![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jättebra inställning - den enda vettiga!
Min yngste son föddes med allergiska symptom. Det förvärrades av att jag åt vanlig mat när jag ammade, så jag övergick helt till lågriskdiet under några månader. Sedan fick han enbart sådan mat under lång tid, men allt eftersom började vi prova oss fram med olika livsmedel och det visade sig att han tålde det ena efter det andra. Slutligen var det bara några livsmedel kvar som han inte kunde äta. Bland annat fick han utslag av vissa mörkfärgade produkter. Jag läste innehållsförteckningar, jämförde och analyserade och kom fram till att det måste vara sockerkulör E-någonting han inte tålde. Fast ändå var det något som inte stämde... När vi träffade hans läkare hoppades jag att hon skulle komma med svaret, så jag redogjorde för mina slutsatser. DÅ GAV HON MIG DET BÄSTA RÅD JAG NÅGONSIN HAR FÅTT!!! "Sluta fundera på det" sa hon "Man kan inte förstå sig på alla allergiska reaktioner, det kan vara korsreaktioner av olika ämnen som han tål var för sig, det kan vara en viss krydda som ger en reaktion när den blandas i ett visst livsmedel - och dessutom förändras allergierna med tiden och allmäntillståndet, så innan du har lyckats klura ut vad det är han inte tål så har det kanske vuxit bort". Det var så oerhört klokt sagt, så därför blir jag så glad när jag hör att ni resonerar så vettigt: bara hon inte äter det ni märker att hon reagerar på så går det ju bra! Fundera inte på vad det är i livsmedlen hon inte tål, och grubbla inte på tillsatser av olika slag, det hjälper ändå inte henne! Ge henne det hon kan äta och undvik det hon reagerar på. Med tiden kommer hon säkert att kunna äta mycket mer än nu, om ni bara sköter allergin. Min son har så gott som inga symptom på livsmedelsallergier längre, så det finns hopp! Måste också säga en sak om tomater. Så bra att ni har hittat sorter som hon tål! Alla allergier är ju en reaktion på proteiner, och sådana finns det tusentals olika av. Olika sorters tomater innehåller olika proteiner och det är därför det är vanligt att allergiker kan äta vissa tomater men inte andra. Det har alltså inte med att de är rena och ekologiska att göra. Jag tillhör själv de allergiker som kan äta de flesta vanliga tomater, men inte kvisttomater och inte heller farmors egna midnattsolmogna och garanterat obesprutade hemoldade tomater, samt har några gånger reagerat på tomater i Grekland. De innehåller helt enkelt fel sorts proteiner för mig. Har ni förresten testat om dottern kan äta kvisttomater? Det skulle kunna gå eftersom de och "vanliga" tomater har olika proteinsammansättning. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Men i det här fallat måste det ha något med färgen och solen att göra. Alla sorters gula tomater går bra (det är samma sak med paprika). De äts i brist på annat, men uppskattas inte så. Vi hade en buske röda tomater här hemma i somras. Hon åt från den med god aptit utan ont, men de sista som vi tog in och lät mogna i köksfönstret på höstkanten fick hon jätteont av... ![]() Annars håller jag med dig Elisabet - Det är enklast att låta bli färdiga köttbullar o s v. Dessutom får hela familjen hälsosammare mat, inga härdade vegetabiliska fetter här inte (ibland tror jag att det bl a är sådana hon inte tål). I hennes vanliga kommunala skola som hon slutade i somras hade hon inte kunnat äta utan medicin - all skolmat är ju prefab i normala fall. Men, tack och lov så har vi flyttat henne till en Waldorfskola, dår får hon hemlagad vegetarisk mat, fungerar jättebra utom vissa livsmedel som hon får låta bli. ![]() /Marianne |
|
||||
|
||||
![]()
När man reagerar på färdiga köttbullar och annat "färdiglagat" är det oftast sojaproteiner man reagerar på. Sojaproteiner är en mycket vanlig tillsats som används både som proteinberikare, smaktillsats och förtjockningsmedel. Det är mycket allergent och har orsakat dödsfall bland allergiska barn i Sverige, något som ju annars tack och lov är ovanligt.
Att hon skulle reagera allergiskt mot fetter låter otroligt i mina öron. En allergisk reaktion är alltid en reaktion mot proteiner som sagt, och fett kan väl inte innehålla protein (?) När jag och senare sonen enbart åt allergisk lågriskdiet var fett (i vilken form som helst) en av de saker det var viktigt att vi tillförde för att inte få näringsbrist. (En del vitaminer och spårämnen kräver ju fetter för att lösas upp i kroppen.) Däremot kan fetter kanske orsaka någon annan slags reaktion, något som nog bör undersökas och diagnostiseras i så fall. Röd färg i bär, frukter och grönsaker är mer allergen än andra färger. Det är väldigt vanligt att allergiker kan äta saker i annan färg, men inte de röda. När min äppelallergi bröt ut för 20 år sedan var det till att börja med bara röda äpplen jag inte kunda äta, gröna däremot tålde jag i några år innan jag även började reagera på dem. När det gäller tomaterna så kom jag att tänka på en sak när jag hade skrivit förra inlägget: kvisttomater är ju inte en egen sorts tomater, utan vissa sorter lämpar sig att skörda på det viset, i hela kvistar. En sak har de dock gemensamt; de måste vara riktigt mogna innan man plockar dem. När man odlar tomater hemma låter man dem ju ofta mogna ordentligt innan man plockar dem och jag skulle tro att de tomater man får i Grekland under sommaren ofta är plockade ordentligt mogna. "Vanliga" tomater som man oftast köper i affärer är däremot för det mesta plockade omogna för att inte bli övermogna under transporten. Det KAN vara så att tomater utvecklar fler/andra proteiner i slutet av mognadsprocessen. Det förklarar i så fall det som hände med era hemodlade tomater och att hon inte reagerade på tomaterna i Grekland! Det stämmer också in på mönstret i min tomatallergi. Måste försöka kolla upp detta...! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vilka dödsfall pratar du om? Mellan 1993-1996 dog 4 barn av sojaprotein de var även allergiska mot jordnötter och hade astma. Var hittar du statistiken för 1997-2007? Jag har inte hittat någon efter 1998. Sojaproteinet som används som förtjockningsmedel heter sojalecitin och är en manipulerad protein som många sojaallergiker tål. Vore tacksam om du kunde utveckla "smakförstärkare", den enda jag känner till är E621 och vad jag vet så tillhör inte E621 sojafamiljen. birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns mycket bra allergiinformation på webben. Detta är hämtat från ICAs hemsida:
"Soja används i en rad olika produkter både som smakförstärkare och för att ge bättre hållbarhet, önskvärd konsistens och högre proteininnehåll. Soja förekommer i produkterna som sojamjöl, sojaolja, renframställt sojaprotein och som sojalecitin." Läs gärna resten av sidan http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...&viewid=746247 som ger bra information om allergi mot soja och om soja i livsmedel. (Det enda jag tycker de uttrycker fel är att de skriver "extremt känsliga" på några ställen där det hellre borde stå "en del allergiker".) De tillsatser som räknas som smakförstärkare har nummer E620-E640. Natriumglutamat uppmärksammades ju väldigt i media för några år sedan, men jag tror inte att det egentligen är den tillsats som orsakar flest allergier. Är dock inte helt säker på detta. Förutom "smakförstärkarna" finns det även flera andra tillsatser som används för smakens skull men som kategoriseras som annat, till exempel sötningsmedel, syror och aromämnen. Citronsyra är ett exempel på sådana som inte sällan ger allergiska reaktioner, även hos personer som inte är citrusallergiker. Info på livsmedelsverkets hemsida om tillsatser: http://www.slv.se/templates/SLV_Page...a%20tillsatser Enligt www.allergi.nu var elva av tolv kända fall av dödsfall hos barn och unga med astma orsakade av soja, jordnötter, nötter eller mandel. Det är vanligt att man är allergisk mot några eller alla av dessa ämnen. Det handlar naturligtvis om allergisk astma. Annan astma orsakas ju inte av livsmedel. Sidan uppdaterades i november 2004. Det står inte när dödsfallen har skett. På samma sida http://allergi.nu/allergi/soja/ står också att sojaprotein även "misstänks förekomma i en del konsistensgivare (förtjockningsmedel) som E 410, E 412, E 413, E 414 och E 417" som alltså egentligen är gjorda på andra växter. "Sådana förtjockningsmedel används i bl.a. marmelad, yoghurt, dressing, fisk- och köttprodukter och glass" står det sedan. Att många allergiker tål sojalecitin är ett bra exempel på det som är så vanligt när det gäller allergier: man reagerar på livsmedlet i en form, men inte i en annan, till exempel när det är uppvärmt. Detta beror på att proteiner bildas, förändras och förstörs så lätt. Minsta lilla kemiska process kan göra att man plötsligt tål eller inte tål ett visst livsmedel. Men det som gäller en allergiker behöver inte gälla andra. |
|
||||
|
||||
![]()
Varje gång jag älskar så rinner och svider det i mina ögon.
Doktorn tror att jag möjligen är lite allergisk mot pepparspray. //PO ![]() |
|
|||
|
|||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
PO, det finns säkert någon behandling för dig också
![]() Men du, snacka med polisen så de inte råkar använda pepparspray mot dig, det skulle ju kunna vara förödande ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Soyateorin tror jag på, "vanlig" soya på flaska får hon både ont i magen av och "astmahosta" och så lite smakförstärkare att toppa med så täcker det säkert in det mesta.
Men det är mycket enklare att bara låta bli, man får uppfinna egen snabbmat. Broccolisoppa gör jag på 15 min.. Precis som du skriver Elisabet, när man väl listat ut exakt vad det är uppstår någon annan variant... Men om nu inte härdade vegitabiliska fetter är problemet hur förklarar man att hemgjorda poatisprodukter i ugn går jättebra, men inte pommes frites på typ Macdonalds ![]() Tack för allt intresse! /Marianne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag kan ge ytterligare ett exempel från mig själv. Jag reagerar väldigt lätt på nötter. Kan inte ens peta på en nöt eller ett nötskal utan att det börjar klia i fingrarna. Skulle jag råka få minsta lilla nötbit i munnen sticker det direkt i tungspetsen och om jag sväljer en nötbit så sväller slemhinnorna i svaljet på en gång. Men jag kan äta nougat, nötmassa om den är kokt och kakor med nötter om de varit med i ugnen och inte gräddats under väldigt kort tid. Jag kan inte äta mandel, men jag kan äta mandelmassa (om det inte är pollensäsong då korsreagerar jag på den) och om den har legat en stund i glögg så den har värmts upp lite. Allt detta har att göra med att proteiner förändras av värme och de förändras olika beroende på hur länge de utsätts för värme. De förändras också när de kommer i kontakt med vissa andra ämnen. Det är (bland annat) detta + att man reagerar olika beroende på hur nedsatt man är av andra allergier just då, som gör att det är omöjligt att helt förklara sina allergier. Men som sagt, man lär sig vad man ska undvika och om man bara gör det, så är det inte otroligt att allergierna försvinner så småningom eller förändras. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Vi kan inte köpa en standardpåse pomes frites i frysdisken - då får hon garanterat ont i magen, men göra egna i ugnen går bra... Det är därför jag tänkt att det har med fettet att göra, även om jag borde ha kommit i håg att det handlar om proteiner. Men jag antar ett prefabpommes - vare sig man köper i frysdisken eller äter på snaabbmatsstället, görs i högre temperatur eller dyligt. Tänk så mycket god potatis (med bara lite mertid) vi får här hemma p g a det här ![]() /Marianne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() I Grekland blandar de ju sällan (aldrig?) nötter i maträtter, men i Frankrike förra året fick jag vid ett par tillfällen nötter i maten utan att det hade framgått av menyn. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tänker inte fortsätta debatten, jag bara noterar att du har andrahandsinformation.
birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men det är ju lätt att kontrollera att uppgifterna kommer från Livsmedelsverket och docent Hans Formgren är ju en av Sveriges kunnigaste på allergifrågor, ofta anlitad för att svara på sådana. Om du har tillgång till nyare kunskap och forskningsrön så tycker jag du ska berätta. Jag är mycket intresserad. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag tycker att läsningen och länkarna är mycket informativa. Eva |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|