![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Nu när jag flög hem från Samos med Novair i juni kom informationen direkt vi klev ombord om jordnötterna. På en flygning med MY Travel till Thailand, Lufthansa till Frankfurt och Varig till Brasilien samt även inrikes med både SAS och FlyAir Nordic.
Informationen om att inte mat får tas med brukar finnas i den skriftliga informationen från bolagen. Gäller ex både Novair och My Travel. Att tro att det bara hänger på dammråtorna är nog väl förenklat beträffande hur allergier utvecklas. Exepelvis utsätts människor idag för betydligt fler ämnen, tillsatser i mat etc än barn gjorde för bara 30 år sedan. Sen fanns det säkert många som led i tysthet. Jag hade en klasskamrat som dog av ett astmaanfall på 60-talet. Eva |
#2
|
||||
|
||||
![]()
När vi åkte med FlyMe till Rhodos så blev vi informrade att det fanns en passagerare med nötallergi ombord och därför skulle inga nötter kunna köpas.
Kommer inte ihåg hur det var på hemvägen. Riitta ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Vi blev informerade och ombedda att inte äta medtagna nötter både på dit- och hemresan till och från Korfu häromveckan. Jag tycker att det händer oftare än inte, faktiskt!
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Det är inte alla jordnötsallergiker som vet om att man kan informera om det före flygning, vi fick höra det av bekanta för några år sedan och därefter har det fungerat utmärkt. Det man är mest orolig för är ju att någon har jordnötter med sig och kanske tänker; "vaddå, det är väl inte så farligt". Men JO, det är det! Andnöd som kommer otroligt snabbt.
Vår son har inte fått något anfall i de plan som varit jordnötsfria flygningar, det var inget roligt den gången han fick det ![]() Allt gick bra tack vare flygvärdinnornas otroligt snabba agerande. // Helén |
#5
|
|||
|
|||
![]()
appropå maten på flyget ågon som vet vilken sida man kunde se vad det är
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
ingen som vet?????ingen som vet???
Ni som just kommit hem och åkte med Apollo vad fick ni till mat |
#7
|
|||
|
|||
![]()
När vi flög hem från Santorini fick vi den bästa flygmat jag ätit under en hemresa från Grekland. Först Smögensallad, därefter Thai chicken och slutligen någon chokladtårta. Det smakade så bra att jag var tvungen att kommentera detta för flygvärdinnan. Hennes svar var då: Vi brukar inte ha med oss maten från Sverige, men det har vi den här gången!
Matsmaja, jag tror inte det går att utläsa någonstans vilken mat de serverar... Hoppas du får lika god mat på din nästa flygning som vi fick! |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Jag skrev till Astma- och allergiförbundet och frågade om de vet om flygbolagen allmänt har slutat med doftprover och fick detta svar:
"Jag har inte hört att man skulle ha slutat med detta. Tyvärr. Om du är överkänslig för dofter är det säkrast att tala om det redan när du beställer resan, och när du går ombord på planet. Kabinpersonalen uppmanar då andra passagerare att inte använda eller provspraya parfymer. Det som är svårast att göra något åt andra passagerares väldoft...." Kanske har några flygbolag slutat med detta, eller så är det helt enkelt någon som har bett dem inte göra det på just den flighten där det inte har gjorts. Att någon blir allvarligt sjuk på planet måste ju vara en av flygbolagens vanligast förekommande säkerhetsrisker. Min väninna som varit till Karpathos i sommar är distriktssköterska och har tidigare varit akutmottagningssköterska i många år. På resan till Karp frågade personalen om det fanns någon läkare eller annan sjukvårdskunnig ombord. Det fanns ingen läkare, men min kompis + en annan distriktssköterska. De hjälptes åt att akutbehandla en flicka som kände av symptom på en allvarlig sjukdom. Min kompis har berättat att det fanns ett MYCKET IMPONERANDE OCH VÄLFYLLT medicinförråd på planet. Där fanns allt man kunde önska av tabletter och injektioner, för såväl smärtlindring som akutbehandling. Efteråt fick de dessutom många vänliga tack av personalen, bjöds på champagne och annat, och när hon kom hem låg blomstercheckar och väntade i posten som tack från flygbolaget. Det är verkligen glädjande att höra att de har så pass bra beredskap att ta hand om akuta sjukdomsfall. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
jordnötsallergi...
ska åka på bröllopsresa i höst och då ska mina tre barn med, samt våra svärföräldrar... Min 10-åring är väldigt allergisk mot jordnötter och pga det har jag aldrig vågat resa någonstans. Vid detta mkt speciella tillfälle vill vi ha med alla, men har idag fått veta att flygbolaget vi ska åka med säljer jordnötter ombord men kan låta bli med det denna flight, men att de inte kan garantera att folk inte äter medhavda jordnötter även om man avrått dem o informerat. Nu kvarstår ju då... Ska vi avboka eller hoppas att medpassagerarna respekterar hans allergi? Och jaa de flyger i luften allergenerna! Det kan räcka att någon öppnar en påse eller att någon som ätit jordnötter andas på honom! Skräckscenariot är ju akutlandning och att hans mediciner inte fungerar! Håller med om att alla dessa små saker som att äta jordnötter, nötter eller använda stark parfym på flyget borde vara ok att avstå från att göra några timmmar av ens liv för att låta alla kunna åka säkert o tryggt på semester!! tror ju inte att man med flit "ger" ngn en allergichock, men okunskapen kan ju leda till en katastrofal felbedömning! Vaddå han behöver inte äta dem(jordnötterna) är en vanlig kommentar tills man blir tvungen att ta hela familjen och bege sig hem fr festen eller var man är, trots att man innan ankomst talat om hur det ligger till. Kan man alltså kräva jordnötsfri flight? ursäkta om detta blev luddigt o mycket.. jag är ny i forumet ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Om jag vore du hade jag pratat med kabinpersonalen. Sagt att de ska säga att det är extremt viktigt på just denna flight att ingen ens tänker jordnötter eftersom det finns ett hyperallergiskt barn ombord.
Uppmaningar att inte äta jordnötter är alltså vanliga numera, enligt min erfarenhet. Har hört såna på alla resor de senaste åren. Så be dem uppmana ÄNNU tydligare än de annars brukar göra. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ingen har någonsin öppnat jordnötter de gånger vi informerat. (tack och lov..) Flygbolagen är inte intresserade av att nödlanda, därav är de tacksamma för informationen. // Mamma till en extremt jordnötsallergisk |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Garantier mot andra passageres dumhet kan man ju tyvärr aldrig få.
För säkerhetsskull har ni väl akutmedicinerna nära till hands under resan och ger extra förebyggande innan avresa. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Visst kommer vi ha med akutmediciner! Men man vill ju inte att det ska behöva hända något. Om det hade handlat om lite ont i magen eller utslag sånt som går över så hade det känns lättare.
Men man ska inte måla f-n på väggen som man säger. Det känns bara jobbigt när man ska ta beslutet åt ngn annan. För egen del kan man ju känna efter vad man vill... |
#14
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|