Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-15, 14:26
yvonne yvonne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Handbagage

I Grekland så kontrolleras 1 liters påsen mycket noga, du måste tom lägga ner ditt läppstift och din mascara där i. Även mediciner kontrolleras mycket noga, recept från läkare ska uppvisas.
Däremot så kan vin och spritflaskor medtagas i resväskan under förutsättning att det är väl inslaget.
Sedan ska man tänka på att om man ska byta flyg och handlar på taxfree för att sedan checka in på nytt, så kan du nekas att ta med dig det inhandlade i handbagaget. Detta drabbades en bekant av som varit i Usa och mellanlandat i Paris. Hon fick kasta det inhandlade i papperskorgen!

Yvonne
Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 16:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Sedan ska man tänka på att om man ska byta flyg och handlar på taxfree för att sedan checka in på nytt, så kan du nekas att ta med dig det inhandlade i handbagaget. Detta drabbades en bekant av som varit i Usa och mellanlandat i Paris. Hon fick kasta det inhandlade i papperskorgen!

Yvonne
Så olika det är! När vi flög till och från Milano var det STENKOLL både på Kastrup och vid mellanlandningen i Berlin. Inte ens en vattenflaska jag gick och drack ur när vi skulle igenom säkerhetskontrollen fick jag behålla.
På hemvägen handlades whisky på Milano flygplats och detta plomberades. Vid bytet på Tegel i Berlin blev det först diskussion om denna flaska i säkerhetskontrollen och jag fick hjärtat i halsgropen, för jag förstår inte tyska, men maken lugnade mig med att säga att killarna bara såg kvittot genom plastpåsen och tyckte att priset på denna whisky var ett fynd!!
Annars har vi alltid i Grekland under alla år haft dricka väl packat i resväskan och det har aldrig varit problem.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 19:10
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Inom EU inga problem att handla på 1:a flygplatsen tex Athen-Köpenhamn-Stockholm. VId resa utom EU tex USA-Paris-Stockholm får man endast handla i Paris. Påsarna ska vara vältillslutna samt kvitto för uppvisande vid kontroll!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 20:03
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Inte ens en vattenflaska jag gick och drack ur när vi skulle igenom säkerhetskontrollen fick jag behålla.
Lissi
Och jag blev nekad att ta med min Red Bull burk,-nej det var inte för att få vingar, när jag flög från Bromma till Landvetter.

// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 20:26
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Usch, jag får skrämselhicka när jag hör om vad man inte får ta med sig hem från Grekland!
Normalt brukar jag packa ned 4-5 liter Metaxa3* i resväskan och sen ta lika mycket med i handbagaget. Förhoppningsvis kommer det väl då i alla fall gå att ta med hem det jag brukar ta med hem i resväskan vid nästa resa!
Att få bjuda mina vänner på en MC är en självklarhet, och då ska det vara 3* Metaxa.
MVH
MCYeasou
Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 20:39
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Ja resten får Du väl köpa på flygplatsen. Men där kanske det bara finns fiiiinmetaxa!
Jag håller med dig 3 stjärnor ska det va. Då vet man vad man får :-)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:17.