Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-13, 11:11
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005
Standard Sv: TAVERNATIPS TACK!

Ta en dag och åk till Koroni, det finns tre vägar att välja mellan med helt underbar utsikt. Först blir det Methoni som är värt ett besök med fästningen som har "släktskap" med Karlsborgs fästning. Ta sedan vägen över Evangelismos (den gamla vägen) eller vägen utmed havet till Finikounda. Stanna gärna och ta ett dopp vid någon av de underbara stränderna. Därefter kan ni ta vägen över Charokopio eller Chrissokeleria (båda vägarna så får ni en osannolik utsikt när ni når toppen på berget med hela Kalamatabukten med Tagosbergen i bakgrunden) eller så håller ni er till nya vägen utmed en dal. Väl framme i Koroni så har ni fästningen, hamnen m m. Det finns en liten grilltaverna som har en Gyros kiosk på gatan som börjar vid Supermarket (den största) och gå söderut. Pröva deras Gyros med cremagarlic sås!
Glöm inte att åka åt andra hållet en dag, till lagunen!

Mot Kalamata i byn Kazarma går vägen ner till vattenfallet, tydligt skylltat.

Det finns mycket mycket mer!

Det finns gott om bra tavernor runt hamnen och på torget, vi har ännu inte sprungit (på 6 år) på någon som varit direkt dålig.
Svara med citat
Gammal 2007-05-13, 17:08

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Det finns gott om bra tavernor runt hamnen och på torget, vi har ännu inte sprungit (på 6 år) på någon som varit direkt dålig.
Jag var lite otydlig där, ser jag. Detta gäller Pilos!
Svara med citat
Gammal 2007-05-13, 18:00
frank frank är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Tack för alla tips på så kort tid!undrar om det finns ngt supermarket i Pilos samt om Kalamata är värt ett besök,fortsätt gärna berätta om mer om Maniregionen o även resten av Peloponessos mvh FRANK
Svara med citat
Gammal 2007-05-13, 18:47
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Kalamata är en storstad med mycket mycket trafik och buller.
Själv tycker jag inte så mycket om att besöka staden ,men vill man shoppa så hittar man här det mesta.
Anneli
Svara med citat
Gammal 2007-05-13, 19:19

Jag tycker det är kul att besöka Kalamata! Handlar mest i den gamla delen och äter gärna lunch på SeaFront.

I Pilos finns Atlantiksupermarket (mitt i centrum) och ytterligare en på vägen mot Methoni (den har nästan Lidl priser) som har öppet heladagen. Det finns flera grönsakshandlare, apotek, bagerier, slaktare m m. Det är en stad.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:53.