tillbaka den här tråden till att handla om väskfunderingar igen
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 19:52
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Ja, jag är mycket imponerad!

Det är nästan så det borde finnas ett namn för den konsten. Ung. som något som sportkommentatorer använder. "Och här ser vi hur hon lyckades göra ett...!"
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 19:56
inkfishs avatar

Citat:
Primolut-Nor tar mycket mindre plats,
Har faktiskt övervägt det av skäl som har med migränen att göra - men det är inte helt självklart att jag vill mixtra med cykeln (läses lämpligen med långt y)
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 20:19
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Ni är bra roliga. Och helt klart är att väskdiskussioner alltid lyckas bli långa här på Kalimera.
Jag tror att det finns lika många packningar som det finns resenärer - ingens väska ser nog likadan ut inuti.

/Janet som just bytt ut rullväskan mot en ryggsäck (efter att ha släpat rullväskan i snöslask och grus hur långt som helst... vad det nu har med Greklandsresor att göra)
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 21:20
Elisabets avatar

Citat:
Har faktiskt övervägt det av skäl som har med migränen att göra - men det är inte helt självklart att jag vill mixtra med cykeln (läses lämpligen med långt y)
Påvekar det migränen positivit eller negativt alltså? Jag har lyckligtvis ingen erfarenhet av just det.

Däremot har både jag och dottern använt primolut ett par gånger - trots att vi vanligen är näst intill tablettvägrare i andra sammanhang. Jag tillhör dessutom dem som aldrig (!) har tillfört kroppen hormoner på något annat sätt.

Primolut har fungerat klockrent på oss båda. Så snart man slutat ta dem trampar cykeln på som vanligt. Helt klart värt det vid semester och - i hennes fall - vissa tävlingar.

Och så är det billigare än tamponger
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 21:26
inkfishs avatar

Min migrän är hormonrelaterad, troligen är det östrogendippen innan mens som triggar den.

Därför funderade jag på att skjuta upp mensen för att slippa migrän. Men dels vet jag inte om gulkroppshormonet i Primolut-nor OCKSÅ påverkar min migrän negativt, dels tog jag aldrig reda på tabletterna stoppar östrogendippen eller bara blödningen. Dessutom stötte jag på folk som fått besvärliga blödningar av den och det var ju inte riktigt meningen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:25.