![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag tillhör inte dom som stör mig på att folk pratar och skriver som de vill och kan, men en sak som jag ändå har lite svårt för är genitivapostrof som ju inte bara är totalt osvenskt utan också fullkomligt onödigt, alltså till exempel Anna´s resa, Kalimera´s vänner, språkpoliser´s irritaion. HUH !
|
|
||||
|
||||
![]()
Varför är det helt osvenskt? Det är ju bara ett litet streck.En liten accent .Om det inte är svenskt varifrån kommer det ?Tyskan?Och hur skulle man skriva om inte genitivapostrofen fanns?Härligt! Jag känner mig som om jag satt i skolbänken för 70 år sedan , total regression men ändå en undran/ magnus
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag har en helt annan fråga.
Varför stavar man ord som uttalas å med bokstaven o? Tex kontakt, junior, också, protokoll, kom osv osv. Katerina |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() Senast redigerad av Elisabet den 2007-02-21 klockan 22:06. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har läst alla inlägg och det är så många bra tankar och frågor ang.det svenska språket.Ord i tal,skrift och dialekt.
Jag måste få fråga er "Stockholmare" från vår kära huvudstad ,varför säger ni " då ra" efter nästan alla meningar? Vad betyder det? Jag bara undrar.... ![]() mvh pia-marianne |
|
||||
|
||||
![]()
Ja visst är det irriterande! Det är inte alla stockholmare, som säger så. Det är mest i vissa kretsar det är vanligt, särskilt bland dem som jobbar med människor, förskollärare t.ex. Det är bara en "utfyllnad" och betyder egentligen ingenting. Ett jargong-ord skulle jag vilja kalla det.
|
|
|||
|
|||
![]()
En fråga till: den dryck som utvinns ur apelsin kallar ni "joos", vi kallar den juice (uttalas som på engelska).Är detta "joos" också ett av språkrådet accepterat ord? Skrev jag det korrekt i så fall?
Hälsar Ypsilon, som inte fikar eller tar en macka med joos utan fortsättar prata som ett mumintroll! |
|
||||
|
||||
![]()
Vi säger mycket riktigt jos, helt enkelt en försvenskning av engelska. Förr skrev vi enbart juice, numera är jos lika korrekt men jag ser sällan nån som skriver så.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Igår var det förresten den Internationella modersmålsdagen. Synd att vi missade att fira det i den här tråden ![]() Jasså ink, ser du det sällan. Jag får väl börja skriva det oftare då ![]() Senast redigerad av Elisabet den 2007-02-22 klockan 11:38. Anledning: Tillägg efter samtida inlägg |
|
||||
|
||||
![]()
Saxat från NE:
juice [jo´s] subst. ~n [jo´sen] ~r [jo`ser] äv. jos ~en ~er ORDLED: juic-en, jos-en R ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tänk att det där med jos kan vara störande sett österifrån......
Om det är ok med tejp och meil (som alltså skrivs som det engelska uttalet) borde det ju vara djuus och inte jos. Eller? Ypsilon |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Djulia? Vad har hon med jos att göra, jag bara påstår att ord som tejp, meil. rejv och jos är försvenskningar av engelska ord därför (i regel) stavas på svenska som det engelska uttalet, förotom jos.
Ypsilon, från djulgubbens land |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har förresten ett skämt om jos: i Finland säger man jolgransjos
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Någon bättre vits i minnet? Vi har flere roliga historier om ER svenskar, jag tror västra flanken, dvs Norge även har det. Dessutom har vi ju våran Pekka i finskot, Norrmännen känner bra till honom. ( Saklig självkritik och att förstå att ha roligt även åt sig själv är endast bra för själen, har "moderlandet" glömt det? ). HaDe. en liten kommentar var väl på plats? det där med joos eller djoos kan ni sedan använda i Stockholm...eller, då-ra, dessutom har ni ju doijor, macka, semla osv....som ingen vet vad de är, så där på riktigt? (ps, Elisabet: när man läser vad du skriver så kommer man obönhörigt till slutsatsen att du int vet et juta vad du skriver! men skriv bara det kan ju vara ack så "mysigt".) Senast redigerad av go-north den 2007-02-23 klockan 20:28. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Oups! Ser ut som om det kan bli rolig helgläsning här ![]() ![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Hahaha...herregud, vad går folk på????
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Helén- som tills för några år sedan var helt övertygad om att "alla" visste vad "bamba" "svale" och "tapp" är för någonting. |
|
||||
|
||||
![]()
Tänk när det började gå upp för mig att var jag än kom så var det ingen som förstod hur jag använde ordet "jämt"... Här hos oss använder vi det istället för " bara"... ex. jag ska jämt gå på toaletten innan vi kan gå...
Folk undrade varför jag skulle göra det hela tiden.... ![]() Malin |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|