![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vesst ärä...
![]() Malin |
|
|||
|
|||
![]()
En riktig rysare för mig är när människor inte kan skilja på risk och chans. För mig är det uppenbart vad som är negativt och vad som inte är det.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() // Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Hur är det med "ejengtligen"
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vurpen i Åmål !
![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Voilá , ett par till älsklingar: "Jag älskar att SPENDERA min semester i Grekland".
"Går det bra att VÄNTA KVAR"? Häpp! |
|
|||
|
|||
![]()
Strategi=konst eller metod att föra krig
Taktik=konsten att effektivt använda stridskrafter Läste jag någonstans att SAOL definierar orden. ![]() Lena |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Lena ljusnar lite
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har ett annat sånt ordpar: etik och moral. Oftast används de tillsammans just så där - men frågar man vad skillnaden är får man sällan nåt riktigt svar.
|
|
|||
|
|||
![]()
Etik är läran om moralen.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har en ide´. 1. man använder en taktisk åtgärd för att uppnå ett högre strategiskt mål. taktiken är s.a.s. kortare i perspektivet o strategin är det långsiktiga planen/målet. Samma med etik o moral. moralen , mer eller mindre, besitts av individen som strävar (?) efter att uppnå de högsta etiska målet. eller hålla sig ,åtminstone, innanför de etiska ramarna. Är detta någotsånär riktigt ?magnus u
|
|
||||
|
||||
![]()
Vet du det eller tror du? Oavsett vilket är det intressant.
|
|
||||
|
||||
![]()
Magnus: nja, vet inte om jag köper det riktigt. Det finns ju inte bara en privatmoral utan också en någorlunda gemensam moral i ett samhälle.
|
|
|||
|
|||
![]()
Läste mej till det genom att googla, kollade på flera sidor och det står likadant. Sedan var det långa förklaringar också. /Lena
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ok lena, då ska jag kolla förklaringarna!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
ok. individen eller gruppen , eller grupper , föreningar etc har en medelmoral. Men alla förväntas uppföra sig inom etiska ramar,kontrollerade av normer och lagar.Det finns säkert ngn som på ett bättre sätt kan definiera det hela, Jag tycker att tidigare nämnd def på etik låter bra. /magnus
|
|
||||
|
||||
![]()
Alltså, det finns både sociologer och filosofer som har skrivit miltal om etik och moral.
Fast det jag är nog är ute efter är att det troligen inte finns en enhetlig, vardaglig definition. Man bara pratar lite slarvigt om "etik och moral" utan att fundera över om där är nån skillnad och i så fall vilken. |
|
|||
|
|||
![]()
Eftersom det tycks vara många språkpoliser i farten här så vill jag fråga följande: varför uttalas ordet terapeut med ett F i stället för U i Sverige, alltså terapeFt?
Språket har väl ändå inte utvecklats så mycket...... Ypsilon, språkpolis med finlandssvenska som modersmål |
|
||||
|
||||
![]()
Ypsilon - du får det att låta fel men det är det inte, enligt Språkrådet. Länk till förklaring
|
|
|||
|
|||
![]()
Jisses. Har läst förklaringen, men håller fast på att säga terapeUt, farmaceUt och helt säkert också fortsätta säga eUro.
Uttalar man eVro så borde det väl också vara EVropa, eller? Ypsilon, språkpolis |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|