![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Steker på några ägg, småkorvar, bacon. Lägger det i en plastburk med lock. I nästa burk blir det tomater, gurka rödlök. Stannar på vägen till strander och inhandlar bröd. Framme vid stranden blir det en macka med salig blandning, mums! Sen brukar jag ha med mig, nescafé, socker, mjölk, plastmuggar, sugrör samt en frappévisp! Ni som har gjort egen frappé i plastmugg vet hur det låter när man stoppar ner vispen i muggen. De som ligger på samma standhalva som oss sätter sig upp och kolla vad ljudet kommer ifrån, jag kan sägga att det låter som något helt annat! Ibland har vi lyxat till oss med is i frappén också. Konstigt det där med att inte frappén smakar lika gott hemma som i grekland, vad kan det bero på? Någon som vet?
|
|
|||
|
|||
![]()
Nescafeen du kjøper i Hellas til å lage frappé med, er ikke den samme som vi har hjemme. Pleier å kjøpe noen bokser med hjem til Norge, de veier jo ingenting. I tillegg er boksemelken viktig for å få fram den rette smaken.
|
|
||||
|
||||
![]()
Men framför allt beror det väl på VATTNET. Det smakar ju helt olika i Grekland och Skandinavien.
|
|
|||
|
|||
![]()
Vannet, tja... Når jeg lager frappé hjemme i Nafplio bruker jeg flaskevann, som jo smaker omtrent som "norsk" vann. Synes ikke det er merkbar forskjell på frappeene jeg drikker på greske kafeer, hjemme i Nafplio og hjemme i Stavanger, når jeg på sistnevnte sted bruker gresk Nescafé og boksemelk.
Men hvis jeg lager frappe i Stavanger med "norsk" Nescafé og vanlig melk, blir drikken noe helt annet. Gresk kranvann er jo ikke det samme overalt heller. I Athen er det nærmest udrikkelig, mange steder (som her i Nafplio) er det ok, mens i Makedonia, for eksempel, smakte det som kildevann! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Elisabeth, Det tror jag att mycket hänger på, just vattnet. Håller inte med Admirala om att vattnet i Aten skulle vara odrickbart. Lite mera klorsmak, men det vänjer man sig vid. Brukar alltid ha flaskor med vatten i kylen och när vattnet är riktigt kallt smakar det som i Stockholm. Monica |
|
||||
|
||||
![]()
Vad som är gott eller odrickbart är ju en smaksak.
Jag gör inte frappé men jag gör kaffe med kranvatten och kaffe ur samma burk i Grekland och när jag kommer hem - och det får inte samma smak. Det finns ingen annan rimlig förklaring än att det beror på att vattnet smakar olika. Senast redigerad av Elisabet den 2007-03-10 klockan 11:56. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|